Side 5 av 6

Re: Masters 3s-gte overhaling.Update: Montering

Legg innLagt inn:09 aug 2008 11:40
av Master
Bare å fyre løs :)

Re: Masters 3s-gte overhaling.Update: Montering

Legg innLagt inn:09 aug 2008 11:47
av Master
Tenkte bare å oppklare ang den ROM tunen jeg fikk fra ATS. Den fungerer helt utmerket! Jeg ligger på konstant 11.5 - 12 ca ved fullt turbotrykk (1.2 bar). Slet litt med at jeg fikk for rik blanding sist på ACR, og det tror jeg kan skyldes feil pluggvalg samt litt løse IC klemmer.Eneste minus er at den går rikt det første minuttet under oppstart (10:1 og under det), men det er ikke noe problem så lenge man ikke gir så mye gass. Dessuten har jeg kobla meg inn med en bryter som lurer ecuen til å tro at vanntempen er varmere enn den egentlig er, slik at jeg får 14.7 i afr selv ved kaldstart.

Ellers virker rom tunen mye bedre enn originalt. Mye gjevnere, finere og kjøre med. Husker originalecuen var litt trøblete av/på gass og litt nølete i mellomregisteret. Bensinforbruket er ikke gått bemerkelsesverdig opp.Ligger på 0.8 l/mil på langkjøring tross 550cc dyser og borra fuelrail/walbro pumpe etc.

Re: Masters 3s-gte overhaling.Update: Montering

Legg innLagt inn:14 okt 2008 16:45
av Master
Hallo alle!

Nå fortsetter jeg prosjektet mitt. Har satt bort bilen i vinter, men blir å samle litt deler i løpet av vinteren, samt fikse div ting.

Kan begynne med noe jeg har glemt å poste på forumet: Dama mi har sydd meg custom skinnseter helt fra scratch! Disse var ferdige før ACR v1 i år, men har vært litt inaktiv på forumfronten i det siste, så bilder kommer ikke før nå. De originale setetrekkene er plukket helt fra hverandre , og hver minste del er replikert i ekte skinn og sydd sammen på en sånn måte som jeg selv ønska. De har (som bildene sier) en orange dobbeltsøm som følger setets omriss, såvel som nakkestøtten. I tillegg har jeg fått brodert et MR2 Turbo merke og montert på stolene. Jeg må si meg svært fornøyd med resultatet! Litt vanskelig å få dem strekt fullstendig stramme i og med litt nedsunkne/slitte seter fra før av, men overall ble det en kul oppgradering på bilens vegne :)

Bilder:
Bilde

Bilde

Planene for vinteren er å få bilen klar for ACR 09.

De tingene som har gått igjen de gangene jeg har vært på ACR er hovedsakelig 3 ting: Mapping/tenningsbank, oljetemp og bremser.

Olje: Derfor har jeg gått til anskafelse av et luftkjølt oljekjøler / oljefilterrelocation kit. Det skal jeg montere slik at jeg får tilstrekkelig kjøling på bana, samt at olja ikke blir for kald ved normal kjøring. Blir muligens å mikse litt med noe termostatstyrte vifter etc. Jeg har temp måler i bunnpanna, men likevel ser jeg fort 120+ grader ved 5-10min hard kjøring. Ved normal kjøring ligger den på 80. Har bare original vann "kjøler" nå. Dette kittet vil da komme i tillegg. Update: Ankommet, klar for montering.
Bilde

Datasprut Det neste jeg skal ha meg er et skikkelig datasprut og en mapping på dyno. Her kommer det sikkert en AEM inn i bildet som er plug&play samt 3.5bar map sensor og IAT sensor (Hvorfor AEM - tja.. har et inntrykk av at det er veldig bra samt at de fleste seriøse tunerne har god peiling på denne. Det har nok funksjonalitet for meg, og koster heller ikke så altfor mye fra USA). Da får jeg vekk luftmengdemåleren, og kan dra nytte av en mer nøyaktiv luft/bensin beregning. I tillegg har den jo en rekke med fancy funksjoner som kontroll av vann/metalon innsprøytning, launch control, tenningsbank monitorering osv osv. Den ECUen jeg har i dag fungerer helt fint og motoren går som ei klokke, og går faktisk veldig godt! Men jeg ønsker mer kontroll enn hva den originale ECUen kan tilby.

