Side 5 av 7

Re: Trimmere skal tas.

Legg innLagt inn:08 des 2009 23:11
av sleeper
Hvis jeg ikke tar helt feil her så må en prius kjøre rundt 4-500k km før den blir mer miljøvenlig en en hummer.. hvis du tar med energien det tar og produsere og shippe alle delene rundt om i verden før den blir levert her i norge.. :wink:

Så lenge du kun ser på hvor mye den slipper ut når du som person kjører den, så er det sikkert en fin bil.. men totat så er det nok ikke fullt så bra.. ( ikke det at jeg trur batteriene i priusen holder 500k km da.. :wink: )


Dette med co2 er 95% for at produsenter skal tjene mer spenn og få fortere bevegelse i pengene..
Jeg er 100% sikekr på at det mest miljøvenlige er og holde sin gamle bil i gang i 5 ekstra år før man kjøper ny.. det er MYE energi som går til spille ved og lage en ny bil.. og du skal kjøre laaaaaangt før du har tatt igjen det..


Menmen, dette kan nok diskuteres i det uendelige..

Re: Trimmere skal tas.

Legg innLagt inn:08 des 2009 23:52
av Gt-4-Ever
Nå har jeg selv vært å spurt på BT om jeg kunne trimme bilen min. (CS) Han sa: Du kan trimme bilen så mye du ønsker så lenge bremser, drivverk osv står i stil til effektøkningen. Ingen kostnad for effektøkning på min bil ihvertfall. Dette er sagt av sannsynligvis et av di mest trangsynte BT i norge.

..foreløpig velog merke.

Off-topic da dette i hovedsak er en tråd om trimming av nyere biler. Greit å få det sagt ihvertfall.

Re: Trimmere skal tas.

Legg innLagt inn:09 des 2009 00:37
av mr2storbrua
Gt-4-Ever skrev:Nå har jeg selv vært å spurt på BT om jeg kunne trimme bilen min. (CS) Han sa: Du kan trimme bilen så mye du ønsker så lenge bremser, drivverk osv står i stil til effektøkningen. Ingen kostnad for effektøkning på min bil ihvertfall. Dette er sagt av sannsynligvis et av di mest trangsynte BT i norge.

..foreløpig velog merke.

Off-topic da dette i hovedsak er en tråd om trimming av nyere biler. Greit å få det sagt ihvertfall.
Er vel "står i stil til" som er problemet her. Her er det ikke snakk om at det estetisk skal stå i stil, men at det faktisk tåler de ekstra påkjenningene som en evt trimming kan påføre disse delene. Og det er ikke så enkelt å bevise at de kan...

Re: Trimmere skal tas.

Legg innLagt inn:09 des 2009 01:17
av inzane2012
celicat23 skrev:
ke25-toyoglide skrev:Uansett så blir sammenligningen feil, for polo er en småbil, mens prius er mellomklasse.
Så det gjelder bare og bruke minst/forurense minst i sin klasse for at det skal være grønt og fint? Supert! Da er det kjempe grønt og kjøre lambo/ferrari/hva nå det er som bruker minst av superbilene og da? For hvem nå enn den bilen er så er den minst forurensende i sin klasse, ergo så er det en miljø bil?
tror faktisk at både ferrari og lambo forurenser mindre enn både priusen og poloen, er bare å se på hvor du faktisk kjører den priusen eller poloen i forhold til hvor mye du hadde kjørt med ferarrien eller lamboen det ;)
en kompis av sviger-onkelen min(om jeg kan bruke det ordet) har en mitsu 3000gt VR4 TT, og den har sikkert ikkje så veldig lav co2/km i forhold til en prius, men så har han sikkert bare kjørt den 3000km til sammen på dei sikkert 5-6 åra han har hatt den ;)

Re: Trimmere skal tas.

Legg innLagt inn:09 des 2009 23:06
av chris
arvid skrev:BMW M3 er mer miljøvennlig enn Prius. :)


Ja, hvis Priusen må kjøre med full gass hele tiden, og BMW'en bare slacker bak. Men antar du vet bedre enn som så :)

Re: Trimmere skal tas.

