Side 6 av 7

Legg innLagt inn:11 des 2006 22:42
av TurboKnut
sx-4-ever skrev:Jaja :) uansett.. du kan ha skilter i 240 dager pr. år :) 7dager x 40ganger :) Sooom igjen blir 66000 kr ;) Kjør på dette 2 år og du har runnet engangs avgifte :)
Det er 275,- pr dag = 77.000,- pr år...

Legg innLagt inn:11 des 2006 23:08
av TurboKnut
elino skrev: Vår mann viste bilen i Drammen i dag....og det kun for å få bekreftet det som er skrevet i denne tråden...det er ikke bare bare å få godkjent en JDM Supra i Norge i dag. Bilen må være dønn original og med godkjente Tûv papirer, så vår mann blir uten skilt ser det ut til :(
Jeg har hatt mye kontakt med Vegdirektoratet angående dette, og det ser ut som om det er en stor og vanskelig oppgave.
- Eller egentlig ikke, det er bare det at det koster så innmari mye og nåløyet er så bitte-bitte lite.

Det virker som om de testene VD krever for å kunne registrere er nærmest umulige å få gjennomført. VD har vært i kontakt med "alle" og det ser ikke ut til at det foreligger noen godkjente krasjtester på JDM biler for NORGE siden det ikke er samme kravene i andre EU land som i Norge. Vi har folk i Tyskland som også hjelper oss litt, og de har vært i kontakt med flere instanser og det er ingen som har testet bilene tidligere.
Det er ikke tvil om at en Supra klarer en krasjtest (når også en gammel Micra klarer den) - men siden bilen er produsert for JDM markedet kan man ikke bruke underlagsdokumentene til feks en tysk Supra med targatak.

Jeg har fått utført et par tester på Supra, og den bilen (det eksemplaret) klarte ikke kravene som VD krevde for å kunne godkjenne den.
Det var mye om å gjøre også, - hele 182 % avvik men selvfølgelig kan noe skyldes at bilen vi egentlig skulle teste ikke fungerte når jeg skulle kjøre, så jeg måtte bare ta en bil som ikke var klargjort og rase ned med den istedet.
De som testet bilen mente at siden bilen hadde annen motorstyring, andre turboer og diverse andre forandringer i forhold til tyske biler, så var det ikke sikkert at JDM bilene ville klare testene om de så var helt nye.


Vi jobber også med / mot VD for å se om det i det hele tatt er mulig å få utført disse testene og at det fortsatt skal være økonomisk forsvarlig.
Til nå har Japan Auto og meg brukt (dvs jeg har brukt, de har betalt :lol: ) et sekssifret beløp på å bare se at dette er vanskelig å få til.

Å få papir før nyttår tror jeg vi bare kan glemme.

Nå skal det også sies at vi prøver å få dette til etter de krav og regler som VD har satt og ikke prøver oss på "kreative løsninger" som kan ende opp med skilt bare for en kortere tid...

Legg innLagt inn:12 des 2006 00:05
av sx-4-ever
TurboKnut skrev:
sx-4-ever skrev:Jaja :) uansett.. du kan ha skilter i 240 dager pr. år :) 7dager x 40ganger :) Sooom igjen blir 66000 kr ;) Kjør på dette 2 år og du har runnet engangs avgifte :)
Det er 275,- pr dag = 77.000,- pr år...
Oj ! :D Retta på det ;) Klarte trykke 66 isteden for 77 :P

Legg innLagt inn:12 des 2006 00:34
av azt
sx-4-ever skrev:
TurboKnut skrev:
sx-4-ever skrev:Jaja :) uansett.. du kan ha skilter i 240 dager pr. år :) 7dager x 40ganger :) Sooom igjen blir 66000 kr ;) Kjør på dette 2 år og du har runnet engangs avgifte :)
Det er 275,- pr dag = 77.000,- pr år...
Oj ! :D Retta på det ;) Klarte trykke 66 isteden for 77 :P
får heller skaffe seg verksted skilter da. de koster jo 40.000 i året.

Legg innLagt inn:12 des 2006 02:14
av øf
men Knut:
jeg har tuv-papirer datert den 17.05.06.det står chassis-nr osv på det.(dette er den sølvgråe supraen jeg kjøpte hos tom-ole) tror du jeg har noe sjangse med å få regget med å vise det? har fått litt "blod på tann" å regge denne supraen :D

Legg innLagt inn:12 des 2006 08:26
av TurboKnut
Den råfine bilen :D

Jeg tror du får samme problemet når du viser den - så fremst at ikke den trafikkstasjonen du viser den på ikke har fulgt helt med i timen og lest alle papirene de har fått og forholde seg til.
(Men jeg tror de fleste er relativt oppdatert på dette nå.).

