Bildeupdate
And so it begins..
Råtne fjærer, dempere og skiver & klosser
Noe som har irret/skrapt opp demperstanga. Skikkelige spor som ødelegger alt av pakninger!
Uff, fullt av møkk, korrusjon og olje/spylervæske fra sylinderen
Demperskåla, full av noe som minte om gjørme
Her var det ikke mye igjen av mansjettene over demperne, noe som fremskyndet ødeleggelsene betraktelig
Her er ogsså grunnen til at bremsene virket til å henge, i den nederste sylinderen på begge sider hadde begge glidepinnene nærmest rustet fast, og fettet var steinhardt. Mansjettene igjen enten totalt fraværende eller i svært dårlig forfatning.
Godt slitt, tydelige kanter men ikke noe skrekkelig
Klossene var derimot mildt sagt ferdige!
Etter en del om og men var endelig den ene støtdemperen ute. Viste seg å være "KYB Super Shock Absorber", 100% råtne!
Mutteren på toppen viste seg å være noe gretten å fjærne
Gassoppvarming og stor rørleggertang var det som skulle til. Godt tips til de som skal gjøre det samme, og evt sliter med å få de av!
Begge demperhusene tydelig blitt kjøpt hos høgger, må begynne å grave litt i historikken til bilen snart..
Ikke rart bremsene småhang
Disse viste seg også å være noe herk å fjerne. Igjen kom gassapparatet godt til nytte. Utpresser klemt bra til, for så å varme opp rundt støpejernet i en 10-15 sekunder så poppet den ut. På førersiden måtte jeg kline til 15-20 ganger til avpressern for å slå den ut. Forsiktig med å varme støpejernet da det kan svekke metallet. Aldri i nærheten av rødglødende.
Refurb'in
Her er demperhusene børstet med stålbørste, vinkelsliper og rødsprit. Klar for grunning med Owatrol.
En av mansjettene på bremsecaliperene som faktisk var i ok form..
Henta en pose med rådyre orginaldeler hos Toyota..
Igang med shining av bremsecalipere
OLD VS NEW.. and JEZUZZ for en dårlig tilstand de gamle var i.. Kulelageret stod BOM fast!
Nye mansjetter, nye sliders, og smurt opp med kobberfett
Her er allerde demperhusene grunnet med Owatrol 2 runder samt lakket 2 runder med hammerite hammer-effect lakk som visstnok var det sterkeste jeg kunne oppdrive i Follo

Uansett så ble det så bra!

Fylte på riktig mengde med olje i demperhuset.
OG det er alt man ser av de dyre demperne mine

. Flotte stramme gule Konidempere direkte fra Amerika.. Litt skuffa over at "ringmutteren" i toppen som holder demperne nede (ringen i sølv) kommer ulakkert. Kostet med unødig lakk og tørketid. Lakkert med 3 runder zinkspray, deretter en runde hammerite etter å ha fuget igjen hullene.
Beauty..
Fjærkoppene i topp lakkert med ny gummipakning
Hurtigtørk av toppmutter
OLD VS NEW
Ting tar seg opp!
Fullstendig restaurert!
Kos

De ble så fine da gitt
Småkry
Komplett med blingy nye RÅDYRE torsjonsstav!
ALT dratt til med 100% riktig moment!
EBC-skiver og yellowstuffklosser. Funker bra for meg, og ser unektelig bra ut
Det ble litt godstemning i garasjen!
OLD VS NEW
Hvordan ting så ut underveis. Får shine opp selve nav/opphenget når jeg en gang tar hjullagrene!
Bedre...
Litt knotete å få pakningen i topp til å bli liggende rett når man satt ting sammen igjen. Best å droppe fjærkomprimatorer, og bare få en venn til å hjelpe til!
Skulle gjerne shina opp alt, men kalender og lommebok ble strukket til det ytterste på det jeg allerede gjorde.. så det får bli til senere!
Justerbart
Her er for øvrig verktøyet jeg brukte for å dra til "mutteren" i toppen av demperhuset med. Sveiset sammen en Y, borret 2 hull og gjenget de opp.
Hvorfor gjør det mer komplisert/dyrt?
Satte momentnøkkelen i skrustikka og kjente hvordan x ant. NM kjentes ut, og dro til like hardt med DIY-verktøyet mitt
Bedre..!
Flotte greier, bremsene er mye hvassere!
ENDELIG ble det altså EBC foran og bak..
Noen forespurte etter bilder av kantsmellen min; rattet er skjevt, og felgen fæl..
Overrasket at det ikke gikk værre, likevel en solid bulk..
Spørsmål til forum; HVOR kommer all oljen fra?! Jeg bytta jo simring i diffen/gearkassa!! Men kommer tydeligvis fra et annet sted, høyt opp i motorrommet.. Toppen? Er det dyrt å fikse/krise?
Og kjølevæska kommer fra over bensintanken, any ideas? Som alltid mottas alle forslag med stoor takk!
