Side 45 av 49

Re: Kamelonen SW20 2.0bar boost E85 2010 ;)

Legg innLagt inn:11 aug 2010 20:08
av lexusmann
Jepp, hadde vært knall å sett den "live" igjen... :wink:

Re: Kamelonen SW20 2.0bar boost E85 2010 ;)

Legg innLagt inn:11 aug 2010 21:02
av MR2turbo
Foreløpig har jeg demontert hele bunndelen + toppen minus eksosventilene, fordi det kinesiske kvalitetsverktøyet fra biltema knelte etter 8 innsugsventiler... :roll:

Men alle innsugsventilene er utslitt, så de må byttes. har ikke sjekka hvor mange styringer som må byttes enda.
Jeg tenker å sjekke ventilfjærenes tilstand og se om disse kan ha skyld i slitasjen... jeg har muligens har vært i nærheten av ventilflyt...

så det ender opp med en ventiljobb uansett.

Ellers har jeg bestillt nye stempelfjærer og forespurt litt andre deler jeg må ha.

Leverer veiv og blokk til NDI sprekk-insp. for å forsikre meg om at de er uten sprekker.

Re: Kamelonen SW20 2.0bar boost E85 2010 ;)

Legg innLagt inn:11 aug 2010 21:44
av Christian
Selger du motorer ennå? Om så, hiv over en sum via pm på 2jz-gte i god stand uten elektronikk. :)

Re: Kamelonen SW20 2.0bar boost E85 2010 ;)

Legg innLagt inn:11 aug 2010 21:47
av MR2turbo
Christian skrev:Selger du motorer ennå? Om så, hiv over en sum via pm på 2jz-gte i god stand uten elektronikk. :)
gir en lyd i morra. driver å samler sammen en sending oppover nå, så det blir litt deling på frakt og...

Re: Kamelonen SW20 2.0bar boost E85 2010 ;)

Legg innLagt inn:06 des 2010 00:31
av MR2turbo
Har vært stille på tråden her en stund nå.. .
Men jeg fikk litt trøbbel med gange på lavt turtall tidlig i høst.
Tok da en Leakdown test av sylinderne og det viste 90% tap på en sylinder, 35% på to og siste hadde 20% tap. Alle disse tallene indikerer noe steingalt med sylinderne, men lyden av lufta som lakk ut hørtes tydelig i innsugsmanifolden.
Så jeg tok ut motoren og fant alle innsugsventilene utslitt.
1.jpg
1.jpg (472.81 kiB) Vist 2893 ganger
2.jpg
2.jpg (547.88 kiB) Vist 2893 ganger
Prata med en kar på Ferrea som har laget ventilene og han tror gjerne dette kan skyldes at jeg har vært veldig nære eller i ventilflyt område over en stund.
Videre har jeg sjekket spennet på HKS ventilfjærene og hvis dataene jeg har fått fra HKS er riktige har disse tapt seg en hel del og. Dette kan være ett tretthetstegn fra ventilfjærene siden disse har gått i 6 år og 30000km med turtall over 9000rpm så å si hver gang den har vært i gang.
Grunnen til at dette har skjedd akkurat i år er nok og et resultat av økt ladetrykk med påfølgende større påkjenninger.

Så nå kikker jeg på å prøve Supertech sine ventiler og doble ventilfjærer tror jeg, men har ikke bestemt med 100% for de doble fjærene enda.
Bilde

Ellers plukka jeg opp bunndelen samtidig for å overhale denne siden motoren først var fravhverandre og den har gått så langt som den har gjort. Nye stempelfjærer, lagre og pakninger ble bestillt inn og blokka + veiva leverte jeg til magnafluxing.
Blokka var bra men veiva viste seg å ha små sprekker i radie mellom rådelager dia og skinka på 2 steder. dette er jo kansje de mest belastede steder på veiva så jeg kasserte denne.
Jeg hadde en "ny" veiv på hylla som stammet fra en motor jeg solgte en gang som jeg tok i retur pga dårlige rammelager. Vasket og renset denne og leverte den for sikkerhetsskyld og til magnafluxing, denne hadde noen litt rare aksiale sprekker på midtre hovedlager dia. så denne kasserte jeg og.....
Bilder av denne sprekkbildene er tatt i microscop med god forstørrelse... :)
Bilde
Bilde
Bilde
Bilde

Så ble løsningen å få sendt oppover enda en "ny" veiv fra Egon på motorimport.dk i danmark. Magnafluxet denne og den var heldigvis 100% bra :)

Så leverte jeg veiv og råder/stempler til EBB flowtech for balansering, + blokka så honet han den og, og gappet stempelringene.

