Legg innLagt inn:22 jun 2004 22:57
98 er ikke noe problem, egentlig bare fordeler med å fylle det kontra 95....bortsett ifra prisen da
[/url]

[/url]
Toyota Sportscar - Owners Group Norway
http://www.ts-ogn.no/phpBB3/
FireWalk skrev:hmmm.. sikker på det ikke bare er noe du innbiller deg da? er det noen konkrete bevis på dette da? det blir ikke litt slik at man inbiller seg at det er bedre fordi man tror/vil det skal være det? som f.eks med en gang man setter på nytt luftfilter... virker som om bilen har 20 hk ekstra.. men det er jo egentlig bare lyden... noe merkbar respons er det jo egentlig ikke..Hadde faktisk klart merkbar respons med Apexi filteret på min st162.. Menne angående 98 stemmer det nok, har et godt eksempel med en kompiss som kjører urven merce med litt ventiltikking, ba ham fylle 98, tikkinga forsvant iaff
[BHS]paladin skrev:Fjul cut..... neppe på na. og jeg hører at mr2 går fiiiiiiiiiiint gjennom eu-tessten med racing cat siden den brenner så fint. Dere som ikke har racing cat har jeg "hørt" ( merk dere at dette kan være tull og oppspinn jeg kan ha hørt) at hvis du fyller 98 blyfri på tanken så brenner man hull tversj igjennom catalysatorenDet er som du selv sier, bare tull og oppspinn.
FireWalk skrev:Nei jeg tanker da vanlig 95... er da ingenting som sier at økt oktan gir merkbar bedre ytelse... iallefall ikke av de tester og artikler jeg har lest om det der.. med mindre MR2 er en veldig spesiell bil når det gjelder oktan da...Min går litt finere med 98 tror jeg, fylte full tank med 95 her om dagen (priskrig i elverum, billigst i landet, så det var to kroner forskjell omtrent på 95 og 98 når jeg tanket.)
FireWalk skrev:hmmm.. sikker på det ikke bare er noe du innbiller deg da? er det noen konkrete bevis på dette da? det blir ikke litt slik at man inbiller seg at det er bedre fordi man tror/vil det skal være det? som f.eks med en gang man setter på nytt luftfilter... virker som om bilen har 20 hk ekstra.. men det er jo egentlig bare lyden... noe merkbar respons er det jo egentlig ikke..joda, er klar over dette, men siden det ikke var forskjell i lyden, så er det vel litt værre å innbille seg. prøvde en lengre periode med 95 oktan, for å sammenligne. forbruket steg med et gjennomsnitt på 0.05-0.1 på mila (fra 0.75, og opptil 0.85). dette med stort sett samme type kjøring på samme veier. delvis bykjøring, delvis landeveiskjøring. i tillegg steg oljeforbruket en del. jeg hadde mye mer nøyaktige tall på det meste, men finner ikke igjen det.
[BHS]paladin skrev:Etter allt jeg har lær så skal ikke 98 oktan yte bedere enn 95. Det eneste som skjer er at du blir fattigere. Men selvfølgelig hvis 95 oktan foresaker stempelbannk så må du jo opp på 98yter kanskje ikke bedre, men bedre respons. og når det kommer i tillegg til lavere drivstoff og oljeforbruk, så er det liksom ikke mye tvil i mine øyne om hva jeg tanker
MR2Espen skrev:hmm detta må prøves. har full tank med 95 nå. er det bare å kjøre den tom og fylle 98?i utgangspunktet er det det. gjerne fylle et par tanker. men optimalt bør man vel justere tenninga (jeg har ikke gjort det, men aner jo ikke om noen har gjort det før jeg kjøpte bilen da, vel å merke)