TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Vinterprosjekt 2...

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt MR2
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt MR2

#27269  av jan-erik

Nå er jeg ingen ekspert på området, men jeg ville nok ha byttet stempelet. Når du skal ha ut så mye hester av motoren som du har tenkt, så er det en billig forsikring å bytte det før eventuelt det drar med seg skade på mye annet i motoren.

#27280  av Christian

Er enig i det, skal jobbe i kongsberg på torsdag, så jeg reiser ned til Drammen med blokka/veiva/stemplene i mårra kveld, leverer det til Arne eller Ole Tommy som så kjører det til Oslo sylinderservice torsdags mårra. Håpet er at jeg kan ta med motoren opp igjen torsdags kveld. Skylder de to mange og store tjenester veit jeg :roll: :D

Fikk lånt meg et micrometer for å sjekke sylinderene i dag og om mine målinger er rette er den noen motorbyggere som bør skamme seg. :?
Stempelet er 46,5mm og bør ha 9-10 hundredeler overborring.....slik det står nå er det 7 hundredeler, og det er etter endel kjøring og "gnaging/klining" :shock: Ikke særlig overbevisende spør du meg :x

#27287  av CelicaTurbo

...men hvem er det som har bygget motoren da? Er det ikke samme stedet som du tok med motoren den fredagen?

#27329  av Ole C

Skulle vært interessant å høre hva denne motorbyggeren har å si til det...

#27334  av CelicaTurbo

...og trenger ikke smidde stempler større sylinderklaring enn hva standard stempler normalt gjør? Kjenner ikke til detaljene rundt det men er ganske sikker på at jeg har lest flere ganger at "piston slap" er relativt normalt med smidde stempler den første tiden etter start av kald motor nettopp pga at klaringene er større...?

#27354  av erling

CelicaTurbo skrev:...og trenger ikke smidde stempler større sylinderklaring enn hva standard stempler normalt gjør? Kjenner ikke til detaljene rundt det men er ganske sikker på at jeg har lest flere ganger at "piston slap" er relativt normalt med smidde stempler den første tiden etter start av kald motor nettopp pga at klaringene er større...?
Stemmer det. Stempeltoppen utvider seg mer når det er smidd. Det fulgte sikkert med data om klaringene på de stemplene når de var nye? Kanskje det ble for kjedelig lesning for byggeren? :?

#27365  av bose

Greit lese-stoff når man sitter på ramma (les dassen) da :wink:

#27391  av Christian

Dere har helt rett, skjørtebank er ofte vanlig på disse motorene rett etter start.
Reiser til Arne nå, han frakter motoren til Oslo stempelservice i morgen tidlig. Sender blokka, veiva, rådene, stempelene og alle lagra til full sjekk. Har bedt de sjekke alt skikkelig og skriftelig. Om det viser seg at motoren er bygget feil skal jeg ha meg en seriøs prat med vedkommende ja, men avventer alt til jeg er sikker...
Pappa er gammel bilmekaniker og påpekte spesielt at en motor som bare såvidt er innkjørt ikke akkurat bør ha rådebank, noe rådelager nr 3 bærer tydelige merker etter.
Lukter dårlig håndtverk her ja... :(

#27641  av Christian

Vel, da har jeg fått resultatene fra Sylinderservice, alt er ok, bortsett ifra syl nr 3, så blokka må byttes.
Har hørt gode rykter om at veiva er lik i alle revisjonene, så det er mulig jeg skaffer en dårlig 3rev og bygger opp igjen... :)

#27647  av CelicaTurbo

ok, så det er ikke så ille da... men hvem har en slik blokk liggende? Og hva venter du å betale for den?

#27654  av Christian

Er en 1gen under kjøp&salg her på forumet, men har selfølgelig mest lyst på en 3gen :)
Den forrige eieren skaffer/betaler ny blokk, men utover det har vi ingen avtale...vi må nok diskutere det litt nærmere siden jeg får endel ekstra utgifter utover.

#27658  av CelicaTurbo

en 1. gen har ikke jeg sett noe til? Er en liten stund siden da eller? Men Lars har jo en 2. gen til salgs men det er jo en hel motor med gåen bunnpanne..

#27665  av Christian

Stemmer det, var jeg som rota :roll:
Skal ringe ham i mårra og høre, bør jo være greit å bli kvitt delene om de er nogenlunde i stand...men vil helst ha en 3rev :)

#27840  av Morten

Christian skrev:Er en 1gen under kjøp&salg her på forumet, men har selfølgelig mest lyst på en 3gen :)
Den forrige eieren skaffer/betaler ny blokk, men utover det har vi ingen avtale...vi må nok diskutere det litt nærmere siden jeg får endel ekstra utgifter utover.
Vet du om det er store forskjeller på blokka?
Mener jeg leste et innlegg som Fensport hadde på et engelsk forum en gang der de faktisk mente at blokka var sterkere på 1./2.gen. sammenlignet med (tidlige) 3.gen. pga. en liten produksjonsfeil?
..mulig jeg husker feil... :roll:
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 27