Side 5 av 5

Re: Min Først Toyota Mr2 Mk2 gti

Legg innLagt inn:09 aug 2010 21:44
av thomasb
Ja men det ble vel ikke noe selging av bilen min:P så nå er planen og dra til danmark å få meg turbo motor.. leste en tråd på mr2 forumsiden om hvordan man kan få godkjent ombygging.. men plutselig på slutten av tråden stod det ikke noe mer fra han toyparts. så lurer på om det er noen som vet hva som skjedde med det grupedokumentet som han ville få til.. noen som har noen tips om hva jeg må gjøre for å få det i vognkortet og om hvordan reglene er med hestekreftavgiften siden bilen min var importert i 2002 og det er en 93 model..

Re: Min Først Toyota Mr2 Mk2 gti

Legg innLagt inn:09 aug 2010 22:08
av stianøverland
så lenge den er importert i 2002 har den vert i norge i mindre enn 10 år. da må du betale hestekrefavgift på 1000kr pr. hekst, ved økning opp til 100 hester over standard.

dvs fra 0-100, 1000,- pr hest
fra 100-200 2000,- pr hest
etc :)

det blir en del penger uta det. si hvis du bytter fra en 156hk 3sge til en 3gen 3sgte 255 så er det 99.000 i avgifter. eller vent til 2012 så slipper du..

jeg hadde solgt bilen, og kjøpt en orginal turbobil. det er ikke morro å kjøre med klump i halsen for å bli tatt, snakker av erfaring.

Re: Min Først Toyota Mr2 Mk2 gti

Legg innLagt inn:09 aug 2010 22:22
av inzane2012
ang den tråden om toyparts og den godkjenninga han hadde fått ordna med bt så blei det ikke noe mer av, etter som jeg forstod så ombestemte BT seg og nekta å godkjenne flere biler...

Re: Min Først Toyota Mr2 Mk2 gti

Legg innLagt inn:09 aug 2010 22:56
av 2fast4u
stianøverland skrev:så lenge den er importert i 2002 har den vert i norge i mindre enn 10 år. da må du betale hestekrefavgift på 1000kr pr. hekst, ved økning opp til 100 hester over standard.

dvs fra 0-100, 1000,- pr hest
fra 100-200 2000,- pr hest
etc :)
Tror dette blir ganske alvorlig feil, det du skriver her er straffegebyr hvis du blir stoppet og tatt uten å ha fått utført statusendring og betalt avvgift.
stianøverland skrev: det blir en del penger uta det. si hvis du bytter fra en 156hk 3sge til en 3gen 3sgte 255 så er det 99.000 i avgifter. eller vent til 2012 så slipper du..
Hvis du går inn på http://www.toll.no og velger statusendring av bil så får du summen.
99.000.- var en del høyt, på en MR2 reg i Norge 01.03.2002 så vil endring fra 156hk til 255hk utgjøre ca 17.482.- i avgifter iflg denne kalkulatoren.

Regner med at jeg har tolket dette rett.

:wink:

Re: Min Først Toyota Mr2 Mk2 gti

Legg innLagt inn:10 aug 2010 22:46
av thomasb
Ok..

Men noen som vet om det er stress å få dette godkjent ?

Re: Min Først Toyota Mr2 Mk2 gti

Legg innLagt inn:11 aug 2010 06:27
av ad92
er vell ikke værre enn å snakke med biltilsynet å forklare hva du skal gjøre å høre hva som må til:P der du får det beste svaret :P blir vell bare synsing her på forumet egentlig

Re: Min Først Toyota Mr2 Mk2 gti

Legg innLagt inn:11 aug 2010 20:56
av inzane2012
ad92 skrev:er vell ikke værre enn å snakke med biltilsynet å forklare hva du skal gjøre å høre hva som må til:P der du får det beste svaret :P blir vell bare synsing her på forumet egentlig
ligge og ganske mye fakta om dette ute på forumet da det har vert en god del som har prøvd seg på dette, samt noen som har fått det godkjent... men det største problemet er vel at virker som det er helt vilkårlige svar du får rundt om kring hos di forskjellige kontorene, du kan få ett svar om du snakker med noen en plass, mens en anna kar kan si noe helt anna...

Re: Min Først Toyota Mr2 Mk2 gti

Legg innLagt inn:10 sep 2010 00:21
av MRPETTER
inzane2012 skrev:ang den tråden om toyparts og den godkjenninga han hadde fått ordna med bt så blei det ikke noe mer av, etter som jeg forstod så ombestemte BT seg og nekta å godkjenne flere biler...

Det har de ikke juridisk rett til å gjøre; )

Re: Min Først Toyota Mr2 Mk2 gti

Legg innLagt inn:10 sep 2010 19:08
av SupraJensen
Har snakket med BT andgående bilombygging osv. og svaret er at skal bilen bli godkjent må du ha dokumentasjon ifra importøren (Toyota Norge) om at det er samme chassie på 2.0GTi og 2.0Turbo!
Altså at bilen ble levert orginalt med turbo (uten store chassie modifikasjoner).

