Side 6 av 6

Legg innLagt inn:23 apr 2007 19:20
av Pitchyou
Mr2Even skrev:
Larsen skrev:
Mr2Even skrev:Hvordan er det med stempler visst jeg skulle ha borret opp min 3s-ge fra 2L til 2,2L ? Kunne jeg ha brukt stemplene fra Us utgaven ? Noen som vet om de ville ha passet ?

Får man VVT system til 3s-ge motoren ?
Du kan ikke borre opp den blokka så mye. Meste som jeg vet de normalt borrer opp til er 1mm. MEd 1mm får du vel rund 30-40 cl økning som garantert ikke er merkbart engang. Det som er valig er å bruke 5sfe bunndel med en 3sgte topp. Om det fungerer med 3sge toppen vet jeg ikke men det er godt mulig.

VVT systemet kom til på de siste mr2ene også kalt beams motor. Hvordan disse er bygd opp vet jeg ikke og det ligger vel generelt lite info på nettet om disse
Å jeg er ikke så sikker på at det ikke vil merkes selv med 1mm borring. Ja, jeg mente å borre opp 1mm og da blir det jo 2,2L, for stemplene til 5sfe er akkurat 1mm større.

Ingen som vet noe om dette går ?
men de vandrer vell snær 1cm lengere

Legg innLagt inn:23 apr 2007 20:51
av Larsen
Pitchyou skrev:
Mr2Even skrev:
Larsen skrev: Du kan ikke borre opp den blokka så mye. Meste som jeg vet de normalt borrer opp til er 1mm. MEd 1mm får du vel rund 30-40 cl økning som garantert ikke er merkbart engang. Det som er valig er å bruke 5sfe bunndel med en 3sgte topp. Om det fungerer med 3sge toppen vet jeg ikke men det er godt mulig.

VVT systemet kom til på de siste mr2ene også kalt beams motor. Hvordan disse er bygd opp vet jeg ikke og det ligger vel generelt lite info på nettet om disse
Å jeg er ikke så sikker på at det ikke vil merkes selv med 1mm borring. Ja, jeg mente å borre opp 1mm og da blir det jo 2,2L, for stemplene til 5sfe er akkurat 1mm større.

Ingen som vet noe om dette går ?
men de vandrer vell snær 1cm lengere
Stemmer. 1mm borring på alle sylindre utgjør 43cl. Det vil si en økning på volumet 2,15%. Ikke enormt, men slaglenden på 5sfe motoren (som pitchyou sa) er lengre som fører til litt økt volum. Det fører desverre også til at bilen blir mindre turtallsvillig...

Erlend her på forumet har jo V6er i sin mr2.

Legg innLagt inn:23 apr 2007 21:18
av Mr2Even
Larsen skrev: Stemmer. 1mm borring på alle sylindre utgjør 43cl. Det vil si en økning på volumet 2,15%. Ikke enormt, men slaglenden på 5sfe motoren (som pitchyou sa) er lengre som fører til litt økt volum. Det fører desverre også til at bilen blir mindre turtallsvillig...

Erlend her på forumet har jo V6er i sin mr2.
Å sier du det! det hadde vært noe. Er det vanskelig å få til ? Mye modifisering ? Hvilke bil er den V6'ern tatt fra ?

Legg innLagt inn:23 apr 2007 21:23
av Larsen
Den er tatt fra camry vanligvis. Det er nok litt arbeid som må legges i det, men det begynner jo å bli "noen" som har gjordt det nå da. Du får spørre litt hos Erlend på forumet her da.

Legg innLagt inn:23 apr 2007 22:34
av mr2cato
Larsen skrev:Erlend her på forumet har jo V6er i sin mr2.
Sikker på du ikke mener Erling? :roll:

Legg innLagt inn:23 apr 2007 23:00
av Mr2Even
mr2cato skrev:
Larsen skrev:Erlend her på forumet har jo V6er i sin mr2.
Sikker på du ikke mener Erling? :roll:
Ja må nok være det, for jeg finner ikke noe v6'r på Erlend..

Legg innLagt inn:23 apr 2007 23:02
av Larsen
mr2cato skrev:
Larsen skrev:Erlend her på forumet har jo V6er i sin mr2.
Sikker på du ikke mener Erling? :roll:
ja, beklager

Legg innLagt inn:24 apr 2007 23:06
av OrIoN89
Engines: Compatiblity / Grocery List
1997+: 1MZ-FE
Best choice for swap.

1992-1996: 1MZ-FE
Compatible, but not recommended.
Early 90's 3vz is proven to work also*

Source Cars:
Avalon
Solara
Lexus ES300
Camry


Tror det vil gå greit nok ;) Dette er en 3 L v6.

The 1MZ-FE with VVT-i is used in the Avalon, Highlander and Camry. Output is 210 hp (172 kW) at 5800 RPM with 222 lb·ft (328 N·m) of torque at 4400 RPM.

Legg innLagt inn:25 apr 2007 21:43
av Mr2Even
Man får visst ikke en 2,2 liter ved å borre sylindrene 1,0mm.

Motorvolumet blir regnet etter denne formelen
PI x r² x h x 4 (antall sylindere)

3,14 x (4,3dm x 4,3dm) x 8,6dm x 4 = ccm

Stempler i overdimensjon til 3s-ge koster kr.1750,- pr. stk. x 4 = kr.7000,-
Borring av sylindrene koster kr.495,- pr. stk. x 4 = kr.1980,-
Alle prisene er inklusiv moms (Hos Sarpsborg Motorverksted)

7000,- er ikke det litt dyrt for 4 stempler?

Legg innLagt inn:25 apr 2007 22:52
av Larsen
Mr2Even skrev:Man får visst ikke en 2,2 liter ved å borre sylindrene 1,0mm.

Motorvolumet blir regnet etter denne formelen
PI x r² x h x 4 (antall sylindere)

3,14 x (4,3dm x 4,3dm) x 8,6dm x 4 = ccm

Stempler i overdimensjon til 3s-ge koster kr.1750,- pr. stk. x 4 = kr.7000,-
Borring av sylindrene koster kr.495,- pr. stk. x 4 = kr.1980,-
Alle prisene er inklusiv moms (Hos Sarpsborg Motorverksted)

7000,- er ikke det litt dyrt for 4 stempler?
Var jo det som stod for 10 poster siden jo....

3sgte stempler som er smidde ligger på ca 3 til 4k

Legg innLagt inn:26 apr 2007 12:29
av Mr2Even
Ja men tok det med uansett .

Legg innLagt inn:14 mai 2007 21:26
av japse-gnmfr
var det ikke en gul mk2 her inne som fikk 201 hester med effektanlegg, chip og filter mener han hadde papirer paa dette..
var vel 175hestern da men

Legg innLagt inn:14 mai 2007 22:50
av marlboro1310
Nei spark en 3sgte motor oppi,legg litt i ei større bensinpumpe og en FCDchip...samt en større IC og rør,går like bra og er faen så moro 8)

Legg innLagt inn:14 mai 2007 23:01
av Mr2Even
marlboro1310 skrev:Nei spark en 3sgte motor oppi,legg litt i ei større bensinpumpe og en FCDchip...samt en større IC og rør,går like bra og er faen så moro 8)
Ja det tror jeg på :wink: Bensinpumpa er vel kanskje det vanskligste å bytte da.. Den ligger jo inni tanken :? Kjøre med turbo på gti er litt riski

Legg innLagt inn:14 mai 2007 23:03
av marlboro1310
Jeg tenkte da på ombygging med et foreliggende rearcut,bolton er vel ikke akurat å foretrekke he he :lol: