Side 6 av 9

Legg innLagt inn:11 jun 2004 08:22
av AndreasH
Hmm, ser jo lineær og fin ut den. Synd der ikke var noen dreiemoment kurve. Men det kan man finne ut ettersom hp = (ft lbs * rpm)/5250 :idea: Hvis du har standard girkasse kan man konvertere hastighet til rpm. Ser ut som 4. gir ble brukt ?
Jeg fant et dyno-run av en standard III-gen 3SGE MR2:

Legg innLagt inn:11 jun 2004 23:49
av AndreasH
Har lekt meg litt med excel.
Kan være bittelitt unøyaktig ettersom det er visuelt avlest, men - direkte sammenligning av std. gen.3 3SGE mot McHowies eksemplar både for hp og dreiemoment - beregnet 8) . Ser ut som en vellykket tuning! Den er sterkere enn standard i hele turtalls området, med unntak av 4500 - 5000, men til gjengjeld tydelig sterkere fra 5000 til 7600. I snitt rundt 7 Nm - og det bør merkes ettersom forskjellen i torque ved 3000 og over 5000 bare er 20 Nm originalt. Originalen har forresten 0 dreiemoment over 7250 - og man merker at det begynner å gå litt trått allerede fra 6700 :evil: . Hmmm, tror jeg må ta en prat med Simco.. :shock:

Legg innLagt inn:11 jun 2004 23:54
av McHowie
Hehe... *løfte på skuldrene* ... *skjønner ikke noe* :P
Men sikkert bra? :P

Legg innLagt inn:12 jun 2004 00:19
av AndreasH
McHowie skrev:Hehe... *løfte på skuldrene* ... *skjønner ikke noe* :P
Men sikkert bra? :P
He-he, vel, bildet i midten sier det tydelig :wink: .
Jeg har det motsatte problemet:
skjønner ikke noe når jeg får en skiftnøkkel i handa..
Derfor syns jeg det er morsommere å forstå ting ihjel :D

Legg innLagt inn:12 jun 2004 21:54
av Gossi
Jeg er litt sent ute men... :oops:
Gratulerer med ny fin bil!! :D

Legg innLagt inn:13 jun 2004 03:02
av McHowie
Thanks :)

Legg innLagt inn:13 jun 2004 11:04
av spkstrp
nm er vell skyvet du kan kjenne når du gir på, ergo er det kjekt å ha ;)

Legg innLagt inn:13 jun 2004 22:02
av AndreasH
Ja, det er motorens dreiemoment (omsatt til lineær akselerasjon) man kjenner i ryggen, ikke hk.
En turbo-diesel på usle 140 hk kan ha et saftig dreiemoment på 250-300 Nm allerede fra 1800 rpm,
men den slutter å skyve ved bare ca. 4000 rpm. - Derfor det lave hk tallet.
En motor som klarer samme dreiemoment opp mot 8000 rpm vil ha det dobbelte i hk (effekt)
- slik som enkelte her på forumet med turbo :P .
Der er jo de som har 350 Nm, skal ikke nevne navn..
Det skulle da gi ca. dobbelt så mye morro som N/A motorer, som bare ligger i overkant av halvparten :oops: !

Legg innLagt inn:15 jun 2004 09:36
av @lpher
Grattis med ny gromvogn ja :)

@lpher

Legg innLagt inn:15 jun 2004 15:49
av McHowie
Thanks :)

Legg innLagt inn:15 jun 2004 21:39
av [BHS]paladin
men...... grunnen til at effektkurven blir så høy ved 5000 er vel på grunn av avgassene.............. har du lagt merke til når du står stille å ruser motoren forbi 5000 r/m så slår det inn noe ( du hører det på lyden)
Mulig det er bare hos meg pga racing catalysator men....???
og ER DET NOEN SOM KAN SI HVOR MYE EFFEKTØKNING RACING CAT GIR??????????????????????????????????????
hørte oxo at chipp til na/turbo gir bare latterlige 8 hk, mens turbo chippen til samme pris gir 30hk!! noen som hvet hvor mye nm chipp gir????????

Legg innLagt inn:15 jun 2004 22:31
av sexten
det som "slår inn" ved 5000rpm er vel bare ventilene som åpner seg og som gir en liten dreiemoments-økning... TRENGER du å bruke så himla mange spørsmålstegn forresten? :P Chip-trimming på MR2 NA er bortkastet ja..

Legg innLagt inn:15 jun 2004 22:33
av Remi
AndreasH skrev:Jo takk, har hatt den i 2 år. Disse kruser 'silkemykt' i 70 på 1. gir.
litt seint ute men shit au.. klare 70 i 1ste gear på min carina 2 så stfu :lol:

Legg innLagt inn:15 jun 2004 22:34
av sindrejl
[BHS]paladin skrev:men...... grunnen til at effektkurven blir så høy ved 5000 er vel på grunn av avgassene.............. har du lagt merke til når du står stille å ruser motoren forbi 5000 r/m så slår det inn noe ( du hører det på lyden)
Mulig det er bare hos meg pga racing catalysator men....???
og ER DET NOEN SOM KAN SI HVOR MYE EFFEKTØKNING RACING CAT GIR??????????????????????????????????????
hørte oxo at chipp til na/turbo gir bare latterlige 8 hk, mens turbo chippen til samme pris gir 30hk!! noen som hvet hvor mye nm chipp gir????????
Altså ca 300 sprm tegn mindre og skru av caps lock hadde vært fint.
Menne, det som kicker inn på 5000rpm er T-VIS saken. Den åpner noen ekstra spjeld som gir motoren mer luft eller.no :)
Angående chip så kan man jo ikke putte turbo chip på N/A bil så spørs om du har turbo eller ikke :P "latterlige" 8hk er jo faktisk ganske mye på N/A og tviler litt på om du får så mye ut av bare en chip.. da er den iallefall bra dyr :) nm aner jeg ikke

Legg innLagt inn:15 jun 2004 22:42
av Speeder
Nå står det jo faktisk tidligere i denne tråden. svart på hvitt i grafer hvor mye chip gir... sammen med ny eksos