TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Diesel VS Bensin

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #392620  av MR2i

Interessant hvor mye diskusjon man kan oppnå ved å nevne diesel i samme setning som motorsport...
 #392626  av magnesmurf

2r-e-rik skrev:
å du skjønte ikke at det var om å gjøre å komme nærmest null?
Trodde det var almennkunnskap at diesel er mye mer energieffektiv enn bensin?
Bensin bruker en stor del mer energi i å utvikle varme.

Det er derfor dieselmotoren har et lavere forbruk enn bensinmotoren, og det er derfor dieselmotorer bruker en evighet på å bli varme på kalde vinterdager.

Har også snakket med flere som driver innenfor motorsport, som kunne tenkt seg å bygge dieselmotor til å kjøre løp med, rett og slett pga det høye momentet som utvikles på lave turtall.
Audi har jo forsket en del på det, med tanke på le mans bilene de bygde, som for øvrig vant overlegent når de fortsatt var lovlige i le mans, da de trengete mye færre pit stops for fylling av drivstoff, samt at ingen av dem havarerte i løpet av de 24 timene løpet varer.
 #392646  av MR2i

Også Peugeot kjører TDI på Le Mans. De vant 2009 med det.
Leser V12'eren var på 5,5L med 730 hk og 1200 Nm. Og holdt i 24 timer med de ekstreme påkjenningene som det tilsier.

Men slik jeg fikk det med meg var det ikke tillatt med turbo på bensinbilene, men det var det på dieselbilene?

Fant resultatlistene fra 2010 Le Mans. 4 første plassene var TDI. Med turbo. Nr 4 var Oreca 01 med 5,5L V10 Judd bensin sugemotor..

MÃ¥ finne reglene fra FIA om klassen..
 #392649  av inzane2012

har kjørt en auris 1.3 diesel nå di siste to ukene, og selv om den bare har rundt 70-80hk så føler den faktisk kvikkere enn min 1.6l VVTi bensin, og mens dieselen ligger på 0.55 på mila ligger bensinen på over 0.7... så jeg er faktisk frista til å bytte ut min med en diesel nå...
 #392651  av MR2i

Hehe.. mer info Diesel vs bensin:

[youtube][/youtube]

Etter du har sett filmen en gang, gå tilbake og start den på nytt.. legg merke til forskjellen!

"For those who have heard the R10 or R15 at the track, their eerie quietness at wide-open throttle is a curiosity. This, Ullrich says, is a sign of the R15's efficiency. "Some people have the imagination that a race car should be loud, but that noise is wasted energy. The turbochargers capture the maximum amount of energy coming out of the exhaust and put it to use." Even the twice-spent exhaust flow is useful—the exhaust tips exit out the top of the engine compartment and are directed at the rear wing to generate additional downforce.
The diesels are quiet as well as smoke-free."

Noe å tenke på for folk som tuner bilene sine her? Lyd = tapt energi.
Sist redigert av MR2i den 04 jun 2011 13:53, redigert 1 gang totalt.
 #392652  av MR2i

inzane2012 skrev:har kjørt en auris 1.3 diesel nå di siste to ukene, og selv om den bare har rundt 70-80hk så føler den faktisk kvikkere enn min 1.6l VVTi bensin, og mens dieselen ligger på 0.55 på mila ligger bensinen på over 0.7... så jeg er faktisk frista til å bytte ut min med en diesel nå...
Ved normalt bruk vil alltid diesel ha et forsprang.
Bare det å kunne trå inn gassen og passere et vogntog uten å gire er behagelig. Ingen jag og mas med 2 gir ned og full pinne.. hehe..

Kanskje jeg skal konvertere MR2'en min med en 2,0 VAG TDI?? Hehehe.. 200 diesel hk og 480 Nm! :twisted:
 #392657  av MR2i

Man kan si hva man vil om diesel.. men lyden av dieselknatring og 70-tall Mercedes 240D er ikke akkurat hva man tenker på...

[youtube][/youtube]
 #392786  av chris

MR2i skrev:
inzane2012 skrev:har kjørt en auris 1.3 diesel nå di siste to ukene, og selv om den bare har rundt 70-80hk så føler den faktisk kvikkere enn min 1.6l VVTi bensin, og mens dieselen ligger på 0.55 på mila ligger bensinen på over 0.7... så jeg er faktisk frista til å bytte ut min med en diesel nå...
Ved normalt bruk vil alltid diesel ha et forsprang.
Bare det å kunne trå inn gassen og passere et vogntog uten å gire er behagelig. Ingen jag og mas med 2 gir ned og full pinne.. hehe..

