Side 5 av 27

Legg innLagt inn:11 des 2003 12:01
av Christian
Da er motoren levert, han skal sette den opp i benken og klargjøre alt, samt starte den opp og sjekke at alt tilsynelatende er i orden, før han ringer meg igjen.
Det er byttet olje og filter på den, motoren skal rusle og gå ca 20 min på tomgang og stoppes igjen før han bytter olje/filter enda en gang.
Den har stått så lenge nå at det er greit å sikre seg skikkelig...
Prisen er avtalt, skjer det noe spesielt skal han ringe og informere meg først :)
Så i neste innlegg får dere vite hvordan det har gått......smertelig spent nå :roll:

Legg innLagt inn:11 des 2003 16:11
av CelicaTurbo
hadde hatt hjertet rimelig i halsen jeg også ja :shock: Hvor mye trykk kommer du til å satse på da? Eller tar du det så langt det rekker?

Legg innLagt inn:12 des 2003 22:47
av Christian
Jaja...det var det :?
Rimelig bortkasta tur egentlig og 6500kr rett ut ruta, det viste seg at motoren gikk fint den, men det var en bankelyd ifra sylinder nr3, da vi reiv av toppen så vi at det var rust!!! i toppen av sylinderen :shock: :x
Endte med at vi plukka motoren ut av benken igjen og jeg har den hjemme igjen nå, har plukka av bunnpanna og stempla, skal rådføre meg med noen i mårra ang videre "tiltak"
Vidar mente at blokka måtte borres mer og stempla byttes, evnt. at jeg bare bytta blokka hvis stempla var bra.

Etter det jeg kan se er opplagringer, veiv, råder og stempler bra, men vil ha noen andre til å kikke på det.
Har ikke ringt selgeren enda heller, skal ta det i mårra når jeg har fått det litt på avstand... Han påstod at motoren var fyllt opp med olje og hadde stått varmt, ikke særlig sansynlig veit jeg :evil:

Legg innLagt inn:12 des 2003 23:01
av CelicaTurbo
ser ut til at det er lagringen som har tatt den ja, men enten må blokken byttes eller stempler/ringer? Kanskje dumt spørsmål, men hva er det som har skjedd som fører til det da? er det ikke bare å hone litt få bort dritten da?

Legg innLagt inn:12 des 2003 23:17
av erling
Nei og nei så dritt.. :? Skummelt at den har stått så lenge da.. Ruster lett om det ikke smøres og moes innimellom.. :?

Håper det ordner seg på et vis..

Legg innLagt inn:12 des 2003 23:28
av Christian
Jeg tror det ikke er noe problem og hone den, vidar derimot mente at det ikke holdt...vi får se i mårra.
Celicaturbo : Grunnen er at han ikke har hatt olje i sylinderen og at den ikke har stått varmt, noe han sa han hadde gjort.
Dette var noe jeg spurte spesielt om, og han svarte at det var gjordt, samt at den var tørnet rundt ett par ganger...
Jaja, lite å gjøre med det. Får fortsett i morgen :roll:

Legg innLagt inn:12 des 2003 23:37
av CelicaTurbo
jaja, jeg skjønner jo hvorfor det har skjedd men forstår egentlig ikke at det kan gjøre så mye skade, men så klart Vidar vet mye mer om slikt enn hva jeg kan, men det kan være greit å hente inn synspunktet fra andre da slik at bukken ikke passer havresekken.. Bankelyden, er det stempelet som støter på ujevnheter i forbindelse med rusten det da?

kjipt å bruke så mye penger bare for å finne ut at man ikke kan gjøre noe med motoren nå og at den trenger jobb for å bli bra :(

Legg innLagt inn:12 des 2003 23:44
av Christian
Tror egentlig ikke at han bare prøve å selge, men jeg skal som sagt konsultere med et par andre i mårra. Han virka i alle fall veldig flink/seriøs...
Akkurat nå har jeg slengt meg seriøst på flaska, så jeg greier nok ikke prate seriøst så veldig mye lengre :roll: :wink:

Edit : Motoren skal gå heftig før sommeren den, men hadde håpa jeg skulle slippe så mye overtidsjobbing fremover :?

Legg innLagt inn:13 des 2003 13:42
av CelicaTurbo
jeje, hold oss orientert om hvordan det går da..

Legg innLagt inn:13 des 2003 22:21
av MR2turbo
huff, var jo kiipt dette her da Christian, men det er heldigvis ikke noe som er umulig å fikse da :)
Hadde vært fint å sett et bilde av det når du får åpnet den..

Legg innLagt inn:15 des 2003 08:04
av Christian
Skal få ut veiva i dag. Legger ut noen videoer i mårra.
For meg ser det ut som om den ikke har blitt innkjørt, men blitt piska med en gang :?

Det er synd ja, men dette var noe jeg visste kanskje ville dukke opp da jeg kjøpte den.
Det positive er jo at innen den er ferdig igjen vil jeg vite akkurat hva som er i den og hvor mye det skal tåle :twisted:

Legg innLagt inn:15 des 2003 09:31
av CelicaTurbo
det er jo forsåvidt kjekt :)

Legg innLagt inn:15 des 2003 10:25
av Ole C
Huff, kjedelig å komme så langt som til testbenken før du oppdager det da.

Men som du sier så får du i hvert fall inngående kunnskap om hva slags stand den er i etterpå...

Gjør du dette motorarbeidet selv eller setter du bort noe?

Legg innLagt inn:15 des 2003 23:37
av Christian
Jeg gjør alt selv, bortsett ifra det som må maskineres :)

Prata med et par lokale guruer i kveld, har kjørt rundt med arb. bilen full av deler :roll: De påstår at veiva er i god stand, nye lager og en liten puss på en skikkelig verksted, så er den god som ny igjen. :D
Blokka mener de også er bra, ripene er ikke større enn at litt honing vil ta de :D Rusta ligger over ringene i blokka og bør ikke lage noen problemer..Mulig kompresjonen synker litt på syl 3, men det er minimalt :D
Stemplene har antageligvis vært litt for overdimensjonerte, noe som ga problemer under høyt turbotrykk, som igjen har laget de små ripene i skjørtekantene :? Eventuellt at de har droppa innkjøringa :evil:
Klaringa er i alle fall bra nå og ripene er ikke noe å bry med, bare pusse veldig fint for å fjerne evnt. grader.
Den eneste nedturen i kveld er at stempel nr 4 har blitt fryktelig varmt, det har en liten deformasjon i toppen, men sporet til ringene er like fint...de mente det ikke var noe problem å bruke det igjen.
Det som gnager meg er hvor sterkt det er etter den julinga det har fått :?
Får ringe litt rundt og spørre imårra, så får jeg se hva jeg gjør.
Alt i alt er dette blitt en billig kveld :D :D

Legg innLagt inn:16 des 2003 17:59
av CelicaTurbo
...jeg ville også forhørt meg om hvor sterkt et stempel som har blitt så varmt kan være, skulle tro legeringen/herdingen kunne bli skadet av slikt? Men ellers høres det jo greit ut da..