Dermed må du Ringe Toyota Norge (du blir nåk satt over til Egil) og forklare hva du skal gjøre, og om han kan skaffe dokumentasjon på dette. Til dette trenger han reg.nr./ chassienr. /Motornr. ifra begge bilene. altså Reg.nr ifra DIN bil (da får han all info han trenger) og helst chassienr/Reg.nr ifra den bilen du skal bruke motor og drivverk ifra. (mener at dette nr står på torpedoveggen på mr2?). Før i gamledager hadde mann motornr på toyota, dette kan også hjelpe til vest d enda eksisterer. understellsnr er også en ting som kan hjelpe deg vest du ikkje har noget annet for handen.

Når Toyota Norge har fått denne dokumentasjonen ifra deg, kommer dem til å skjekke opp om dette er orginalt og at din bil kan bygges om ifrohold til fabrikk standard (dvs. om bilen trenger store chassie ombygginger for å kunne bli godkjent osv).
Blir alt dette godkjent av dem, kommer du til å få/kjøpe ut et dokument som sier at bilen kan bygges om til en STANDARD turbobil og da vil effekt og avgass osv gjelde for turbo utgaven.

Men det stopper ikke der. for du må til den lokale Toyota forhandeler med alle disse opplysningene, sånn at delelageret kan plukke ut alt du trenger til ombyggingen (altså en dele oversikt som ikkje er lik på bilene og må derfor byttes om) dette får du med delenr osv.
når du har dette skrivet kan du altså sette igang med søknad til BT om ombygging, dette tar en stund, men har du den riktige dokumentasjonen (les: regnr, chassinr ect. for begge kjøretøyer og dokumentan ifra Toyota Norge og delebeskrivelse) så går dette greit og du vil da få mer utfyllende dokumentasjon ifra dem om hva som må gjørest :wink:

Og da bynner alle kontrollene:
Du må nåk på førkntroll hos BT med bilen sånn at dem kan se bilen, samt plombere forstilling eller bakstilling. Dette fordi at under en bilOMBYGGING kan man kun skifte ut TO/2 vitale komponenter. (Dette deles som regel opp i; Motor, Karosseri/chassie, forstilling og bakstilling). for bytter du ut mer en 2 ting kommer bilen under en ny kattigori: Biloppbygning og dermed nye regeler!

Å nå når BT sier at det er klart for å begynne, så er d bare å skru over alt av deler som må byttes osv! og når alle systemer funker og bilen går så må du bestille en time hos Toyota for kontroll sånn at dem kan gå igjennom bilen å se at den orginalt og godt utført ombygget! så regner med at du må ha en så kaldt "Service" sånn at dem justerer forstilling og lys, samt at dem ser på avgassene og trubotrykk osv. (dette vet dem hva som må til så dette er en lek for dem).
Når Toyota har godkjent bilen og laget skriv på dette til deg, kan du vise bilen på BT som igjen skal se på bilen (Vær obs på at dem kan ta bilder på før kontrollen, for å sammenligen den med etter ombygging, der dem også tar bilder, og dem kan faktisk forlange et bilde ifra en Fabrikk ORGINAL MR2Turbo sitt motorrom for så å krysskjekke bildene. dette er nåk noe toyota må finne fram da)
Har du byttet instumentpanel må dette også dokumenteres (ta med d gamle også) sånn at dette kan bli stempla i vognkortet. kommer da til å stå km på bilen når den fikk byttet til ny motor og km på nytt instrument hus, alt dette sammen med godkjent ombygging osv.

Å når alt papirarbeidet har gått sin gang, og pengene likeså så er du nåk den heldige eier av en godkjent MR2 Turbo tilslutt :wink:

Har nåk skrevet masse virrvarr her no, men er sånn her jeg fikk vite det av BT her i Nord. ringte til avdelingen her i Tromsø, som satte meg over til teknisk (hvor i landet dette var vet jeg ikkje). Jeg har også snakket med Egil på Toyota Norge som også har gitt meg informasjon om dette (Les: Carina E Gli ombygging til Carina E GTi da, men saken er den samme) :wink:

Håper dette kunne være til noe hjelp for deg, men du må bare ringe selv for å kryssskjekke dette (noe du må uansett før du setter igang med ombygging osv).
Å prat med folk som også har gjort dette, så går d nåk bra skal du se. det viktige er at du må ha en GOD dialog med BT, og la dem føre deg igjennom det hele, ellers ryker du fort avgårde :P

Re: Min Først Toyota Mr2 Mk2 gti

Legg innLagt inn:30 des 2010 21:24
av thomasb
Da skal jeg selge bilen..

Send PM om dere er interessert.

http://bil.autodb.no/autodb/frame_searc ... md=similar

Re: Min Først Toyota Mr2 Mk2 gti

Legg innLagt inn:04 jan 2011 10:22
av atledreier
Sendte deg en mail i går kveld... :)

Re: Min Først Toyota Mr2 Mk2 gti

Legg innLagt inn:04 jan 2011 11:33
av erling
SupraJensen skrev:Har snakket med BT andgående bilombygging osv. og svaret er at skal bilen bli godkjent må du ha dokumentasjon ifra importøren (Toyota Norge) om at det er samme chassie på 2.0GTi og 2.0Turbo!
Altså at bilen ble levert orginalt med turbo (uten store chassie modifikasjoner).

Dermed må du Ringe Toyota Norge (du blir nåk satt over til Egil) og forklare hva du skal gjøre, og om han kan skaffe dokumentasjon på dette. Til dette trenger han reg.nr./ chassienr. /Motornr. ifra begge bilene. altså Reg.nr ifra DIN bil (da får han all info han trenger) og helst chassienr/Reg.nr ifra den bilen du skal bruke motor og drivverk ifra. (mener at dette nr står på torpedoveggen på mr2?). Før i gamledager hadde mann motornr på toyota, dette kan også hjelpe til vest d enda eksisterer. understellsnr er også en ting som kan hjelpe deg vest du ikkje har noget annet for handen.

Når Toyota Norge har fått denne dokumentasjonen ifra deg, kommer dem til å skjekke opp om dette er orginalt og at din bil kan bygges om ifrohold til fabrikk standard (dvs. om bilen trenger store chassie ombygginger for å kunne bli godkjent osv).
Blir alt dette godkjent av dem, kommer du til å få/kjøpe ut et dokument som sier at bilen kan bygges om til en STANDARD turbobil og da vil effekt og avgass osv gjelde for turbo utgaven.

Men det stopper ikke der. for du må til den lokale Toyota forhandeler med alle disse opplysningene, sånn at delelageret kan plukke ut alt du trenger til ombyggingen (altså en dele oversikt som ikkje er lik på bilene og må derfor byttes om) dette får du med delenr osv.
når du har dette skrivet kan du altså sette igang med søknad til BT om ombygging, dette tar en stund, men har du den riktige dokumentasjonen (les: regnr, chassinr ect. for begge kjøretøyer og dokumentan ifra Toyota Norge og delebeskrivelse) så går dette greit og du vil da få mer utfyllende dokumentasjon ifra dem om hva som må gjørest :wink:

Og da bynner alle kontrollene:
Du må nåk på førkntroll hos BT med bilen sånn at dem kan se bilen, samt plombere forstilling eller bakstilling. Dette fordi at under en bilOMBYGGING kan man kun skifte ut TO/2 vitale komponenter. (Dette deles som regel opp i; Motor, Karosseri/chassie, forstilling og bakstilling). for bytter du ut mer en 2 ting kommer bilen under en ny kattigori: Biloppbygning og dermed nye regeler!

Å nå når BT sier at det er klart for å begynne, så er d bare å skru over alt av deler som må byttes osv! og når alle systemer funker og bilen går så må du bestille en time hos Toyota for kontroll sånn at dem kan gå igjennom bilen å se at den orginalt og godt utført ombygget! så regner med at du må ha en så kaldt "Service" sånn at dem justerer forstilling og lys, samt at dem ser på avgassene og trubotrykk osv. (dette vet dem hva som må til så dette er en lek for dem).
Når Toyota har godkjent bilen og laget skriv på dette til deg, kan du vise bilen på BT som igjen skal se på bilen (Vær obs på at dem kan ta bilder på før kontrollen, for å sammenligen den med etter ombygging, der dem også tar bilder, og dem kan faktisk forlange et bilde ifra en Fabrikk ORGINAL MR2Turbo sitt motorrom for så å krysskjekke bildene. dette er nåk noe toyota må finne fram da)
Har du byttet instumentpanel må dette også dokumenteres (ta med d gamle også) sånn at dette kan bli stempla i vognkortet. kommer da til å stå km på bilen når den fikk byttet til ny motor og km på nytt instrument hus, alt dette sammen med godkjent ombygging osv.

Å når alt papirarbeidet har gått sin gang, og pengene likeså så er du nåk den heldige eier av en godkjent MR2 Turbo tilslutt :wink:

Har nåk skrevet masse virrvarr her no, men er sånn her jeg fikk vite det av BT her i Nord. ringte til avdelingen her i Tromsø, som satte meg over til teknisk (hvor i landet dette var vet jeg ikkje). Jeg har også snakket med Egil på Toyota Norge som også har gitt meg informasjon om dette (Les: Carina E Gli ombygging til Carina E GTi da, men saken er den samme) :wink:

Håper dette kunne være til noe hjelp for deg, men du må bare ringe selv for å kryssskjekke dette (noe du må uansett før du setter igang med ombygging osv).
Å prat med folk som også har gjort dette, så går d nåk bra skal du se. det viktige er at du må ha en GOD dialog med BT, og la dem føre deg igjennom det hele, ellers ryker du fort avgårde :P
Glimrende post dette, takker :)