Legg innLagt inn:13 apr 2005 21:12
På oppfordring :
Du trenger en sånn tennings stroboskop lampe (koster 300,- på Biltema),
en binders og 14mm koppnøkkel med kort forlenger og skralle.
Strobo-lampa trenger 12V som jeg henta fra jord/karosseri og + 12V fra pluggen som gir strøm til lampa i baggasje rommet ved å putte i en liten stift i det enet hullet i den. Der finnes hvisstnok +12V et sted i sikringsboksen i motorrommet også. Så klemmes føleren til strobo-lampa rundt plugg-ledningen på sylinder nr.1 som er til høyre sett bakfra.
Så må en sette ECU'en i diagnostic mode ved at man tar lokket av diagnostics pluggen (sitter på veggen mot bagasje rommet også til høyre i motorrommet), bøyer til en binders og kortslutter TE1 og E1 med den. Det står kart i lokket. Jeg stusset over at pluggen var full av fett, men det skal den være.
Start motoren og verifiser at check-engine lampen på dashbordet blinker jevnt og rolig. Hvis den gir korte raske blink i to serier signaliserer den en feilkode. Isåfall bør du kanskje få sjekket det først.. Vent til motoren har blitt litt varm slik at den senker tomgangs turtallet. Min gikk helt ned til 500 RPM, men jeg leste et sted at den skulle ned til 700 når den er i diagnostic mode.
Sikt strobo-lampa ned på hjulet som drar reima til dynamoen rundt - også på høyre side. Der er det en skala over hjulet med fire streker. Du skal da se en strek på hjulet som tilsynelatende står stille ett sted på skalaen. Den tjukke streken på skalaen er 10 grader. Streken lengst til høyre er 0 grader. Standard står den altså på 10 grader. For å få den på 12.5 må du bevege deg over på andre sida, ta en 14mm koppnøkkel og løsne to skruer som holder fordeleren - under og til venstre for den.
De satt litt hardt og var litt vrien å komme til p.g.a. masse slanger.
Når disse er løse skal man kunne vri på hele fordeleren. Det var da jeg måtte spørre Markus - hvorfor den ikke rikket seg + hvilken vei den skal
. Han sa at den var sikkert irret fast og ba meg sette et skruhjern på godset over den øverste skruen og slå med hammer på det så den løsnet - og det gjode den. Dette vil vri tenninga feil vei, men det gjør ingenting. Fordeleren skal vris med-urs. Vri et stykke, gå på andre sia og sjekk med stroboen. Det er 5 grader mellom hver strek.
Når streken havner mellom den tjukke og den til venstre er det bare å skru fast fordeleren igjen og ta ut bindersen og ut og teste.
Word of caution : Min 175 hester har Knock-sensor - og vil derfor stille tenningen tilbake elektronisk dersom den hører tennings-bank slik at motoren ikke tar skade. 156 hesteren har ikke knock-sensor og man risikerer detonasjon. Likevel tror jeg at to grader går bra hvis man bruker 98 oktan.
Lykke til !

Du trenger en sånn tennings stroboskop lampe (koster 300,- på Biltema),
en binders og 14mm koppnøkkel med kort forlenger og skralle.
Strobo-lampa trenger 12V som jeg henta fra jord/karosseri og + 12V fra pluggen som gir strøm til lampa i baggasje rommet ved å putte i en liten stift i det enet hullet i den. Der finnes hvisstnok +12V et sted i sikringsboksen i motorrommet også. Så klemmes føleren til strobo-lampa rundt plugg-ledningen på sylinder nr.1 som er til høyre sett bakfra.
Så må en sette ECU'en i diagnostic mode ved at man tar lokket av diagnostics pluggen (sitter på veggen mot bagasje rommet også til høyre i motorrommet), bøyer til en binders og kortslutter TE1 og E1 med den. Det står kart i lokket. Jeg stusset over at pluggen var full av fett, men det skal den være.
Start motoren og verifiser at check-engine lampen på dashbordet blinker jevnt og rolig. Hvis den gir korte raske blink i to serier signaliserer den en feilkode. Isåfall bør du kanskje få sjekket det først.. Vent til motoren har blitt litt varm slik at den senker tomgangs turtallet. Min gikk helt ned til 500 RPM, men jeg leste et sted at den skulle ned til 700 når den er i diagnostic mode.
Sikt strobo-lampa ned på hjulet som drar reima til dynamoen rundt - også på høyre side. Der er det en skala over hjulet med fire streker. Du skal da se en strek på hjulet som tilsynelatende står stille ett sted på skalaen. Den tjukke streken på skalaen er 10 grader. Streken lengst til høyre er 0 grader. Standard står den altså på 10 grader. For å få den på 12.5 må du bevege deg over på andre sida, ta en 14mm koppnøkkel og løsne to skruer som holder fordeleren - under og til venstre for den.
De satt litt hardt og var litt vrien å komme til p.g.a. masse slanger.
Når disse er løse skal man kunne vri på hele fordeleren. Det var da jeg måtte spørre Markus - hvorfor den ikke rikket seg + hvilken vei den skal

Når streken havner mellom den tjukke og den til venstre er det bare å skru fast fordeleren igjen og ta ut bindersen og ut og teste.
Word of caution : Min 175 hester har Knock-sensor - og vil derfor stille tenningen tilbake elektronisk dersom den hører tennings-bank slik at motoren ikke tar skade. 156 hesteren har ikke knock-sensor og man risikerer detonasjon. Likevel tror jeg at to grader går bra hvis man bruker 98 oktan.
Lykke til !