Legg innLagt inn:09 des 2009 23:20
av Christian
inzane2012 skrev:
celicat23 skrev:
ke25-toyoglide skrev:Uansett så blir sammenligningen feil, for polo er en småbil, mens prius er mellomklasse.
Så det gjelder bare og bruke minst/forurense minst i sin klasse for at det skal være grønt og fint? Supert! Da er det kjempe grønt og kjøre lambo/ferrari/hva nå det er som bruker minst av superbilene og da? For hvem nå enn den bilen er så er den minst forurensende i sin klasse, ergo så er det en miljø bil?
tror faktisk at både ferrari og lambo forurenser mindre enn både priusen og poloen, er bare å se på hvor du faktisk kjører den priusen eller poloen i forhold til hvor mye du hadde kjørt med ferarrien eller lamboen det ;)
en kompis av sviger-onkelen min(om jeg kan bruke det ordet) har en mitsu 3000gt VR4 TT, og den har sikkert ikkje så veldig lav co2/km i forhold til en prius, men så har han sikkert bare kjørt den 3000km til sammen på dei sikkert 5-6 åra han har hatt den ;)
Det der er ett utrolig dårlig argument, men regner med at du innser det selv. :wink:

Det er som å si at supra'n min ikke forurenser, fordi den gikk bare ca 3000km i fjor. Om jeg så sier at det gikk med 160stk nye dekk og ca 4l pr mil + biltransport med trekkbil hver helg så.........tja :lol:

Re: Trimmere skal tas.

Legg innLagt inn:09 des 2009 23:33
av Christian
Gt-4-Ever skrev:Nå har jeg selv vært å spurt på BT om jeg kunne trimme bilen min. (CS) Han sa: Du kan trimme bilen så mye du ønsker så lenge bremser, drivverk osv står i stil til effektøkningen. Ingen kostnad for effektøkning på min bil ihvertfall. Dette er sagt av sannsynligvis et av di mest trangsynte BT i norge.

..foreløpig velog merke.

Off-topic da dette i hovedsak er en tråd om trimming av nyere biler. Greit å få det sagt ihvertfall.
Lykke til med å bevise dette :lol: Selvfølgelig har du dette fra ett av de mest trangsynte BT i norge, de er uansett ikke forpliktet til å godkjenne en dritt om de ikke føler for det. Og dersom du ikke kommer med dokumentasjon fra leverandøren om at, "jo da, dette er flotte greier", ja så vedder jeg 5000kr på at bilen din blir stående uten skilter.

Jeg har sagt det før, så det kan sikkert gjentas... Er det noen her som vil godkjenne en Mr2 mk2 gti med en turbomotor, innenfor samme revisjon? Ring ditt lokale BT, spør de om en deleutskrift fra en Gti og turbo holder som dokumentasjon, jeg tipper det vil være ok. Kan egentlig Toyota levere noe bedre? Gjør motor byttet på en helg, uten å putte inn masse ekstra greier som store felger, masse silliconeslanger og andre ting som gir kontrolløren vann på mølla, og vis bilen. Hva kan de krangle på da?
Dersom de mot formodning skulle avvise godkjenningen er det bare å bytte tilbake til org Gti motor, tar max 3helger totalt, inkl, visningen. Regner det som en selvfølge at avgiften man må betale på forhånd blir returnert om ombyggingen blir avvist, men er ikke 100% sikker.
Alternativet er jo å prøve med en bil som går klar av ekstra avgiftene. :)

Re: Trimmere skal tas.

Legg innLagt inn:09 des 2009 23:37
av ke25-toyoglide
hm, overaskende mange som ikkje hogger hodet av meg her nå.
Trodde det ville være like velkomment som å dele ut røde roser på valgvaken til FRP, men noen har fonuftige synspunkter. (dvs det samme som eg har) :lol:
argumenter om hvilke biler som blir kjørt mest og minst, blir for dumt. Viss en tar utgangspunktet f.eks. alle 5 år gammle M3 og alle 5 år gammle priuser, så tror eg ikkje noe på at gjennomsnittet på M3 er 15000km, og prius 100.000km.
Nå er M3 en såkallt samlerbil så litt forskjell er det kanskje, men ikkje så det monner.

