Side 6 av 9
Re: Robins ombygging 3SGE til 3SGTE
Legg innLagt inn:05 mai 2011 06:00
av rkarlsen
ArildM skrev:Så fint ut det der gitt
Brukt rent vann i kjølesystemet over lengre tid eller?
Tror ikke du er så langt unna sannheten der gitt.
Måtte skylle ut all drit og møkk for så å bruke dremelen på det værste. holdt vel på i nesten 2 timer med å renske driten.
Men nå er motoren satt i stand og klar til å settes inn.
Så da får jeg bare prøve å få tak i det siste ene dokumentet så kan jeg sette den inn.

Re: Robins ombygging 3SGE til 3SGTE
Legg innLagt inn:05 mai 2011 06:22
av ArildM
Sounds Good

Re: Robins ombygging 3SGE til 3SGTE
Legg innLagt inn:20 mai 2011 14:39
av rkarlsen
Sliter litt med å få tak i de siste dokumentene.
Men er det noen her som vet om det blir litt enklere å bare bygge om den motoren som står i bilen til turbo?
Bare bruke girkasse osv på gammel motor og inn med ny innmat. Evnt bruke veiv fra 3S-GTE.
Re: Robins ombygging 3SGE til 3SGTE
Legg innLagt inn:21 mai 2011 00:53
av Wrang
rkarlsen skrev:Sliter litt med å få tak i de siste dokumentene.
Men er det noen her som vet om det blir litt enklere å bare bygge om den motoren som står i bilen til turbo?
Bare bruke girkasse osv på gammel motor og inn med ny innmat. Evnt bruke veiv fra 3S-GTE.
Eller bare drite i å godkjenne den

Re: Robins ombygging 3SGE til 3SGTE
Legg innLagt inn:23 mai 2011 12:10
av rkarlsen
kansje det. men skal høre med de om det blir enklere å bare godkjenne ombygging fra N/A til turbo uten å bytte motor. For da slepper jeg å bevise hvor motoren kommer fra, heller bruke deler fra den turbomotoren jeg har stående. Men skulle nok ha bytta råder og stempler med tanke på videre trimming også, drømmer om opp mot 400hk.
Har lyst til å få bilen mest mulig lovlig også. Onkel politi har stoppa meg ett par ganger pga utseende på bilen(satt på rough motorsport spoiler). skulle ikke ha noe å si men det var det han sa når jeg ble stoppa.

Re: Robins ombygging 3SGE til 3SGTE
Legg innLagt inn:23 mai 2011 12:37
av MRPETTER
3sge og 3sgte er helt samme motorene, untatt innmaten og turboen selvfølgelig: )
Så er ikke noe vannskelig og bygge om en sge til sgte: )
Re: Robins ombygging 3SGE til 3SGTE
Legg innLagt inn:01 jun 2011 09:08
av rkarlsen
jeg vet det, men han jeg snakket med på BT sa at dette må være et TüV godkjent sett hvis jeg skal sette på turbo.
Der det står hvor mye hk det blir osv.
Mangler et dokument fra importør som sier at motoren går under avgasskravene i 1990. Noe den gjør men har ingen som kan fikse dette for meg.
Derfor har prosjektet gått litt i stå.
Så hvis noen har noe de kan hjelpe meg med så sier jeg tusen takk.
Re: Robins ombygging 3SGE til 3SGTE
Legg innLagt inn:01 jun 2011 09:27
av samejon
Dette er forhåpentlig en god løsning hvis han får det til:
viewtopic.php?f=32&t=38545
Re: Robins ombygging 3SGE til 3SGTE
Legg innLagt inn:01 jun 2011 13:16
av rkarlsen
Men det som blir vanskelig er jo at BT krever et svar fra toyota om at den og den motoren går innenfor avgasskravene i det og det året.
Veit ikke om noen MR2 Turboer som er vraket jeg kan si at motoren er ifra(trenger da skiltnr)??
Re: Robins ombygging 3SGE til 3SGTE
Legg innLagt inn:15 jun 2011 06:07
av rkarlsen
Har nå blitt litt tregheter i prosjektet da jeg klarte å sette stanley kniven i hånda samt at pappa trengte en litt hjelp med prosjektet sitt så han kunne kjøre løp i helgen som var. Crosskart med 650ccm motor på ca 85 kh og 298kg. 0-100 på 3-3,5 sek.
Denne har vi bygd etter utgangspunkt fra en kart som var rammeskeiv(fant ut det etter en kveld med vinkelsliper når vi begynte med prosjektet). Så jeg har ikke fått gjort særlig mye med ombyggingen.
Men jeg har bestillt coilovere fra streetdesign med TÜV papirer. FK Highline coilovere til 4990.- Så det kribler litt for å få det så jeg kan sette det på.

Re: Robins ombygging 3SGE til 3SGTE
Legg innLagt inn:19 aug 2011 08:59
av samejon
Gir du opp prosjektet pga biltilsynet??

Re: Robins ombygging 3SGE til 3SGTE
Legg innLagt inn:26 sep 2011 10:06
av Andrepedersen
rkarlsen skrev:Men det som blir vanskelig er jo at BT krever et svar fra toyota om at den og den motoren går innenfor avgasskravene i det og det året.
Veit ikke om noen MR2 Turboer som er vraket jeg kan si at motoren er ifra(trenger da skiltnr)??
Er vell flere godkjente mr2 tubo'er i landet, Går ikke an å snakke med noen av dem, å se hva som står i papira deres ?
Er latterlig at det skal være så mye styr for å få godkjent en helt 100% trafikksikker bil. Synes det er en skam i norsk lov akkurat dette her med både godkjenning av disse og når det gjelder supra mk4 og en rekke andre biler...
Er det så jævla mye tryggere og bedre å kjøre rundt i en dødsfelle av en volvo 240 ???
håper du fortsetter kampen mot bt, da vill du åpne opp muligheten for flere mr2 turboer (GODKJENTE) her i landet.
Re: Robins ombygging 3SGE til 3SGTE
Legg innLagt inn:06 okt 2011 12:51
av rkarlsen
Har ikke gitt opp nei.
Men det som er på bilde blir satsing på NM til neste år.
Skal bygges i vinter.
Prosjektet lever enda.
Fikk svar i dag. Jeg trenger avgasspapirer(målinger) på 1990 mod 3s-gte.
Hvis noen har avgassmålingene til 3S-GTE så sier jeg ikke neitakk til det.
Første prioritet er crosskarten.
Motoren står trygt og godt i garasjen enda.
Re: Robins ombygging 3SGE til 3SGTE
Legg innLagt inn:06 okt 2011 13:22
av 3rlend
da lurer jeg på om man kan bruke avgass papirene fra en godkjent ombygd gti ?
Re: Robins ombygging 3SGE til 3SGTE
Legg innLagt inn:29 nov 2011 17:15
av mr292
heisann, noe nytt i denne tråden?
følger ivrig med på dette da jeg selv har planer om å gjøre det samme til nyåret.
jeg har papirer som ble kjøpt av toyota for hele 2.000 kr som dokumenterer hvilke avgass/støy og andre krav min bil (91mod 3sge) besto da den ble importert.
er dette noe du har bruk for, eller trenger du slike papirer til en 3sgte?
kommer sikkert til å kontakte deg etterhvert som jeg skal begynne med det samme.