TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Auduns MR2 MK2

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #413931  av Audun F

Da har jeg fått svar fra tilsynet...

"I utgangspunktet må TÜV dokumentasjonen henvise til riktig variant. Jeg ser at det er samme delenummer på settet til W2 og W 20. Dersom du kan fremlegge noe som underbygger det du sier om likhet slik som utskrift fra delekataloger o.l. kan settet godkjennes selv om ikke utgaven er tatt med i dokumentasjonen."

Kikket litt på delenr, og det er de samme delenr for SW21 og SW20 - så da burde det være greit. Jeg skal for sikkerhets skyld stikke innom Toyota her og få de til å lage et skriv på dette så jeg er helt sikker :D

Me like :mrgreen:

Utover det så går det så smått fremover med sammensetning. Er snart 100% på bensinslanger og rør, så nå er det bare å få kjølerør og koblinger på plass + aircondition røra... Fikk en utrolig lett pakke med lydempingsmatter her om dagen også, skal bli spennende å montere de etterhvert. I mellomtiden er det litt småplukk her og der som settes på plass...
 #413977  av magnesmurf

Audun F skrev:Sånn helt ut av det blå lurte jeg på om det ville ha noe for seg å bytte dysene som sitter på min 5SFE til noe bedre (såfremt de passer fysisk). Jeg har byttet til Warlbro 255 pumpe allerede, men uten andre oppgraderinger er det vel ingen vits?
Null poeng i å oppgradere dyser. Dysenes jobb er jo å levere og forstøve bensinen for å gi optimal blanding inn i sylinder. ca 13 deler luft og 1 del bensin.
Så lenge dysene klarer å levere det de skal må du ha mer luft inn for å få mer power :wink:

Letteste vil nok være en ny kamaksel, større luftfilter og eksos med mindre motstand.
 #413979  av 3rlend

magnesmurf skrev:
Audun F skrev:Sånn helt ut av det blå lurte jeg på om det ville ha noe for seg å bytte dysene som sitter på min 5SFE til noe bedre (såfremt de passer fysisk). Jeg har byttet til Warlbro 255 pumpe allerede, men uten andre oppgraderinger er det vel ingen vits?
Null poeng i å oppgradere dyser. Dysenes jobb er jo å levere og forstøve bensinen for å gi optimal blanding inn i sylinder. ca 13 deler luft og 1 del bensin.
Så lenge dysene klarer å levere det de skal må du ha mer luft inn for å få mer power :wink:

Letteste vil nok være en ny kamaksel, større luftfilter og eksos med mindre motstand.
Skal ikke sugemotorer ha en viss motstand i eksosen ?
 #413993  av magnesmurf

Det er mest to taktere som er avhengig av motstand i eksosen :wink:
4 takst motorer trenger ikke mye motstand. Holder med motstanden i eksos manifold.
Etter den går motoren bedre med større eksos og ved fjerning av katalysatorer.
 #413998  av john_e

På 4-taktere handler "motstand" om rørdiameteren og lengden på grenrørene, som verken skal være for stor eller for liten.
Man kan justere hvor i turtallsregisteret man vil ha makseffekten ved å justere grenrørsdiameter og lengde.

Enkelt om rørdiameter:
Hvis den blir for stor, får man vacuum og drar man bensin og luftmix ut fra sylinderen.
Hvis den blir for liten, får man eksos som ikke rekker å slippe ut, og derfor mindre plass til brennbar mix.

Det å få mye effekt ut av sugemotorer er ikke ukomplisert :mrgreen:
 #414008  av Audun F

john_e skrev:Det å få mye effekt ut av sugemotorer er ikke ukomplisert :mrgreen:
Så kjekt at jeg bare kommer til å slumpe sammen noe da ;)

(hvordan vet man hvilken dim man skal bruke?)

Var forresten på Toyota i sted for å få utskrift fra deleregisteret. Det ordna seg sånn nogenlunde, men jeg måtte dobbeltsjekke alle delenummerne - og der var det litt avik fra den SW20 modellen som vi fant. Så - da tok jeg skjeen i egne hender og har prøvd å finne SW20 biler som bruker samme dlenr som min '91 SW21. Da endte jeg opp med en SW20L-AJMZFW (1989 modell) som jeg kan bruke forran og SW20L-ACMZZA (1992 modell) som jeg kan bruke bak. Jeg kjenner jeg blir mer og mer imponert over ingeniørene til Toyota :|
  • 1
  • 39
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 73