Ok, en kjapp oppdatering nå på nyåret. Etter at mekanikeren hadde kikka litt på toppen jeg hadde fått så sjekka han kompresjonen på ventilene - og under ser dere resultatet (beklager dårlig bildekvalitet):
Litt dårlig kompresjon... 018-1024.jpg (136.96 kiB) Vist 1979 ganger
Det som det skal se ut som er vel at det ligger et sted mellom 0 og 0.5 på samtlige. Skal vel være 0.7 utslag på den... Litt avik da ja...
Så enden på visa er at han har nå tatt fra hverandre hele toppen og maskinerer og tilpasser det som må til for at dette skal bli brukbart. Han har fått de nye ventilene mine, ventilstyringene etc. som han bruker for å få dette opptimalt (i den grad det er mulig på denne motorn).
Utover det så kan jeg melde om at luftinntaket er tatt fra hverandre for rens/lakk og det er en pen haug med sensorer og anna styr jeg må bestille opp. Så jeg tok likegjerne turen innom Toyota for et par deler jeg ikke fant til salgs noe sted. De var på lager i Belgia, så da er de vel på vei neste uke. De hadde derimot klart å bestille feil gassvaier til meg. Den jeg fikk var den som går fra motorrommet til pedalen, mens den jeg skulle ha er den som er 1 meter ca og går fra "spjeldet" og bort til EFI på andre siden av motorrommet. Den fant de faktisk ikke på tegningene de hadde - genialt... Så han på Toyota måtte ringe til hovedlageret eller noe for å få avklart det. I tillegg så påstod han at bilen min var fra Canada - øh, nei?!
Han kunne derimot ikke skaffe et nytt inntak siden det var gått ut av produksjon. Det ville i tillegg kosta 12000,- + moms... Så, et lite spørsmål da: er det noen som har et luftinntak de ikek skal bruke for en 5SFE? Det er bare selve inntaket med spjeldet som er nødvendig, alt av sensorer og ekstra ting kan jeg bytte uansett... Problemet er at spjeldet har fått litt juling så jeg trenger ei ny plate der, og jeg sliter med å få ut den gamle siden det som var av skruer ikke var veldig samarbeidsvillige. Er det no ettermarkedsdeler jeg kan bruke kanskje? På forhånd takk
Begynner å dra seg til det her - har vel skjønt nå at dette tar 2 år istedenfor 1. Så får vel satse på at jeg er ferdig til Rudskogen våren 2011