Side 5 av 6

Legg innLagt inn:26 jul 2005 12:46
av CelicaTurbo
tror ikke et slikt bilde vil kunne si oss så mye egentlig, slike riper er vanskelig å vurdere ut fra et bilde.. borring gjøres på motorverksted og det pleier nå ikke å koste så alt for mye, men, det begynner jo å bli en del mindre utgifter på den motoren din, hver på noen tusen så blir det fort en del totalt så mulig ny motor er veien å gå..

Legg innLagt inn:26 jul 2005 14:43
av FireWalk
CelicaTurbo skrev:tror ikke et slikt bilde vil kunne si oss så mye egentlig, slike riper er vanskelig å vurdere ut fra et bilde.. borring gjøres på motorverksted og det pleier nå ikke å koste så alt for mye, men, det begynner jo å bli en del mindre utgifter på den motoren din, hver på noen tusen så blir det fort en del totalt så mulig ny motor er veien å gå..
Ja det var det jeg tenkte jeg og... det blir så mye småting som koster flere tusen kr hver... at det fort vil koste det samme, eller mer enn en ny motor..

Jeg tenkte også at jeg da eventuelt kunne prøve å få solgt den jeg har nå til noen som VIRKELIG har peiling på disse motorene, som da kan ta den for seg som et prosjekt å sette den sammen igjen.. kan jo hende jeg får noen tusenlapper der. I så fall så er jo balansen allerede tippet..

Legg innLagt inn:26 jul 2005 15:41
av Christian
Hvorfor tar du ikke ut hele motoren i ett stykke og åpner alt?

Først fant du ett stempel som er defekt, noen dager senere finner du ett til....Åpne alt og ta en vurdering derifra! Du kan da ikke sitte og tro at folk kan råde deg til det ene eller det andre uten å ha full oversikt :wink: Hva om rådene dine også er ødelagte, veiva kan være oval eller ha kast....masse forskjellig.

Mye mulig en ny motor er det enkleste, var i alle fall det for meg, men jeg hadde bestemt meg for at jeg ikke gadd mer. :)

Legg innLagt inn:26 jul 2005 15:57
av FireWalk
hehe.. Problemet er bare at det står en kran som vi skal bruke for å senke motoren ned.. men kranen funket selvfølgelig ikke! går og venter på elektriker og en mekaniker som må sveise fast noe.. (er en sånn industri kran dette her)... vil helst ikke bare slippe hele motoren ned liksom... ;)

men så er jo folk så forbaska trege hele tiden.. det er utrolig frustrerende å gå rundt å være avhengig av så mange andre mennesker for å få ting gjort... og når de aldri har tid og man må drive og mase og det ikke fører noen sted hen.. da blir man litt oppgitt for å si det mildt.. :(

Skal få ut hele motoren og satt den på en palle nå innen helga forhåpentligvis. OM de folka klarer å fikse den forbaska kranen først vel å merke...

Ang NY motor så er jo 2. generasjons motorene en del billigere enn 3. generasjons motorene.. men om jeg først skal ha ny så hadde det jo vært kjekt med en 3. genererasjons motor.. en som var så ny som mulig.. så slipper jeg alle disse idiotiske småproblemene som oppstår hele tiden.. som f.eks "hose from hell".. men de er jo alt annet enn lett å få tak i..

Legg innLagt inn:26 jul 2005 17:34
av MR2WideBody
FireWalk skrev:
Ang NY motor så er jo 2. generasjons motorene en del billigere enn 2. generasjons motorene..
Trykkleif?? 2.gen. er dyrere enn 3.gen.???

Legg innLagt inn:26 jul 2005 18:25
av FireWalk
MR2WideBody skrev:
FireWalk skrev:
Ang NY motor så er jo 2. generasjons motorene en del billigere enn 2. generasjons motorene..
Trykkleif?? 2.gen. er dyrere enn 3.gen.???
Skulle så klart stå et tretall der og ikke et totall :)

Siden jeg kjøpte bilen har jeg bare fått brukt den kanskje 10%. De resterende 90% har bilen stått stille med motorfusk eller på verkstedet.. er rett og slett drittlei! Tror det er på tide med en nyere motor..