Så per i dag har jeg satt sammen bunnen av motoren og toppen står på vent til jeg får fingern ut og får hjem 16 nye racerventiler og gode og stive nye ventilfjærer. :)
3.jpg
3.jpg (223.36 kiB) Vist 2893 ganger
4.jpg
4.jpg (212.56 kiB) Vist 2893 ganger
5.jpg
5.jpg (247.92 kiB) Vist 2893 ganger
Føler det egentlig var akkurat på tide dette her med en overhaling av motoren nå... bedre det enn å vente til alt raser.... selv om det ble litt deleskifte alikevel da.... hehe

Hadde jo forresten og god fyr i motorrommet på ACR i år etter en liten eksos manifoldsprekk, som antente diverse plast/gummi/olje i motorrommet. flammene sto til takhøyde når jeg kikka ut speilet... hehe var over middels spennende, men hadde nomex hansker på og reiv ut alt som hadde tatt fyr når jeg hadde fått stoppet og fått ut den forskremte stakkaren som satt tilfeldigvis satt på.. jeje gikk jo godt da, men får og fiksa godt opp i det.
Bilde

Re: Kamelonen SW20 2.0bar boost E85 2010 ;)

Legg innLagt inn:16 des 2010 01:22
av celica_st185
Blir nok bra dette her ja :) blir vel 2.5 bar til neste år da :lol:

Re: Kamelonen SW20 2.0bar boost E85 2010 ;)

Legg innLagt inn:16 des 2010 16:45
av mailman1
wow!

God jul, min gave er en god dose virtuell pågangsmot.

Ønsker deg lykke til! doble fjører er vel dobbelt så bra!? :D

Re: Kamelonen SW20 2.0bar boost E85 2010 ;)

Legg innLagt inn:15 jan 2011 20:28
av MR2turbo
takk mailman, litt seint svar, men ,.. doble fjærer bør holde bedre til kombinasjonen mye trykk, og mye turtall.. og det er jo hvertfall dobbel moro.. hehe

Har kommet meg litt i gang på ny jobb på samme arbeidsplass som før. Har begynnt på vårt lille maskinverksted... håper å lære meg flere triks i ludo for å få til mere i bilbygginga.. hehe .

I dag hadde jeg med Morten, for å frese styring for innerfjærene til de doble Supertech ventilfjærene jeg har fått hjem. resultatet ble en suksess.. :)
Nå må jeg få levert topp og ventiler for sliping av seter så er det bare å klemme motoren i sammen igjen. gleder mmeg til nyoverhalt motor, som er klar for mishandling.. hehe

Ventil-området før fresing
Copy of IMG_0291.JPG
Copy of IMG_0291.JPG (167.35 kiB) Vist 2656 ganger
Ventilområdet etter fresinga
Copy of IMG_0290.JPG
Copy of IMG_0290.JPG (175.05 kiB) Vist 2656 ganger
Morten var med som god hjelper!
Copy of IMG_0295.JPG
Copy of IMG_0295.JPG (245.37 kiB) Vist 2656 ganger
Jepp, fornøyd... ;)
Copy of IMG_0292.JPG
Copy of IMG_0292.JPG (219.16 kiB) Vist 2656 ganger

Re: Kamelonen SW20 2.0bar boost E85 2010 ;)

Legg innLagt inn:15 jan 2011 22:10
av Jøran
Begynner jo å ta form dette,den blir kanskje å se på sommertreffet i år å :D
så den "forskremte stakkaren" får se goobilen i aksjon igjen :wink:
vi brant.JPG
vi brant.JPG (14.59 kiB) Vist 2643 ganger

