Side 5 av 9

Re: Scoop's 1992 MR2 3S-GE *BESTILT DELER 04.02*

Legg innLagt inn:06 feb 2013 18:22
av Scoop
Bilder etter understyringa? :lol:
Skrudde det rett igjen etterpå, bare rattet mitt som er skjevt, men kan prøve å ta bilde av felgen ;)

Kan det hende at tannstaget på styringa har "hoppet over et hakk" iom at hjulstillinga er korrekt, men rattet på skakke når det går rett frem?

Bilder av delene kommer selvfølgelig! Men de ligger pr. akkuratnå fortsatt i "HARRISBURG" klokka 12:21 lokal tid, nå må Doug/Keith/Brad våkne å sende bilen avgårde gitt!

Re: Scoop's 1992 MR2 3S-GE *BESTILT DELER 04.02*

Legg innLagt inn:14 feb 2013 21:24
av Scoop
Da var flotte deler omsider kommet i hus! :D


Flott liten liste


Senkesett


Noen av delene som kom



Begynner skruinga til helgen, litt kjipt å ta buss til jobb, men sånn er det! :lol:

Re: Scoop's 1992 MR2 3S-GE *MOTTATT DELER 13.02*

Legg innLagt inn:14 feb 2013 22:15
av FT86
sweet ! :)

Re: Scoop's 1992 MR2 3S-GE *WORK IN PROGRESS 18.02*

Legg innLagt inn:24 feb 2013 00:45
av Scoop
Skrudd og skrudd.. men klarer jo ikke legge ut bilder!

Får legge ut noen i løpet av søndagen..!

Re: Scoop's 1992 MR2 3S-GE *69 NYE BILDER I LOGG*

Legg innLagt inn:02 mar 2013 22:57
av Scoop
Bildeupdate


And so it begins..


Råtne fjærer, dempere og skiver & klosser


Noe som har irret/skrapt opp demperstanga. Skikkelige spor som ødelegger alt av pakninger!


Uff, fullt av møkk, korrusjon og olje/spylervæske fra sylinderen


Demperskåla, full av noe som minte om gjørme :lol:


Her var det ikke mye igjen av mansjettene over demperne, noe som fremskyndet ødeleggelsene betraktelig


Her er ogsså grunnen til at bremsene virket til å henge, i den nederste sylinderen på begge sider hadde begge glidepinnene nærmest rustet fast, og fettet var steinhardt. Mansjettene igjen enten totalt fraværende eller i svært dårlig forfatning.


Godt slitt, tydelige kanter men ikke noe skrekkelig


Klossene var derimot mildt sagt ferdige!


Etter en del om og men var endelig den ene støtdemperen ute. Viste seg å være "KYB Super Shock Absorber", 100% råtne!


:mrgreen:


Mutteren på toppen viste seg å være noe gretten å fjærne


Gassoppvarming og stor rørleggertang var det som skulle til. Godt tips til de som skal gjøre det samme, og evt sliter med å få de av!


Begge demperhusene tydelig blitt kjøpt hos høgger, må begynne å grave litt i historikken til bilen snart..


Ikke rart bremsene småhang


Disse viste seg også å være noe herk å fjerne. Igjen kom gassapparatet godt til nytte. Utpresser klemt bra til, for så å varme opp rundt støpejernet i en 10-15 sekunder så poppet den ut. På førersiden måtte jeg kline til 15-20 ganger til avpressern for å slå den ut. Forsiktig med å varme støpejernet da det kan svekke metallet. Aldri i nærheten av rødglødende. :wink:


Refurb'in


Her er demperhusene børstet med stålbørste, vinkelsliper og rødsprit. Klar for grunning med Owatrol.




En av mansjettene på bremsecaliperene som faktisk var i ok form..


Henta en pose med rådyre orginaldeler hos Toyota..


Igang med shining av bremsecalipere :)


OLD VS NEW.. and JEZUZZ for en dårlig tilstand de gamle var i.. Kulelageret stod BOM fast!


:shock:


Nye mansjetter, nye sliders, og smurt opp med kobberfett :wink:


Her er allerde demperhusene grunnet med Owatrol 2 runder samt lakket 2 runder med hammerite hammer-effect lakk som visstnok var det sterkeste jeg kunne oppdrive i Follo :?: Uansett så ble det så bra! :D Fylte på riktig mengde med olje i demperhuset.


OG det er alt man ser av de dyre demperne mine :lol: . Flotte stramme gule Konidempere direkte fra Amerika.. Litt skuffa over at "ringmutteren" i toppen som holder demperne nede (ringen i sølv) kommer ulakkert. Kostet med unødig lakk og tørketid. Lakkert med 3 runder zinkspray, deretter en runde hammerite etter å ha fuget igjen hullene.


Beauty..


Fjærkoppene i topp lakkert med ny gummipakning




Hurtigtørk av toppmutter




OLD VS NEW


Ting tar seg opp!


Fullstendig restaurert!




Kos


:D De ble så fine da gitt :D


Småkry :lol:


Komplett med blingy nye RÅDYRE torsjonsstav!


ALT dratt til med 100% riktig moment!


EBC-skiver og yellowstuffklosser. Funker bra for meg, og ser unektelig bra ut :)






Det ble litt godstemning i garasjen!


OLD VS NEW


Hvordan ting så ut underveis. Får shine opp selve nav/opphenget når jeg en gang tar hjullagrene!


Bedre...


Litt knotete å få pakningen i topp til å bli liggende rett når man satt ting sammen igjen. Best å droppe fjærkomprimatorer, og bare få en venn til å hjelpe til!


Skulle gjerne shina opp alt, men kalender og lommebok ble strukket til det ytterste på det jeg allerede gjorde.. så det får bli til senere!