Vann/metinsprøytning Der blir jeg å gå for et standard simpelt kitt med 1 dyse bare for å få ned innsugstempen litt. Har foreløpig bare en sidemontert greddy IC som jeg mistenker må byttes ut over tid med enten vannkjølt eller bagasjeromsmontert IC (sannsynligvis ikke - vil ha bagasjeplass), men vanninsprøytning er alltids kjekt å ha. Update: AEM WI på tur fra Toyparts

Bremser Her kan man fort måtte ofre både ei arm å en fot hvis man blir litt for ivrig. Har undersøkt litt alternativene (på mr2oc) for hva jeg kan gjøre av bremseoppgraderinger til 90 bremsene. Mange sier 92 bremser er "the shit!" andre mener det blir for lite. Jeg kan ikke ha noe større enn 12" skiver da jeg satser på å beholde 16" banefelger. Jeg har jo til dags dato bare kjørt med standard klosser samt helt OK 5.1 bremsevæske. Mange mener 90 bremsene med oppgraderte klosser/væske skal holde langt, så i første omgang skal jeg skaffe meg et sett racing/racing-street klosser fra enten porterfield/carbotech eller tilsvarende. De koster jo en del, men jeg tror det vil bli ganske mye bedre.Ei god racing væske er også på ønskelisten. Blir å teste dette først og se om det funker i det hele tatt på bane, og evt om det fungerer lenge nok. Har seriøst bremseproblemer på bana med helt ukonsistent pedalfølelse og generell opplevelse.

Bensin Har litt lyst å gå for justerbar regulator, 850cc dyser og nytt rail, slik at jeg hvertfall får nok bensin på mappinga som kommer i mai. Update: Aeromotive FPR på tur fra Toyparts

"Carputer" Blir å bygge meg en micro PC i bilen med 7" touchscreen innfelt i midtkonsollen der cd-spilleren egentlig skal være. Blir noe i samme duren som Christian på forumet gjorte for et par år siden (bare i sort):

Bilde

Denne blir jo da koblet opp mot fm radio, gps, dvd-ram, wlan, usb etc etc. Og sist men ikke minst koblet opp mot AEM'en (eller annen ECU da) slik at mapping/korrigering/overvåkning kan foregå realtime.
Har tatt inn midtkonsollen, så det gjenstår jo "bare" å støype inn skjermen :D Det er kommet en ny type skjerm nå som visstnok skal være superb selv i sollys.

Blir det råd så blir det nye dempere/senkesett. Muligens gule konis (vil ikke ha coilovere) og noe progressivt senkesett. Vil at den skal være mer comfy å kjøre på norske veier enn den er i dag.

Så følg med etterhvert folkens, skal holde dere oppdatert på fremgangen.

Det kan hende det kommer en ATS 550cc rom tune ECU samt borret fuel rail med 550cc supra dyser i perfekt tilstand ut for salg til våren. Så feel free to call dibs!

Tjohei!

Re: Masters 3s-gte overhaling. The next level!

Legg innLagt inn:14 okt 2008 21:59
av Lørnings
Jeg kjører red-stuff klosser rund baut, og det er ytterst sjelden jeg kjører hardt nok på veien til å gjøre dem skikkelig varme(kanskje jeg er litt pusete :P ). Men det betyr ihvertfall at jeg stort sett har dårligere bremser enn med vanlige klosser. Men når de er varme bremser de så nesehåra kommer ut! :D Poenget er ihvertfall at jeg hadde gått for noen relativt snille klosser med mindre du skal kjøre OFTE på bane :wink:

Re: Masters 3s-gte overhaling. The next level!

