Hvis du bare ser litt på den originale gen2 manifolden så er det ikke vanskelig å tenke seg hvorfor den leverer mer luft til cyl 2 og 3.
Bare se på den å forestil deg at det kommer enn gitt mengde luft, (altså den lufta som turboen pumper) så kan du se med det blotte øyet hvorfor 2 og 3 vil ha det enklere med å få til seg luft.
Jeg lå selv på grensa 260-270HK i motor da min havarerte. Ikke så overaskende at den stempelet på cyl 2 gikk til hælvette.
Jeg var klar over at grenseland for hva som var trygt skulle ligge på ca 260-270, og jeg hadde tilogmed bredbåndslambda for å prøve å forsikre meg imot at dette skulle skje. Men her er det jeg brente meg på som er fort gjort å ikke tenke på, med mindre du har en 4-kanalers bredbåndslambda så vil du kun se gjennomsnittet av alle 4 sylinderene.
så selv om 2 og 3 eller bare en av dem går magert, så vil du ikke se noe annet en ett litt magrere gjennomsnitt.
Mener min AFR lå på ca12- 12,2:1 ved full gass og trykk før den havarerte.
Så om du skal kjøre med originale motorstyringa ville jeg nok ikke ha overstiget 250hk, bare for å ha litt sikkerhetsmargin om du ikke er redd for å havarere da.
Her er ett bilde som viser hva jeg mener, legg merke til hvordan gasspjeldet er montert rett foran cyl 2 og 3, for at lufta skal nå 1 og 4 må den svinge nesten 90 grader venstre og høyre.
s3.amazonaws.com_images_e06bc5ad32b845bf5c9c9fb5c3aa1fab.jpg (101.7 kiB) Vist 6326 ganger
Man skulle ikke trenge målinger for å se dette, bare å bruke øya og sunn fornuft. Om du kjører med datasprut så har du jo muligheten til å kompansere for dette, men er nok fortsat ikke en ideel løsning.