Kanskje jeg skal konvertere MR2'en min med en 2,0 VAG TDI?? Hehehe.. 200 diesel hk og 480 Nm! :twisted:
Det er jo turboen som gjør dette, ikke nødvendigvis det at det er diesel. Man oppnår jo akkurat det samme med en bensinturbo - man slipper å gire ned og ikke noe jag og mas for å kjøre forbi - bare å trå inn gassen. Hvis man skal sammenligne diesel og bensinbiler må man sammenligne med eller uten turbo. Dieselturbo mot bensinturbo, og tilsvarende uten. Noen som har kjørt en dieselbil uten turbo? En bensinbil med 60 hk føles ut som en racerbil i sammenligning.

PS! Det er ikke forskjell på dieselhk og bensinhk ;)
 #392787  av Zepticon

chris skrev:PS! Det er ikke forskjell på dieselhk og bensinhk ;)
Jo, de befinner seg på vidt forskjellige plasser i registeret.

(dreiemoment x RPM) / 5,252 = Hestekrefter
 #392819  av inzane2012

kan tenkte meg at en diese bil uten turbo vil vere fittedau å kjøre ja :)

husker pappsn hadde en 92 1.8 sierra turbo diesel med ca 90hk, og den kan ikke måle seg litt en gang mot den 1.33l turbo dieselen som står i aurisen jeg har nå, og så lite drivstoff den bruker og, fikk den ned på 0.54 her i helga :P
 #392821  av Drafter

inzane2012 skrev:kan tenkte meg at en diese bil uten turbo vil vere fittedau å kjøre ja :)

husker pappsn hadde en 92 1.8 sierra turbo diesel med ca 90hk, og den kan ikke måle seg litt en gang mot den 1.33l turbo dieselen som står i aurisen jeg har nå, og så lite drivstoff den bruker og, fikk den ned på 0.54 her i helga :P
Ble frakjørt av en lastebil ved bomstasjonen, både mondeoen jeg kjørte og lastebilen aksa likt.. jeg måtte la han passere så jeg ikke skulle bli most..
Kjørte en gammal mondeo diesel stasjonsvogn :roll:
Går ikke ann å ta bakkestart med de engang, selvom du ruser opp til sperra :P

Heldigvis er diesel borte om noen år :)
 #392827  av FireWalk

Dama har en Audi A4 2.0 TDI. Selv har jeg en Opel Omega 2.0 Bensin. Er vel 130 og 136 hk på de to. så Ca likt da altså. Men audien oppleves som dobbelt så kjapp som opelen pga momentet. Man blir litt trykt bak i setet. 5 gir opp bratte bakker er heller ikke noe problem, mens opelen såvidt akser på 4 giret opp samme bakken. Ingen tvil om at diesel gir sterke motorer. :) Men de går jo ikke like langt på turtallet og er ikke like "kvikke" som en trimmet bensin motor. hva man foretrekker. Men ingen tvil om at dieselen tar seg frem. Min neste bruksbil blir iallefall en Diesel bil. Mye da pga pris på drivstoff men også økonomi med tanke på forbruk og effekt vs forbruk. Men å sette en diesel motor i MR2en kunne aldri falt meg inn. Forskjellene gjør seg vel best gjeldende i motorer som er tynet til det ytterste. Da merker man bedre forskjellene med hestekrefter og moment.

Som de sier, hestekrefter er hvor fort du treffer gjerdet, dreiemoment er hvor langt du flytter gjerdet... :D
 #392828  av MR2i

FireWalk skrev:Dama har en Audi A4 2.0 TDI. Selv har jeg en Opel Omega 2.0 Bensin. Er vel 130 og 136 hk på de to. så Ca likt da altså. Men audien oppleves som dobbelt så kjapp som opelen pga momentet. Man blir litt trykt bak i setet. 5 gir opp bratte bakker er heller ikke noe problem, mens opelen såvidt akser på 4 giret opp samme bakken. Ingen tvil om at disel gir sterke motorer. :) Men de går jo ikke like langt på turtallet og er ikke like "kvikke" som en trimmet bensin motor. kommer an på karakteristikk mer enn "det ene fremfor det andre" tror jeg :)
Nettopp.. Som privatbil langs veier med normal hverdagskjøring er det ingen tvil om at diesel er tingen.
 #392840  av inzane2012

ja, etter å ha sett hva forbruket på denne 1.33l dieselen til auris'n så er jeg veldig sugen på å bytte den ut, kjører 50km tilsammen hver dag bare for å komme meg til og fra jobb, og da blir det en del å spare på drivstoffet med å gå over til diesel'n...
 #392842  av Haugrud

Jeg kjører Peugeot 505 diesel med 67 non-turbo hk, mens celicaen får pleie..det kan du si går DØDT!!! Dritten bruker altfor mye diesel til å gå så innihelvete dårlig og..kjørte en Suzuki Swift 1.3 rett etter jeg tok Pygen en tur, den var en rakett iforhold:p