Legg innLagt inn:14 okt 2008 23:00
av Master
Blir nok å bytte klosser dedikert til banebruk, for så og bytte tilbake ;)

Re: Masters 3s-gte overhaling. The next level!

Legg innLagt inn:15 okt 2008 04:11
av Morten
Ikke gå for redstuff ihvertfall (eller EBC generelt). Husker godt når markus brant opp (bokstavlig talt) ett sett pr dag på ACR det første året vi var der. Er no forbanna piss som ikke kan kalles baneklosser uansett hva de påstår. (men ja, har mer friksjon enn orginale så virker beder på gata)

Vær obs på at ACR er vesentlig hardere på alt av temperaturer enn alt annet her i landet. En ting å vurdere kan være reine racing klosser rundt om, som tåler MYE varme. Rett og slett ha de med i bagasjen og bytte om når du kommer til banen, for så å bytte tilbake når du reiser derfra. :wink: (EDIT: snakk om å være blind, du skriver jo dette i forrige post :roll: :lol: )

Ellers er jeg 100% overbevist om at 92+ bremsene med gode klosser og ok bremseveske tåler ACR uten å bli uforutsigbare, forutsatt at de er i god stand. Den ene gangen jeg sleit med bremsene låste stempelet på ene fremcaliperen seg ikke lenge etterpå, så bremsene lå nok litt på hele tiden i det hjørnet noe som førte til plenty ekstra temperaturer. :lol:

Re: Masters 3s-gte overhaling. The next level!

Legg innLagt inn:15 okt 2008 08:04
av Master
Okei. Ja blir å kjøpe noen hard-core klosser. Originale klosser er så kjekt å ha når man kjører normalt! :D Er noen på mr2oc som har testet ut så og si alt som fins av klosser, så blir å forhøre meg der om hva som kan være "best" før man må ta det uungåelige steget med å oppgradere...

Re: Masters 3s-gte overhaling. The next level!

Legg innLagt inn:15 okt 2008 08:11
av Master
Noen som har noe formening om hvor/hvordan oljekjøler burde monteres? Jeg ser for meg at det er best å montere denne lavere enn uttaket fra den originale oljekjøleren i blokka slik at olja ikke drenerer tilbake i bunnpanna når jeg slår av motoren. Ergo fullt med olje i rørene fra første sekund kaldstart. og i tillegg ikke får for mye olje i bunnpanna som kan føre til at pumpa sliter ? Skal vel i teorien være å bare starte opp første gang og etterfylle like mye som systemet sluker?

Re: Masters 3s-gte overhaling. The next level!

Legg innLagt inn:15 okt 2008 15:35
av k_one
Master skrev:Okei. Ja blir å kjøpe noen hard-core klosser. Originale klosser er så kjekt å ha når man kjører normalt! :D Er noen på mr2oc som har testet ut så og si alt som fins av klosser, så blir å forhøre meg der om hva som kan være "best" før man må ta det uungåelige steget med å oppgradere...
Gå for Ferodo klosser. Du kommer ikke til å bli skuffet ;)
Bremser som FY F**n både kalde som varme, enten det er på gata eller på bane.
http://www.ferodo.co.uk/ferodo_home/
Eneste minus er ett de kanskje støver litt mer enn originalklosser, men for meg så var det kun merkbart ved inbedding av klossene. Etter det har det vært ok.

(Litt OT, men innbedding av Ferodo klossene er noe av de morsomste jeg har gjort i år...hehe...de sier at du skal ha 25-30 oppbremsinger med ca 50% pedal for så og avkjøle..deretter er det bare å kline til. Jeg kjørte oppbremsinger fra ca 140-160km/t ned til 80km/t...grunnet at strekket jeg gjorde det på ikke vår så langt så måtte jeg ta det i 3 omganger. Når jeg stoppet på nærmeste statoil etter siste oppbremsing så lyste skivene mine rødt :shock: og røyk begynte å sive ut fra hjulbuene...dette uten at jeg hadde merket noe som helst form for fading i det hele tatt...så at det virker bra er unnlatt enhver tvil :wink: )

Re: Masters 3s-gte overhaling. The next level!

