Re: Forslag til turbo-oppgradering til st185
Legg innLagt inn:17 apr 2015 21:29
Toyota Sportscar - Owners Group Norway
http://www.ts-ogn.no/phpBB3/
Andrepedersen skrev:Stålomspunnede slanger er ikke et must, hehe.
Se her ja, dette blir nyttig når denne jobben kommer. Vet ikke om det blir stålomspunnede bensinrør hos meg, men det blir iallefall nye rør når jeg bytter
Men, ang. valg av bensinpumpe så lurer jeg på et par ting. Trodde jeg måtte kjøpe orginalt, vet ikke hvor mye denne leverer men regna med jeg måtte montere en bensintrykksregulator om jeg skulle kjøpe walbro son 255lph?
Hva er BGB guiden?
God skrev:Andrepedersen skrev:Stålomspunnede slanger er ikke et must, hehe.
Se her ja, dette blir nyttig når denne jobben kommer. Vet ikke om det blir stålomspunnede bensinrør hos meg, men det blir iallefall nye rør når jeg bytter
Men, ang. valg av bensinpumpe så lurer jeg på et par ting. Trodde jeg måtte kjøpe orginalt, vet ikke hvor mye denne leverer men regna med jeg måtte montere en bensintrykksregulator om jeg skulle kjøpe walbro son 255lph?
Hva er BGB guiden?
Du trenger ikke original pumpa, nei. Walbro pumpa leverer 255lph og original pumpa 180lph. For å få full utnyttelse av pumpa, så bør du ha bensinpumperegulator, men det er andre faktorer som spiller inn også:
Problemet med gen 2 3sgte fuel railet, er at den ikke klarer å levere ut bensin for mer enn 270-280hk. Det er noe med hullstørrelsen i railet på sylinder 2 og 3 som forårsaker dette og det er en av grunnene at godt tynte gen 2 motorer ryker på disse sylindrene. Blir rett og slett for mager blanding. Den andre grunnen er designet på st185 innsugsmanifold som er optimalisert med TVIS-systemet. runner 1 og 4 gir mer luft enn 2 og 3 og i tillegg til mindre bensin pga. fuel rail, så er det en dårlig kombinasjon.
Kort oppsumert, så kan du trygt koble opp en Walbro 255lph uten å tukle med besintrykket og hjernen vil ikke bli forvirret. Pumpa takler opptil 500hk hvis du engang finner ut å trimme motoren ytterligere, så det er en veldig fin og billig oppdragering.![]()
Ser at noen andre hjelpte deg med BGB guiden, så da trenger du ikke lenker fra meg, hehe. BGB'en har VELDIG mye nyttig informasjon hvis du skal bytte deler eller lurer på noe teknisk info. Tror jeg ikke hadde klart meg uten den!
Andrepedersen skrev:
Men, i mitt hode vill pumpa levere maks dersom regulator ikke er installert ? Vist den kan levere suppe nok til å takle 500hk vill jo bilen drukne ?
takk for mye nyttig infonoen som har en sikker kilde å kjøpe pumpa fra?
God skrev:Andrepedersen skrev:Stålomspunnede slanger er ikke et must, hehe.
Se her ja, dette blir nyttig når denne jobben kommer. Vet ikke om det blir stålomspunnede bensinrør hos meg, men det blir iallefall nye rør når jeg bytter
Men, ang. valg av bensinpumpe så lurer jeg på et par ting. Trodde jeg måtte kjøpe orginalt, vet ikke hvor mye denne leverer men regna med jeg måtte montere en bensintrykksregulator om jeg skulle kjøpe walbro son 255lph?
Hva er BGB guiden?
Du trenger ikke original pumpa, nei. Walbro pumpa leverer 255lph og original pumpa 180lph. For å få full utnyttelse av pumpa, så bør du ha bensinpumperegulator, men det er andre faktorer som spiller inn også:
Problemet med gen 2 3sgte fuel railet, er at den ikke klarer å levere ut bensin for mer enn 270-280hk. Det er noe med hullstørrelsen i railet på sylinder 2 og 3 som forårsaker dette og det er en av grunnene at godt tynte gen 2 motorer ryker på disse sylindrene. Blir rett og slett for mager blanding. Den andre grunnen er designet på st185 innsugsmanifold som er optimalisert med TVIS-systemet. runner 1 og 4 gir mer luft enn 2 og 3 og i tillegg til mindre bensin pga. fuel rail, så er det en dårlig kombinasjon.
Kort oppsumert, så kan du trygt koble opp en Walbro 255lph uten å tukle med besintrykket og hjernen vil ikke bli forvirret. Pumpa takler opptil 500hk hvis du engang finner ut å trimme motoren ytterligere, så det er en veldig fin og billig oppdragering.![]()
Ser at noen andre hjelpte deg med BGB guiden, så da trenger du ikke lenker fra meg, hehe. BGB'en har VELDIG mye nyttig informasjon hvis du skal bytte deler eller lurer på noe teknisk info. Tror jeg ikke hadde klart meg uten den!