Legg innLagt inn:26 jul 2005 18:45
av sleeper
jeg ville heller bygd opp den du har! da vet du hva du får og er sikker på at den er i god stand!
husk at skal du kjøpe en motor vet du ikke hvordan stand den er i... da kan du risikere og havne i samme situasjon som du er i nå en gang til!

Legg innLagt inn:26 jul 2005 18:59
av FireWalk
Har tenkt på det og.. Men er så mye som må skiftes at det vil fort bli dyrere enn å kjøpe en ny motor...

Sendte en mail for å høre om pris på boring og overhaling av topp osv. Fikk dette svaret:

Det virker jo som at den må borres og dette koster kr,1800,- inkl. moms + stempler. Som et minimum må du også regne med komplett pakningsett og alle lagrene til motoren, samt at ventiler må slipes og ventilseter må mira-freses, veivakselen poleres eventuelt slipes?. Turboen må anntagelig overhales / kjøpe bytteturbo (bytteturbo vil som regel lønne seg, ca kr. 7000,- til 9000,- inkl. moms)
Hvis du står for all demontering, rengjøring og montering av motoren selv, må du likevel regne med å legge ut et sted rundt kr.25.000,- til 35.000,- i deler og maskinering.

Og da kommer alt arbeidet med demontering, rensing av motordeler og montering igjen i tilegg...

Så kan jeg få en 3. gen motor til rundt 30.000 kr... Så er jo det kanskje like greit? og iallefall mye enklere..

Da har jeg jo muligheten til å pusle litt med den motoren jeg har også, forsøke å sette den sammen igjen og så selge den, eller selge den som den er til noen som har litt mer tid og evner til å sette den sammen igjen selv...

Legg innLagt inn:27 jul 2005 10:22
av CelicaTurbo
når jeg undersøkte rundt overhaling av standard turbo kom dette på rundt 5000 uavhengig av hva som var nødvendig å gjøre. Men om det ikke er slark i turboen din i det hele tatt høres den jo ut til å være i god form egentlig?

Legg innLagt inn:27 jul 2005 14:53
av FireWalk
CelicaTurbo skrev:når jeg undersøkte rundt overhaling av standard turbo kom dette på rundt 5000 uavhengig av hva som var nødvendig å gjøre. Men om det ikke er slark i turboen din i det hele tatt høres den jo ut til å være i god form egentlig?
Det er det 3 forskjellige mekanikere som har tatt på den og kjent på den sier.. inkludert vår egen GT4 CS her på forumet... de sier alle at turboen kjennes helt fin ut, at den ser ut som ny, ikke noe slark og ikke noe galt som de kan se eller kjenne i det hele tatt... men man vet jo aldri! på en eller annen måte har jo olje presset seg gjennom tetningene i turboen når stemplene hjar vært knust.. om dette skyldes overtrykk fra forbrenningen som går ned i veivhuset og så presser oljen gjennom turboen, eller om det er selve turboen aner jeg ikke.. siden stemplene var ødelagt kan jo det første være mest sannsynlig. Men så igjen, hvilken garranti har jeg? eneste måten å finne det ut på er å "teste" turboen, og hvor får man gjort det??..

Sitter og lurer på ny motor nå.. men aner ikke om jeg skal kjøpe med ny turbo eller ikke... for jeg har jo ingen garranti for at den jeg har er 100%.. selv om folk sier den "SER" bra ut... men når den ikke er testet så vet man jo aldri.. den var nyoverhalt når jeg fikk den, og jeg har jo bare kjørt kanskje 2-3000 km med bilen siden jeg fikk den..

Legg innLagt inn:27 jul 2005 15:19
av Christian
Turboen din er bra! Enkelt og greit :wink: Og om den mot formodning skulle vise seg å være dårlig kan du nok bruke den en stund likevel. Så lenge det ikke er slark, vil den eneste feilen være ett oljeforbruk som ikke kommer til å ta livet av noe.