Legg innLagt inn:12 des 2006 15:53
av øf
TurboKnut skrev:Den råfine bilen :D

Jeg tror du får samme problemet når du viser den - så fremst at ikke den trafikkstasjonen du viser den på ikke har fulgt helt med i timen og lest alle papirene de har fått og forholde seg til.
(Men jeg tror de fleste er relativt oppdatert på dette nå.).
tror vel ikke akkurat at di vil regge den fordi det er norges mest strøkne :D jeg får sitte og se hva som skjer :) all ære til deg og Tom-ole som står på for å ordne regging på jdm-biler :)

litt ot: syns det er for jævlig når biltilsynet godkjenner gamle audier(80/90er) med 400hk.biler som ikke er konstruert fra fabrikk for å takle kraftige aks og nedbremsing osv osv.dette er biler som har tatt en tur til tuv i tyskland og fått godkjent.regner med at dem bruker s2/rs2 som "underdokumentasjon".dette syns jeg blir helt helt feil :cry:

Legg innLagt inn:12 des 2006 18:52
av TurboKnut
øf skrev: litt ot: syns det er for jævlig når biltilsynet godkjenner gamle audier(80/90er) med 400hk.biler som ikke er konstruert fra fabrikk for å takle kraftige aks og nedbremsing osv osv.dette er biler som har tatt en tur til tuv i tyskland og fått godkjent.regner med at dem bruker s2/rs2 som "underdokumentasjon".dette syns jeg blir helt helt feil :cry:
Audi ?? :lol: :lol: :lol:
Ja der forsvant øyenbrynene opp i hårfestet... :wink:

Det som er med slike biler er at de er "lette" å få godkjent siden de har blitt testet i alle bauger og kanter tidligere. Da er det bare litt små-godkjenning som må til for å få godkjent annen motor. Og så lenge bremser og hjuloppheng medfølger på lasset er det jo relativt kurant.

Må være enklere å regge en Supra som Lexus IS ett eller annet og så få den godkjent med turbomotor....

Legg innLagt inn:13 des 2006 16:16
av Zepticon
Okay er litt forvirret her nå jeg også... Disse nye "lovene" gjelder bare import og førstegangsregistrering i norge sant?

La oss si at jeg har prosjekt på min 626. Denne er registrert og kjøpt ny i norge i 1994. Jeg setter i en annen motor (går fra 105 til 205hk) som kunn ble levert til japanske biler. Så kjører jeg ned til tyskland, ordner TUV papirer på den. Får jeg denne godkjennt hos BT da? Siden den allerede er godkjennt burde jo alt av kræsjtester osv være i boks, og jeg må bare få sikkret at bremsene takkler 200hk?

Eller?

Legg innLagt inn:13 des 2006 18:18
av Kilgallon
Zepticon skrev:Okay er litt forvirret her nå jeg også... Disse nye "lovene" gjelder bare import og førstegangsregistrering i norge sant?

La oss si at jeg har prosjekt på min 626. Denne er registrert og kjøpt ny i norge i 1994. Jeg setter i en annen motor (går fra 105 til 205hk) som kunn ble levert til japanske biler. Så kjører jeg ned til tyskland, ordner TUV papirer på den. Får jeg denne godkjennt hos BT da? Siden den allerede er godkjennt burde jo alt av kræsjtester osv være i boks, og jeg må bare få sikkret at bremsene takkler 200hk?

Eller?
Hva er vitsen med det da? Blir jo bare masse arbeid og dyrere forsikring da..

Legg innLagt inn:13 des 2006 18:22
av Zepticon
Mener du motorbytte eller godkjenning?
Ang motorbytte så er det den letteste måte å få mer skyv på da..
Og godkjenning så betaler jeg de 15-30k som skal til for å få den godkjennt... Heller det en regresskrav på 2mill om jeg kræsjer...

Er også veldig åpenbart at det er annen motor siden jeg går fra I4 (1.8) til V6 (2.5)

Legg innLagt inn:13 des 2006 21:32
av Kilgallon
Mente godkjenning. Er jo bare å la være og krasje det da, hvis det skulle vært din feil da :wink:

Legg innLagt inn:09 jan 2007 09:00
av milcom
Noen som vet hvordan det går med å skaffe nye papirer?
kom til å tenke på en ting! jeg som har en N/A har vel riktige papirer siden at de (så vidt jeg vet) bare har blitt solgt i japan? eller går de under samme papirene som tt?

Legg innLagt inn:09 jan 2007 10:00
av Kilgallon
milcom skrev:Noen som vet hvordan det går med å skaffe nye papirer?
kom til å tenke på en ting! jeg som har en N/A har vel riktige papirer siden at de (så vidt jeg vet) bare har blitt solgt i japan? eller går de under samme papirene som tt?
Så vidt jeg vet, så går det under de samme papirene. For det er papirene på en krasjtest som mangler, og da spiller det liten rolle om det er TT eller N/A.

Legg innLagt inn:18 jan 2007 10:53
av Kilgallon
Er det noe nytt på denne fronten ang regging av J-spec?