Side 5 av 15

Legg innLagt inn:27 apr 2007 22:17
av beerba
En fantastisk flott bil. :D

Her er det sikkert lagt ned "noen" timer.

Legg innLagt inn:27 apr 2007 22:37
av a man in the nude
Hærlig å se folk som er skikkelig flink, og gir mye tid og lidenskap til kjerra si. Misunnelig helt inn til skjelettet hær! Nydelig arbeid du har lagt i den bilen. Sitter å fantaserer om å få til noe som kan komme i nærheten av det du har fått til :D . Nice job...keep it up :wink:

Legg innLagt inn:27 apr 2007 23:14
av sindrejl
nydelig kjerre! :)

Legg innLagt inn:17 jul 2007 22:11
av Qurtis
Toppaknings utfordringer:

Toppakning 1 (år 2000): Hadde NA motor og plutselig sluttet varmeaperatet å virke. Samt at jeg hørte boblelyder i det. Det ble fikset på Toyota Drammen i år 2000 med ett års garanti. (Men motor fikk rådebank etter guttetur i 2005)

Toppakning 2 (år 2006): Fikk ny 1,6 mm stålpakning (m/APR studs og 102 N moment) med turbomotor. Var på ACR og kjørte den varm. Toppakning gikk. Men den kunne jo ikke gå i stykker.... Så toppen ble byttet, men det lakk fremdeles. Løsningen ble å sette inn vanlig pakning. (I ettertid har jeg en teori om at toppen ble skjev pga varme (dårlig radiator og slurevifte). Den nye toppen ble ikke slipt og derfor gikk det ikke med stålpakning)

Toppakning 3
(år 2007): Det holdt ett år. Vår ute og skrudde opp trykket i 1,2 bar. Plutselig var det mye i kjøleveskebeholder. Fikk en dårlig følelse, slangen til radiator var knallhard og det boblet litt. Hmm, dette var kjente ting.. Bestemte meg for å bytte selv. Skrudde fra hverandre og ganske riktig fant bruddet ( se bilde)

Bilde

Slipte topp og blokk for hånd med Rettholdt og fint sandpapir. Hold på flere kvelder (lite viste jeg at det var nytteløst) Tok å brukte tusj for å se hvor det ble slipt vekk først.

Bilde

Toppakning 4 (år 2007): En god sjel på forumet (Berba) sendte meg to vanlige pakniger og en brukt 1,6 Stålpakning. Jeg har lest at på brukte stålpakninger er Kobberspray tingen. Jeg Sprayet mellom alle lag. Men ikke med kobberspray for stålpakning. Det var ikke å få tak i. Men noen sa at Kobber(fett)spay var like bra. Sprayet mellom alle lag. Men det lakk som bare det. Hadde kanskje holdt om jeg ikke hadde brukt det....
Men en feil gjorde jeg. Jeg sugde ikke ut olje under Studs. Derfor ble de skrudd fast på en olje pute. Da jeg skrudde løs etterpå var nesten alle løse.

Bilde

Bilde

Lakk som en sil mellom alle sylindre (sotete) og vann alle veier

Toppakning 5 (År 2007): Satte inn en vanlig pakning. Nå skal det holde. Jeg stiller trykket på maks 1 bar. Da bør det være greit. Det holdt ikke lenge. Har en kamerat som kjørte en 1000 kubik Yamaha Motorsykkel med 100 hk. Vi kappet. Han klart ikke kjøre fra meg. Jeg var kanonfornøyd, men hadde kjøleveske over hele motorrommet. Den pakningen var sprengt 3 steder. På alle 3 inderste sylindre.... Studsene var løse og det var ikke noe moment pga Olje puter under studs (tror jeg)

Bilde

Toppaknig 6 (år 2007) Nå skulle det fikses. Leverte topp for sliping. Den ble slipt og var 0,25mm skjev. Og selvfølgelig var den skjev mot torpedovegg.. Fikk tak i 2mm Greddy stålpakning fra TOJO. Dette måtte jo bli bra. Jeg sugde ut olje under Studs. Rengjorde studs og stammet i rett rekkefølge til 102 Newton.

