TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Magnes nye mr2 prosjekt. 2gr v6 med godkjenning!

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #463284  av Makk
 
Nå er det lenge siden sist clutch, men alle de kits jeg har skiftet har der følgt med en sentreringstapp du stapper inni, denne har splines som går gjennom lamellplate og sørger for at den blir 99% rett for å få på girboks.

For eksempel her er et ACT kit med sentreringsverktøy til jobben.

https://shop.rat2motorsports.com/produc ... clutch-kit
 #463285  av magnesmurf
 
Fulgte med senstreringsverktøy her også. Problemet oppstår når hullet i veivaksel er større enn hullet til lamellplate.
Så da måtte jeg bare sette på trykkplate og justere så godt som mulig på øyemål mens jeg strammet skruer til trykkplate.
Første forsøk gikk ikke, men andre forsøk så var det sånn tålelig greit med litt hjelp fra skruene som holde sammen girkasse og motor. Når 3 stk var entret og man kunne bruke de som hjelp var det mulig å få det sammen med litt kraft, og siste halve centimeteren måtte hjelpes litt med å stramme skruene samtidlig.
 #463291  av Makk
 
Har du muligheten til å sette motor med svinghjulsiden pekende rett opp?

Da kan du legge alt løst oppå med bare entrede skruer på trykkplate, senke nedpå girkasse lg når det passer perfekt, løfte av å stramme fast.
 #463292  av magnesmurf
 
Makk skrev:Har du muligheten til å sette motor med svinghjulsiden pekende rett opp?

Da kan du legge alt løst oppå med bare entrede skruer på trykkplate, senke nedpå girkasse lg når det passer perfekt, løfte av å stramme fast.
Ikke mulig å stille motor opp foreløbig.
Uansett har jeg ingen mulighet til å sentrere mer nøyaktig enn det jeg gjorde. Det så ut som om clutchplate var så i senter som mulig ifht hullet i aksel.
 #463293  av magnesmurf
 
FÃ¥tt gjort litt mer.
Slitedeler og servicedeler på reim siden er byttet.
Ny vannpumpe, termosat, reimstrammer, dynamo og ac compressor fra 1gr motor.
Vedlegg
DSC_0204.JPG
DSC_0204.JPG (4.36 MiB) Vist 115 ganger
DSC_0205.JPG
DSC_0205.JPG (4.52 MiB) Vist 115 ganger
DSC_0206.JPG
DSC_0206.JPG (4.13 MiB) Vist 115 ganger
 #463294  av magnesmurf
 
Samt drivaksel holder montert, og igang med utprøving av eksosmanifolder.
Vedlegg
DSC_0207.JPG
DSC_0207.JPG (3.87 MiB) Vist 115 ganger
DSC_0208.JPG
DSC_0208.JPG (3.44 MiB) Vist 115 ganger
DSC_0203.JPG
DSC_0203.JPG (4.45 MiB) Vist 115 ganger
 #463308  av magnesmurf
 
Er såpass harry at jeg må jåle opp motoren litt :lol:
2Gr ser jo ganske døll og kjedelig ut fra fabrikk, sånn mtp utseende.
Vedlegg
DSC_0212.JPG
DSC_0212.JPG (4.24 MiB) Vist 99 ganger
 #463319  av magnesmurf
 
ferdig med maling av motor.
Ble ikke så ille 8)
DSC_0220.JPG
DSC_0220.JPG (4.45 MiB) Vist 83 ganger
DSC_0221.JPG
DSC_0221.JPG (4.29 MiB) Vist 83 ganger

Igang med måling osv av manifolder. Dette blir den vanskeligste delen.
Må tilpasses litt på ene siden og en del på andre siden...
Vedlegg
DSC_0223.JPG
DSC_0223.JPG (3.21 MiB) Vist 83 ganger
DSC_0225.JPG
DSC_0225.JPG (3.61 MiB) Vist 83 ganger
DSC_0226.JPG
DSC_0226.JPG (4.08 MiB) Vist 83 ganger
 #463323  av magnesmurf
 
Så vidt begynt på AC og ledingsnettet.
AC er umulig å ordne med før motor er i bilen. Må måle opp lengden på slanger og koblinger som skal krympes på.
Ledningsnettet ble testmontert.
Fant ut at det manglet en plugg til en o2 sensor, så det må sendes tilbake for å få den pluggen montert.
Eksos manifolder må tilpasses, men der er det hvertfall planlagt litt.

Ikke umulig at motor blir prøvemontert i bilen neste uke.
 #463326  av magnesmurf
 
Ting tar litt tid.
Igang med å tilpasse manifolder. Det er en del smått å bryne seg på der..
Forhåpentligvis lar det seg gjøre, men er faktisk ikke helt sikker på om det er fysisk mulig å få orginale manifolder til å passe i mr2en med e153 girkasse, nå som prøvemontering er igang. :roll:
 #463327  av ArildM
 
Kan bli en utfordring det der, men det var du vel klar over? Var vel litt derfor han på frankenstein laget nye custom manifolder? Håper uansett du finner en løsning på noe vis!
  • 1
  • 46
  • 47
  • 48
  • 49
  • 50
  • 63