Re: Trimmere skal tas.

Legg innLagt inn:10 des 2009 00:15
av inzane2012
Christian skrev:[quote="inzane2012]
tror faktisk at både ferrari og lambo forurenser mindre enn både priusen og poloen, er bare å se på hvor du faktisk kjører den priusen eller poloen i forhold til hvor mye du hadde kjørt med ferarrien eller lamboen det ;)
en kompis av sviger-onkelen min(om jeg kan bruke det ordet) har en mitsu 3000gt VR4 TT, og den har sikkert ikkje så veldig lav co2/km i forhold til en prius, men så har han sikkert bare kjørt den 3000km til sammen på dei sikkert 5-6 åra han har hatt den ;)
Det der er ett utrolig dårlig argument, men regner med at du innser det selv. :wink:

Det er som å si at supra'n min ikke forurenser, fordi den gikk bare ca 3000km i fjor. Om jeg så sier at det gikk med 160stk nye dekk og ca 4l pr mil + biltransport med trekkbil hver helg så.........tja :lol:[/quote][/quote]

hvorfor er det ett dårlig argument da?? hvis en prius slipper ut 89g co2/km og en ferrari slipper ut 250g co2/km så vil en prius du kjører 30k km i året slipper ut mer co2 enn ferrarien...
nærmere bestem 2,67tonn til priusen og 750kilo til ferrarien, og da har du fortsatt 1.92tonn igjen med co2 du kan slippe ut på di resterende 27k km med en annen bil mens ferrarien står og koser seg i garasjen...

og det er fakta du ikke kommer utenom, selv om ferrerien har en 4.3l v8'er med 450hk, du kan ikke si en bil du nesten IKKE BRUKER forurenser mer enn en bil du kjøre hver forbanna dag året rundt!!

Re: Trimmere skal tas.

Legg innLagt inn:10 des 2009 00:47
av arvid
inzane2012 skrev:
Christian skrev:[quote="inzane2012]
tror faktisk at både ferrari og lambo forurenser mindre enn både priusen og poloen, er bare å se på hvor du faktisk kjører den priusen eller poloen i forhold til hvor mye du hadde kjørt med ferarrien eller lamboen det ;)
en kompis av sviger-onkelen min(om jeg kan bruke det ordet) har en mitsu 3000gt VR4 TT, og den har sikkert ikkje så veldig lav co2/km i forhold til en prius, men så har han sikkert bare kjørt den 3000km til sammen på dei sikkert 5-6 åra han har hatt den ;)
Det der er ett utrolig dårlig argument, men regner med at du innser det selv. :wink:

Det er som å si at supra'n min ikke forurenser, fordi den gikk bare ca 3000km i fjor. Om jeg så sier at det gikk med 160stk nye dekk og ca 4l pr mil + biltransport med trekkbil hver helg så.........tja :lol:
[/quote]

hvorfor er det ett dårlig argument da?? hvis en prius slipper ut 89g co2/km og en ferrari slipper ut 250g co2/km så vil en prius du kjører 30k km i året slipper ut mer co2 enn ferrarien...
nærmere bestem 2,67tonn til priusen og 750kilo til ferrarien, og da har du fortsatt 1.92tonn igjen med co2 du kan slippe ut på di resterende 27k km med en annen bil mens ferrarien står og koser seg i garasjen...

og det er fakta du ikke kommer utenom, selv om ferrerien har en 4.3l v8'er med 450hk, du kan ikke si en bil du nesten IKKE BRUKER forurenser mer enn en bil du kjøre hver forbanna dag året rundt!![/quote][/quote][/quote]

Selvfølgelig er ikke dette noe dårlig argument!!! Hvis bilavgiftene skal være rettferdige må vi jo betale avgift etter hvor mye vi slipper ut. Hvem her inne mener det er rett å betale en million i avgifter på en bil hvis den brukes 100km i året? Vi burde jo betalt avgiften etter hvor mye vi faktisk bruker bilen, og da hatt forskjellige satser etter hvor mye bilen forurenser.

