TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Auduns MR2 MK2

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #416860  av Audun F

No kittens killed this weekend :mrgreen:

Beklager at det ikke har vært neon update her på lenge, men ferie og andre aktiviteter har forhindret meg fra å få gjort noe med bilen.

MEN, nå har jeg litt nyheter :D
Litt skruing forran...
Litt skruing forran...
247.jpg (314.11 kiB) Vist 430 ganger
Skruing bak...
Skruing bak...
248.jpg (316.21 kiB) Vist 430 ganger
Radiatorer og slikt på plass...
Radiatorer og slikt på plass...
249.jpg (253.85 kiB) Vist 430 ganger
OG - KW VARIANT 3 :)
OG - KW VARIANT 3 :)
250.jpg (332.5 kiB) Vist 430 ganger
Venter fortsatt på skriftlig tilbakemelding fra Runar i Faggruppa: Kjøretøy hos Statens vegvesen Region sør, men siden han sa det var ok på telefon satser vi på det... Skal bli spennende å få montert dette, men først må jeg ta meg av nav og bremser og sånn siden jeg ikke har fått gjort meg helt ferdig med det enda. Er noe usikker på hvilken rekkefølge jeg bør gjøre denne installasjonen - noen som vil gi et råd eller to?

Ellers så har jeg fått på plass AC røra under, så nå er det forhåpentligvis ikke så mye mer som skal på akkurat under bilen...

Felger... Her har jeg vært usikker en stund... Skal man gå for JDM look (Zito Tokyo etc) eller noko anna... Har fått gode følselser for en annen type felg, slik som disse:

eller kanskje noe sånt?

Uansett så er jeg på jakt etter den perfekte passformen slik at jeg får fyllt helt ut (uten spacere). Det bør være 17" og 30-ish something ET muligens. Noen som vet den perfekte passform? Eller har felg forslag ;) Er ikke meg imot med litt kant på felgen :D
 #416866  av 3rlend

første felgen var trd alumi-K, lykke til med å finne et slikt sett til overkommelig pris :P

Jeg ville montert nav ++++ først, så til slutt coiloversene :) men det er meg da :P
 #416879  av Audun F

ArildM skrev:http://91mr2.com/wheel-and-tire-calculator/
Trykk på knappene og få opp perfekt stuk :wink:
Takker! Har vært innom de der tidligere også.

Så, det jeg er på jakt etter er:
Front Values:
Tire Width: 205
Sidewall: 40
T/W Height: 17
Wheel Width: 7,5
Offset: 35

Rear Values:
Tire Width: 235
Sidewall: 40
T/W Height: 17
Wheel Width: 8,5
Offset: 35

Noe som gir flush på -6mm. Det står at optimal flush er på 29mm forran og bak. Betyr det at jeg må valse for å få det til? Jeg mener, 29mm er jo ganske drøyt langt inn... Ikke er jeg sikker på hva slags offset jeg får lov til å ha også... Må vel ha felger med TÜV da, jippi... Ifølge http://www.dekkalkulator.com/ så er det null stress (bare 1% økning i rulleomkrets) med de nye dimensjonene, så det burde vel gå greit...

Men, spørsmålet er da, hvor mye kan jeg ha før jeg må valse - noen som vet? Jeg skal jo ha 40-40 senk mest sansynlig, så er jo greit å ta høyde for det også ved valg av felg...

(beklager et noe rotete innlegg)
 #416881  av DanielJ

Mener at hvis du har 8" forran og 9" bak med de andre målene du har, blir det perfect fitment!
 #416889  av magnesmurf

Hvis du skal godkjenne bilen hos statens veivesen må du hvertfall ha på noen helt andre felger når bilen blir godkjent. Ellers avviker du en del på hva som er lovlig innpress.
Lovlig innpress er pluss minus 15mm samlet i forhold til org. innpress.
Siden mr2 har 45 innpress orginalt og 15mm samlet gir 7,5 mm per hjul blir da lovlige hjul 38mm innpress. Under det er ikke lov, men det er umulig å måle innpress på millimeteren, og ikke alle felger har stemplet det på innsiden, så litt slingringsmonn har du nok.

Ellers har jeg 17x 7,5" foran med 37 innpress. Og det ser ganske bra ut. Omtrent flush, dekkene er da 215/40-17. Og det passer utmerket.
Bak har jeg samme felger, men det passer aboslutt ikke med tanke på utseende. Der bør du gå for hvertfall 8,5" bredde med rundt 30 i inpress for å få det til å se bra ut. Og du må nok ha rundt 235-245 brede dekk, og da med 35 profil hvis det er 17"..
 #416893  av Audun F

magnesmurf skrev:[...] og da med 35 profil hvis det er 17"
Takk for informativt innlegg alle sammen :)

Magne: Hvorfor må det være 35 i profil bak hvis det er 17"? Ser det ikke bedre ut med like store forran og bak?

Ellers så ser jeg at 215/40/17 8" ET38 foran og 235/40/17 9" ET38 bak gir -2,65mm i flush (noe som bør være helt ok og innenfor regelverket?)
 #416895  av 3rlend

for 40% av 235/245 er en del større profil en 40% av 215.
derfor å du ned i 35 for at det skal se nogen lunde likt ut, å unngå at det ser større ut bake en fremme :P
 #416916  av Audun F

3rlend skrev:for 40% av 235/245 er en del større profil en 40% av 215.
derfor å du ned i 35 for at det skal se nogen lunde likt ut, å unngå at det ser større ut bake en fremme :P
Beklager min uvitenhet, men er ikke 235 breddebetegnelsen på dekk? Mulig det virker logisk for andre, men jeg følger ikke helt... Er det fordi det er snakk om mer gummi i bredden at den blir høyere enn 40 selv om det er 40 som er definert?
 #416920  av ArildM

40 profil er ikke en definert høyde, men en forholdsutregning.

40profil på 195 er lavere i profil enn 40 profil på 255, fordi det er 40% av dekkbredden som nevnt tidligere.
 #416925  av magnesmurf

Jepp.
profilen 40 eller 35 osv er prosent i av dekkets bredde.
Så 40% av 215mm er 86mm høyde på dekket.
35% av 235mm er 82,2mm høyde på dekket.
35% av 245mm er 85,75mm høyde på dekket.

Altså vil 245/35-17 være temmelig identisk med 215/40-17 når det kommer til profilens størrelse/høyden på dekket.
 #417207  av Audun F

Har fått skrudd litt i helga også. Jeg prøver å jobbe meg bakover fra fronten, men det tar litt tid siden jeg støtt og stadig må skrive opp delenummer som må bestilles hos Toyota. Er nå helt ferdig med radiator-røra forran og mangler bare å få lakkert en brakett for AC røra så skal det være ferdig også. Sliter litt med å finne ut hvor gassvaier skal festes siden jeg ikke har gode nok bilder av det før jeg tok den av. Noen som har detaljbilder av sånt?

Ellers en stor takk til de som har hjulpet til med å få meg til å forstå hvordan hjuldimensjonene fungerer! Jeg satser på at optimal str er 17x8 og 17x9 ET38 og gleder meg veldig til å se hva som kommer i posten fra Japan snart ;)
  • 1
  • 40
  • 41
  • 42
  • 43
  • 44
  • 73