Legg innLagt inn:19 okt 2008 11:01
av Master
Ja kanskje det blir Ferodo. Blir kanksje å prøve et par forskjellige sett og se om det er noe forskjell.

Her kommer det litt varmebeskyttelse: Skal pakke inn nesten hele eksosen i tape, og dekke turboen i et varmeteppe. I tillegg må jeg få på et varmedeksel over eksosmanifolden. (Kan nevne et eksempel på hvorfor: På ACR ble det hele så varmt at et t-stykke i plast til boost controlleren som satt 10-15 cm unna turboen SMELTA igjen inni silikonslangene. Dette førte da til flere timer med feilsøking fordi trykket ikke lot seg kontrollere) I tillegg må jeg se på å kjøre IC røret en annen plass enn rett over manifolden.. Det må jo tilføre varme til ladeluften etter det jeg kan skjønne... :?:
Bilde

Bilde

Re: Masters 3s-gte overhaling. The next level!

Legg innLagt inn:19 okt 2008 18:03
av inzane2012
du burde be dama di begynne å produsere setetrekk til mr2 på heltid! for det såg ut som hu hadde gjort en kjempejobb med dine, og jeg trenger vertfall nytt trekk til mine, men har overhodet ikke lyst å kjøpe ett sånt vanlig som du bare trekker nedover...

Re: Masters 3s-gte overhaling. The next level!

Legg innLagt inn:19 okt 2008 19:18
av Master
Tror ikke det hadde lønnet seg.. Det tok fort 30-40 timer PR side å lage dem. Mulig det hadde gått fortere nå, men tror ikke hun har lyst å fortsette med det, selv om hun er utdannet syerske :)

Re: Masters 3s-gte overhaling. The next level!

Legg innLagt inn:20 okt 2008 14:06
av onkelvegard
Master skrev:Ja kanskje det blir Ferodo. Blir kanksje å prøve et par forskjellige sett og se om det er noe forskjell.

Her kommer det litt varmebeskyttelse: Skal pakke inn nesten hele eksosen i tape, og dekke turboen i et varmeteppe. I tillegg må jeg få på et varmedeksel over eksosmanifolden. (Kan nevne et eksempel på hvorfor: På ACR ble det hele så varmt at et t-stykke i plast til boost controlleren som satt 10-15 cm unna turboen SMELTA igjen inni silikonslangene. Dette førte da til flere timer med feilsøking fordi trykket ikke lot seg kontrollere) I tillegg må jeg se på å kjøre IC røret en annen plass enn rett over manifolden.. Det må jo tilføre varme til ladeluften etter det jeg kan skjønne... :?:
Bilde

Bilde
ser at blandt annet ko-racing ikke anbefaler og bruke tape på dp/grenrør

*Note: Use of heat wrap on this or any ceramic coated part will void any warranty. Heat wrap causes an over-insulation on the outside of the pipe trapping too much heat in the metal itself making it brittle. Heat wrap also tends to trap moisture against the parts which can also lead to uneven heat distribution in the piece and lead to cracking. DO NOT USE HEAT WRAP WITH THIS PRODUCT

Re: Masters 3s-gte overhaling. The next level!

Legg innLagt inn:20 okt 2008 15:30
av Master
Min DP er ikke keramisk belegg på ;) så det fungerer sikkert helt fint. Er nå utallige mange som bruker det på grenrør uten problemer.

Re: Masters 3s-gte overhaling. The next level!

Legg innLagt inn:20 okt 2008 15:50
av ErikG
Er viktig at det er HELT rent før du legger på tape. Er det fettflekker der vil du mest sannsynlig kunne få sprekker der. Spesielt viktig i sveisene, da de er de svakeste punktene.

Er MANGE som har gjort det før så bør vel gå greit.