Bilde


Bilde


Og bra har det blitt (bank i Dashbodet). Nå er Radiatorslangen aldri veldig stiv, selv etter hardkjør. Kjølevannstanden er den sammen når motor er kald. Den stiger til omtrent det samme når er varm. Men en ting har jeg lært : KJØR aldri Motor varm. DET TÅLER DEN IKKE. Så jeg har bedre radiator nå og kobler inn kjøleviftene til klima når jeg kjører hardt. Blir det varmt ja da er det bare å roe ned


Ettterstramming: Jeg etterstrammet en uke etter jeg monterte, da var motor litt varm. Så litt etterstramming ble det. Deretter kjørte jeg et par mnd. Nå var det bra, nesten ingen etterstramming var nødvendig. Jeg har tro på at det holder nå så lenge jeg ikke krøller toppen ved å koke den ;-)

Legg innLagt inn:18 jul 2007 09:43
av Andreazz
Såpass ja.. Det lønner seg å gjøre ting ordentlig fra første stund av! Å planslipe topp før bruk av MHG er vell et must..?
Men får sattse på at det holder nå da!

Meget fin Supraen din ivertfall.. Studerte den oppe på rudskogen, prøvde å se etter noen som kunne være eier, men så ingen :) hehe
Det ga meg ivertfall mer motivsjon til prosjektet mitt å se den.
Sikkert artig å vise dagens GATEBIL folk at den gammle supraen kan bli en fin bil og :D

Legg innLagt inn:22 jul 2007 14:09
av Qurtis
Dragkjøring på Supratreff 21 juli 8)



Legg innLagt inn:22 jul 2007 18:55
av FireFox
cool :) du flisa`n ;)

Legg innLagt inn:22 jul 2007 21:48
av Qurtis
Kvartmilen fra innsiden av bilen i regnet

Bilde


Link til Supratreff i sverige 2007:

http://www.supras.nu/forum/showthread.p ... genumber=1

Legg innLagt inn:10 aug 2007 09:16
av |plumbo
Nydelig prosjekt du har har må si at denne er 100 % gjennomført !!
passerte deg på e6 ved råde på mandag ( kjørte min blå corolla med sølv dekor på )

Legg innLagt inn:10 aug 2007 16:31
av Geir
Det er bare å ta av seg hatten. Denne bilen er RÅ både utvendig og innvendig!

Gratulerer, og stå på videre!

Legg innLagt inn:17 aug 2007 16:36
av Qurtis
Hadde lyst til å gjøre noe med baklysene. Dette ble resultatet.

Noen meninger?

Bilde

Legg innLagt inn:17 aug 2007 19:58
av |plumbo
stilig :D minner meg litt om de mr2 baklyktene en del kjører med :)
btw her er min kjede seg med baklykter prosjekt :)
http://www.ts-ogn.no/phpBB2/files/thumb ... kt_631.jpg ( bare ta linken opp i adresse linja , vil ikke ødlegge prosjekt tråden din ;))

Legg innLagt inn:17 aug 2007 22:43
av TommR
utrolig fin mk3. :D lurer bare litt på hvor du har fått tak i de jdm baklyktene? har leita en god stund etter dem men finner de ikke noe sted jeg... :? stili det du gjorde med baklyktene.

Legg innLagt inn:17 aug 2007 23:05
av Qurtis
De fleste handler på ebay. Men jeg kjøpte hos PS motor som det står tidligere i tråden :wink:

Legg innLagt inn:17 aug 2007 23:48
av TommR
ah, sorry. Blei så opphengt i toppakningsbyttinga di, siden jeg driver med det selv nå. Men står at biler før 89 ikke trenger å ha tåkelys, det vil da si at min 90 mod ikke vil bli godkjent ved neste EU det da? Eller er jeg på vidda nå? :)