Justerbart :D


Her er for øvrig verktøyet jeg brukte for å dra til "mutteren" i toppen av demperhuset med. Sveiset sammen en Y, borret 2 hull og gjenget de opp.




Hvorfor gjør det mer komplisert/dyrt? :wink:


Satte momentnøkkelen i skrustikka og kjente hvordan x ant. NM kjentes ut, og dro til like hardt med DIY-verktøyet mitt :)


Bedre..!




Flotte greier, bremsene er mye hvassere!




ENDELIG ble det altså EBC foran og bak..


Noen forespurte etter bilder av kantsmellen min; rattet er skjevt, og felgen fæl..


Overrasket at det ikke gikk værre, likevel en solid bulk..


:mrgreen:


:mrgreen:


:oops:


:(


:evil:

Spørsmål til forum; HVOR kommer all oljen fra?! Jeg bytta jo simring i diffen/gearkassa!! Men kommer tydeligvis fra et annet sted, høyt opp i motorrommet.. Toppen? Er det dyrt å fikse/krise? :shock:

Og kjølevæska kommer fra over bensintanken, any ideas? Som alltid mottas alle forslag med stoor takk! :)

Re: Scoop's 1992 MR2 3S-GE

Legg innLagt inn:02 mar 2013 23:03
av 3rlend
du kan jo begynne i det små å sjekke toppdeksel pakningen :P

Re: Scoop's 1992 MR2 3S-GE

Legg innLagt inn:02 mar 2013 23:10
av Scoop
Skal sjekke toppakning, og undersøke litt rundt kamaksel.. Håper det er en easy fix! :?

Re: Scoop's 1992 MR2 3S-GE

Legg innLagt inn:03 mar 2013 07:58
av Audun F
Liker bildeupdaten :D (utenom all den olja)

Re: Scoop's 1992 MR2 3S-GE

Legg innLagt inn:03 mar 2013 19:52
av inzane2012
akkurat sånt vi liker, MASSE bilder fra oppgraderinger og reperasjoner!! :P stå på videre!

Re: Scoop's 1992 MR2 3S-GE

Legg innLagt inn:03 mar 2013 20:11
av Scoop
Takk for positiv respons, det hygger!! :D

Re: Scoop's 1992 MR2 3S-GE

Legg innLagt inn:03 mar 2013 21:15
av ArildM
Blir bra dette :) Gir meg inspirasjon til å gjøre det samme på AW11en. Må gå over fjæringa der også :)

Re: Scoop's 1992 MR2 3S-GE

Legg innLagt inn:04 mar 2013 09:18
av 3rlend
vet ikke hvordan det er på GE , men gte er det easy :) desverre trist at jeg har lagt meg til vane og ta ut motor hver gang jeg skal gjøre noe -_-

Re: Scoop's 1992 MR2 3S-GE

Legg innLagt inn:04 mar 2013 12:01
av Scoop
Trur fatter blir litt forbanna om jeg tar opp plass med enda en motor :lol:

Skal kikke litt i manualen, får inntrykk av at det er en ok jobb å ta av toppen. Kikke litt på tilstanden til ting samtidig!

Re: Scoop's 1992 MR2 3S-GE

Legg innLagt inn:04 mar 2013 12:25
av Scoop
Update:

Fikla litt i garasjen i går kveld. Blir litt plukk nå før det tar seg opp i påskeferien..

Satte primært på nytt luftfilter, girstrammer-kit (1 av 2 stk jeg har liggende) og vasket bilen :D


Det gamle, u-org. råtne filteret..


Rustet, så ut som noe billiggreier. Renset det med KN-rensekit for en stund siden. Hjalp littegran :roll:


Raceland high performance.. ukjent for meg! :lol:


Jallafix!! Enkel løsning da jeg fjernet boksen som satt til siden for filteret :oops:


Nytt rent KN filter :) Sensoren som sitter i her (kaldstart sensoren :?: ) lå løst i motorrommet pga det andre filteret ikke hadde hull til den. Håper på livligere kaldstarter nå :wink:




Nye skinnende deler i møkkete gammelt motorrom. Får shine opp etter jeg får stoppet lekkasjene!


Midlertidig kald-luft løsning. Ser om jeg legger opp røret bedre/erstatter med noe annet senere


Man kan omtrent skimte det skinnende røret. Motorvarmer blir nappet ut av kupéen/motorrommet til sommeren. Da er forhåpentligvis bilen primært sommerkjørt.


Oversikt


Strammekitene, skrudde bare på det ene i første omgang for å kjenne etter forskjeller!


Orginalt




De orginale pakningene


Tar vare på de orginale om ristingen blir værre en forbedringene er verdt!


Lagt på under


Og over


Og skrudd på plass


Slik ble de. Testet de litt i går uten nevneverdig forskjell i følelsen. Tester de mer utover uka med en endelig dom over resultatet.


Spørsmål:

1. Begge vinduene mine slangrer/henger veldig løst i døra. De får riper og kan ikke kjøres med nede. Dette pga noen "puter" som legger press på vinduet i skinnene har falt ut. Hvor får man tak i nye? Vært hos Toyota, og de får ikke tak i slike!

2. Noen som kjenner til noen gode steder å få tak i gummipakninen som går rundt i UNDERKANT av dørene? Kjøpt den som går rundt over hos twosrus, men finner ikke de under.


Som alltid, alle gode tips mottas med takk! :mrgreen:

Re: Scoop's 1992 MR2 3S-GE

Legg innLagt inn:04 mar 2013 12:57
av ArildM
Finn noen som hugger Mr2 i England. Ligger mye på Ebay :)