Toddy2 skrev:Du finner info om dette i 3SGTE power bibelen. Det står som følger:God skrev:Andrepedersen skrev:Stålomspunnede slanger er ikke et must, hehe.
Se her ja, dette blir nyttig når denne jobben kommer. Vet ikke om det blir stålomspunnede bensinrør hos meg, men det blir iallefall nye rør når jeg bytter
Men, ang. valg av bensinpumpe så lurer jeg på et par ting. Trodde jeg måtte kjøpe orginalt, vet ikke hvor mye denne leverer men regna med jeg måtte montere en bensintrykksregulator om jeg skulle kjøpe walbro son 255lph?
Hva er BGB guiden?
Du trenger ikke original pumpa, nei. Walbro pumpa leverer 255lph og original pumpa 180lph. For å få full utnyttelse av pumpa, så bør du ha bensinpumperegulator, men det er andre faktorer som spiller inn også:
Problemet med gen 2 3sgte fuel railet, er at den ikke klarer å levere ut bensin for mer enn 270-280hk. Det er noe med hullstørrelsen i railet på sylinder 2 og 3 som forårsaker dette og det er en av grunnene at godt tynte gen 2 motorer ryker på disse sylindrene. Blir rett og slett for mager blanding. Den andre grunnen er designet på st185 innsugsmanifold som er optimalisert med TVIS-systemet. runner 1 og 4 gir mer luft enn 2 og 3 og i tillegg til mindre bensin pga. fuel rail, så er det en dårlig kombinasjon.
Kort oppsumert, så kan du trygt koble opp en Walbro 255lph uten å tukle med besintrykket og hjernen vil ikke bli forvirret. Pumpa takler opptil 500hk hvis du engang finner ut å trimme motoren ytterligere, så det er en veldig fin og billig oppdragering.![]()
Ser at noen andre hjelpte deg med BGB guiden, så da trenger du ikke lenker fra meg, hehe. BGB'en har VELDIG mye nyttig informasjon hvis du skal bytte deler eller lurer på noe teknisk info. Tror jeg ikke hadde klart meg uten den!
Hvor vitenskapelig er betraktningen av det du skriver om mangel på bensin og luft til cyl 2 og 3? Har du måledata som underbygger dette?
fdfx3 skrev:Hvis du bare ser litt på den originale gen2 manifolden så er det ikke vanskelig å tenke seg hvorfor den leverer mer luft til cyl 2 og 3.Siden du viser til min sunne fornuft lurer jeg på følgende.
Bare se på den å forestil deg at det kommer enn gitt mengde luft, (altså den lufta som turboen pumper) så kan du se med det blotte øyet hvorfor 2 og 3 vil ha det enklere med å få til seg luft.
Jeg lå selv på grensa 260-270HK i motor da min havarerte. Ikke så overaskende at den stempelet på cyl 2 gikk til hælvette.
Jeg var klar over at grenseland for hva som var trygt skulle ligge på ca 260-270, og jeg hadde tilogmed bredbåndslambda for å prøve å forsikre meg imot at dette skulle skje. Men her er det jeg brente meg på som er fort gjort å ikke tenke på, med mindre du har en 4-kanalers bredbåndslambda så vil du kun se gjennomsnittet av alle 4 sylinderene.
så selv om 2 og 3 eller bare en av dem går magert, så vil du ikke se noe annet en ett litt magrere gjennomsnitt.
Mener min AFR lå på ca12- 12,2:1 ved full gass og trykk før den havarerte.
Så om du skal kjøre med originale motorstyringa ville jeg nok ikke ha overstiget 250hk, bare for å ha litt sikkerhetsmargin om du ikke er redd for å havarere da.
Her er ett bilde som viser hva jeg mener, legg merke til hvordan gasspjeldet er montert rett foran cyl 2 og 3, for at lufta skal nå 1 og 4 må den svinge nesten 90 grader venstre og høyre. Man skulle ikke trenge målinger for å se dette, bare å bruke øya og sunn fornuft. Om du kjører med datasprut så har du jo muligheten til å kompansere for dette, men er nok fortsat ikke en ideel løsning.
Makk skrev:Glemte å nevne at der er allerede downpipe på, så en må ikke sammenligne original cat vs downpipeDu får hva du betaler for ville jeg ha sagt.. Disse Ebay manifoldene tåler ikke særlig mye og vil briste til slutt. Nå skal jeg ikke skuffe alle disse manifoldene under samme rake, men i mesteparten av tilfellene, så er det rett og slett søppel. La oss si at manifolden sprekker eller blir knust.. Hvor vil bitene av manifolden ta veien? Ja, gjennom turboen din og da må du nok skifte eksos turbinhjulet ditt og da blir det kostnader der også.
Makk skrev:Jeg har motec ECU i min og fullsmidd motor med kammer og alle nødvendige oppgraderinger, "CT27" Og full eksos og downpipe med racecat lenger bak.Siden du har datasprut, så kan du kjøre med annen eksosmanifold uten problem. Motec er veldig bra saker har jeg hørt. Kjørte selv en periode med Electromotive.
Så jeg må altså mappe opp igjen etter skifte av kun manifold? Hvorfor kan det ikke brukes original ecu?