Ble litt kamelon-skruing i gårkveld, etter at jeg i uka konstaterte dårlig tetting av sylinderne... tok en leak-down test av alle fire og fikk:
#1 - 15% leakdown
#2 - 40%
#3 - 40%
#4 - 90%
Så da jeg tok ut motoren og åpna den, var det helt klart at #4 har en innsugsventil som lekker. Den er helt utslitt på tette-flaten.
Men alle innsugsventilene har vært borti stemplene... ser ut til at utsparingene i stemplene ikke har vært helt store nok i dia... Men det har da holdt i 6 år nå uansett da.. .
Skal ringe JE på mandag og sjekke hva utsparingene skulle være (siden disse er laget på mål.)
Blir vel en topp-overhaling av det her.
må få den fra hverandre og rengjort skikkelig så jeg får se bedre.
Var og mye olje i innsugs manifold / runnere er litt usikker på hva det skyldes, enten ventil-tettinger eller at det blåser opp fra bunnpanne via sylinder. var forresten litt olje oppå stempel og. tror gjerne deter litt slitne stempelringer og.
Men ellers var det utrolig lite tegn til detonasjoner og sylinderne ser helt fine ut.
Så med tanke på hva den har vær brukt til er jeg veldig fornøyd!
Tar nok en overhaling av bunndelen og med det samme. må ha nye stempelringer/ hone, så rengjør jeg og bytter lager og ser over i samme slengen.
Alt i alt ikke så ille, og greit å få tatt en overhaling nå, siden motor har hjørt 30000 harde km m mye turbotrykk og turtallssperre på 9400....
Tror kansje og jeg har hatt endel lekkasje hele tiden så jeg er litt spent på om jeg plutselig kan få en enda friskere motor av dette her...
Legger ved ett bilde av ett stempel der ventilene tydelig har vært i kontakt...