Re: Kamelonen SW20 2.0bar boost E85 2010 ;)

Legg innLagt inn:15 jan 2011 22:26
av MR2turbo
hehe, fint bilde :)
sorry for at jeg måtte utsette deg for det, var jo ikke akkurat det som var menignen, men så skal det vel være sagt at det var kansje jeg som var den mest forskremte stakkaren i det hele... :P litt action i hverdagen....
har en kjenning i danmark som mista det som ble regnet som en av danmarks fineste aw11 i brann på bane, og ut fra resultatet der som var totalt utbrent bil, så var jeg, eller vi heldige siden det gikk så godt... :)

Jeg har i år som før veldig lyst å ta turen sørover , til Nürburgring, men det kan fort være at jeg ender opp nordover igjen.. har blitt en god tradisjon det.
E jo masse super-trivelige folk å treffe på en sånn tur og!
I tilfelle må jeg stille med bil som holder.

Re: Kamelonen SW20 2.0bar boost E85 2010 ;)

Legg innLagt inn:16 jan 2011 00:10
av Jøran
Hehe. kan ikke si at eg angrer på at eg satte meg inn i den bilen,var en rå opplevelse, selv om den "avkjølingsrunden" kanskje ble den varmeste :wink:
Var vel bilen som var den største bekymringen. Har nok måtte gråte meg i søvn en stund om den hadde gådt til grunne...
Men gikk heldigvis etter forrholdene bra.

Den "VI BRANT Performance" logoen var vel Morten sin idee.

Ja får håpe turen går nordover i år også. Alltid stas med besøk fra sørlandet :)
bruker å vere noen seriøse MR2er i det følget :D

Re: Kamelonen SW20 2.0bar boost E85 2010 ;)

Legg innLagt inn:08 mar 2011 21:28
av MR2turbo
Omsider i mål med motoren :) Nå star denn klar med girkasse på. Skal løfte den inn i bilen i løpet av uka :)
Supertech ventilene til eksossiden var en halv mm for korte, så etter prat med både rep. hos supertech og Ferrea ble det til en hastebestiilling av ferrea comp-plus eksos ventiler. Og med god lokal hjelp av Ebb flowtech fikk jeg planet topp og slipt seter og klaringer.
tsognfebruar 001.jpg
tsognfebruar 001.jpg (227.46 kiB) Vist 2527 ganger
Fikk og god hjelp av eldste sønnen på snart 4 til å sette sammen motoen :)
tsognfebruar 009.jpg
tsognfebruar 009.jpg (240.05 kiB) Vist 2527 ganger
kun litt arbeid med montering igjen.. Så blir det fokus på den hvite i bakgrunnen...
tsognfebruar 017.jpg
tsognfebruar 017.jpg (237.97 kiB) Vist 2527 ganger
tsognfebruar 019.jpg
tsognfebruar 019.jpg (233.25 kiB) Vist 2527 ganger

Re: Kamelonen SW20 2.0bar boost E85 2010 ;)

Legg innLagt inn:08 mar 2011 21:48
av MRPETTER
Supert Markus: )

Re: Kamelonen SW20 2.0bar boost E85 2010 ;)

Legg innLagt inn:09 mar 2011 01:03
av erling
Skal si, du har ikke lata deg siste uka ser jeg :wink:

Re: Kamelonen SW20 2.0bar boost E85 2010 ;)

Legg innLagt inn:09 mar 2011 23:37
av MR2turbo
Hender jeg og får gjort litt ja, erling.. hehe.
Takker petter :)

Fikk hengt inn motoren i dag, skulle få gjort litt mere men Hadde en hiace som stod med bensinlekkasje på hytta med resten av familien, så jeg måtte på tur og ta en aldri så liten felt-reperasjon. Var sprekt en slange, fikk fiksa det, men mye av ettermiddagen gikk med på det istede for kamelonen.. jeje.. ny dag i morra.