Legg innLagt inn:27 jul 2005 20:15
av CelicaTurbo
som Christian sier.. ellers, eneste måten å teste den skikkelig må være å montere den i en annen bil midlertidig og det er jo bare tull. Du kan eventuellt se om verksted som overhaler turboer er villig til å gi en redusert pris på kun bytte av oljetetninger og ballansering av turbo men det er tvilsomt at det er verdt det egentlig.. Personlig hadde jeg plukket ut den motoren du har og overhalt det meste på den, inkludert å få sjekket veiv og rådelagre, om nødvendig kun byttet til orginale stempler osv og heller tatt til takke med å kjøre litt mindre turbotrykk i fremtiden..

Legg innLagt inn:28 jul 2005 20:36
av sleeper
CelicaTurbo skrev:som Christian sier.. ellers, eneste måten å teste den skikkelig må være å montere den i en annen bil midlertidig og det er jo bare tull. Du kan eventuellt se om verksted som overhaler turboer er villig til å gi en redusert pris på kun bytte av oljetetninger og ballansering av turbo men det er tvilsomt at det er verdt det egentlig.. Personlig hadde jeg plukket ut den motoren du har og overhalt det meste på den, inkludert å få sjekket veiv og rådelagre, om nødvendig kun byttet til orginale stempler osv og heller tatt til takke med å kjøre litt mindre turbotrykk i fremtiden..
må si meg enig det jeg og! :)

Legg innLagt inn:28 jul 2005 22:23
av FireWalk
Alle menn er mestere på å demontere ting. Men der stopper også kunnskapen. Når det gjelder å sette ting sammen igjen så står man der bare som et stort spørsmålstegn. fikk fjerna resten av toppen og ledningsnettet så alt er helt demontert, tok ut de 2 siste stemplene også: De så forsåvidt helt greie ut. Ingen sprekker eller noe.

Må si jeg ble ganske fortvila over den spaghettien med ledninger som vi nøstet ut.. fant også en blå vakumklokke som lå løst nedi der.. gudene vet hva den har vært til? jeg har iallefall aldri sett den før.. mulig det er Toyota i Ålesund som har "glemt" å koble den på en av de utallige gangene bilen har vært der.. Gudene vet..

En ting er iallefall sikkert... Når jeg ga meg ut på dette var jeg ganske sikker på at jeg skulle få sammen igjen hendelset. Men nå må jeg si at jeg har mistet gnisten. Ser på alle delene som ligger hulter til bulter og tenker med meg selv at: aldri i livet om dette blir en motor igjen.. iallefall ikke ved hjelp av mine hender...

Og det er netopp det som er problemet. For om man skal få noen andres hender til å gjøre det så blir det fort dyrt. Veldig dyrt.

Så jeg begynner å helle veldig mot "ny motor" alternativet.. også heller selge unna turbo, blokk, manefold osv etter hvert...

tror det kan bli billigere også.. utrolig med styr å få overhalt toppen og styr og stell.. må kjøre deler til og fra hele tiden.. lange avstander, og jeg har jo ikke lappen lenger, så det blir så godt som umulig for meg dette her... jeg kommer meg kun til og fra verkstedet på andres "nåde". Må få de til å komme å hente meg, kjøre meg hjem etterpå osv. Det blir fort stress (nei det går ikke buss på den strekningen).

Alt i Alt.. tror ny motor er veien å gå... Vil bare få bilen istand til jeg får igjen lappen.. kan ikke se for meg hvor kjedelig det må være når dagen endelig kommer og jeg får igjen lappen, også sitter jeg der uten bil på toppen av alt... Førsteprioritet må bli å få bilen ferdig.. så kan jeg henner ta den motoren som et "prosjekt" eller noe når det gjelder å få den satt sammen igjen.. ikke vet jeg...

Men nå skal iallefall den bilen på veien igjen! og det snart! for nå er jeg lei.. :)

Legg innLagt inn:28 jul 2005 22:30
av teknikeren
Hørt med TOYPARTS?
Har overhalt motor en gang jeg, på en opel rekord, men dette er vel en mye vanskeligere motor så har du mere teknisk innsikt enn meg så go go!