Dette irriterer meg grenseløst, at Ola Normann ikke skal få kjøpe seg en bil med stor motor som han kan bruke et par ganger i året uten å betale en usannsynlig høy avgift. Hva om han kjører Prius 360 dager i året, og en Koenigsegg 6 dager i året. I Norge koster Priusen 350k (tipper jeg) og Koenigsegg ca 8 mill....

Eneste mulighet blir å ha røde skilter de dagene bilen skal brukes.....-jeg hadde ikke gidda å bruke så mange mill. på avgifter om jeg hadde drete penger!

Re: Trimmere skal tas.

Legg innLagt inn:10 des 2009 00:50
av arvid
Christian skrev:
Det er som å si at supra'n min ikke forurenser, fordi den gikk bare ca 3000km i fjor. Om jeg så sier at det gikk med 160stk nye dekk og ca 4l pr mil + biltransport med trekkbil hver helg så.........tja :lol:
-Åsså har du ikke betalt avgifter i det hele tatt.....regner jeg med?

Re: Trimmere skal tas.

Legg innLagt inn:10 des 2009 15:31
av inzane2012
en bil forurenser jo ikke når den ikke er i bruk?? eller er det sånn at bilen har anti-fotosyntese når den står i garasjen kanskje?? at den suger inn luft gjennom lakken og skiller ut co2'en så lenge den ikke er ibruk??
er vel derfor målingen går ut på hvor mange gram med co2 en bil slipper ut PR KILOMETER og ikke hvor mye den slipper ut pr dag... og når du sammenligner kjørelengden du har på en vanlig bil kontra en ferrari du kun bruker på fine dager, så selvfølgelig slipper du ut mer co2 med den andre bilen, det sier jo seg selv... er like ubestridelig som at vist du har fått bæsj på fingeren og bare tørker det vekk med papir, så er du ikke rein på fingeren

Re: Trimmere skal tas.

Legg innLagt inn:10 des 2009 17:18
av Christian
arvid skrev:
Christian skrev:
Det er som å si at supra'n min ikke forurenser, fordi den gikk bare ca 3000km i fjor. Om jeg så sier at det gikk med 160stk nye dekk og ca 4l pr mil + biltransport med trekkbil hver helg så.........tja :lol:
-Åsså har du ikke betalt avgifter i det hele tatt.....regner jeg med?
Ingen avgifter nei.

Re: Trimmere skal tas.

Legg innLagt inn:10 des 2009 17:21
av ArildM
På det grunnlaget kan en jo godt si at Ferrarien forurenser mindre enn Priusen.

Men hvis du bare hadde hatt en bil og måtte bruke den til samme antall KM per år hadde Ferrarien forurenset mer enn Prius.

Det kommer an på parametrene en setter det. Differensiert avgift basert på antall KM kjørt per år er jo en god ide i teorien, men umulig å gjennomføre i praksis så lenge en kan jukse med KM stand. Å klassifisere enkelte biler som sommerbiler hadde derimot vært en ide, feks 3mnd i året hadde vært en mulighet, men det også ville ha vært mye arbeid å gjennomføre.

Fremdeles OT :lol:

Re: Trimmere skal tas.

Legg innLagt inn:10 des 2009 18:02
av inzane2012
ArildM skrev:På det grunnlaget kan en jo godt si at Ferrarien forurenser mindre enn Priusen.

Men hvis du bare hadde hatt en bil og måtte bruke den til samme antall KM per år hadde Ferrarien forurenset mer enn Prius.

Det kommer an på parametrene en setter det. Differensiert avgift basert på antall KM kjørt per år er jo en god ide i teorien, men umulig å gjennomføre i praksis så lenge en kan jukse med KM stand. Å klassifisere enkelte biler som sommerbiler hadde derimot vært en ide, feks 3mnd i året hadde vært en mulighet, men det også ville ha vært mye arbeid å gjennomføre.

Fremdeles OT :lol:
ja seff forurenser ferarrien mer på samme kjørelengde som en prius, har aldri sagt noe annet heller ;)
men ville bare poengtere at forurensing henger sammen med hvor mye du kjører... kjører du veldig lite forurenser du mindre uansett hvilken bil du har, om du så kjører en prius eller en veyron, er kjørelengden som bestemmer det...