arctic_celi skrev:Er litt lettere forvirret jeg nå;
Hva om jeg hadde en JMD Supra og kjørte med supraskilt/røde skilter så ofte at BT reagerte på det og "tok meg" på fersken mens jeg brukte bilen ulovlig.
Det normale straffen var vel at jeg måtte betale engangsavgift fortere en f... og sikkert et gebyr for ulovlig bruk av rødskilt.
Men det kan de vel ikke kreve nå?
Fordi jeg får jo ikke registert den!?!
Så da kan de heller ikke ta engangsavgift?!?
Så nå kan det bare si: Du får ikke bruke bilen og her har du et gebyr for ulovlig bruk?
Litt tragisk problemstilling dette....
Sorry... for OT men... den tanken bare poppet opp i hodet mitt.
Nja - om du/vi spissformulerer litt så har du ikke lov å bruke prøveskilt på en bil som ikke er i forskriftsmessig stand... (dvs ikke registrerbar).
Tenker da på en bil som feks ble avskiltet på EU kontroll, men så har man tilgang til prøveskilt og kjører med disse til bilen blir reparert igjen. Men vrir man på det og er kverulantisk så burde det jo også gjelde for biler som er endret så mye (trimmet/ombygget osv) at BT ikke godkjenner dette eller biler som er av slik karakter at de ikke kan registreres.
Jeg har hørt tre eksempler på det du nevner - der folk har blitt tatt, prøveskiltene inndratt og time hos tollvesnet en uke senere for å betale inn engangsavgift. Det var vel en Skyline-eier "sør for Sinsenkrysset" som hadde
store problemer en stund, og det var ikke for at han kjørte så mye. Han hadde skrudd på bilen ett år og da han hentet bilen fra lakkering la han bare prøveskiltet i frontruta. Og hvem tror dere han møtte på turen hjem????
Det ble rettsak av dette, og i tillegg til å måtte betale eng.avg (selv om bilen ikke skulle registreres) fikk han vel 8000,- i bot i tillegg for at bl.a regelverket for bruk av prøveskilt ikke var fulgt til punkt og prikke.
Pluss at han måtte betale saksomkostninger....