Det var mest for å lufte litt at elektrisk er ikke SÅ fantastisk som folk vil ha det til
Regnestykket om hvor mange kjørte km som skal til før den ekstra forurensningen som skapes av å produsere el bil kontra fossil bil er jo også basert på løgnen at elbil og fossilbil har like lang levetid. Går du på finn nå og ser på eldste "normale" elbilene så er det 2011 nissan leaf med 50-80km rekkevidde igjen, som vil da si at i praksis så er 13år gamle elbiler allerede søppel. Tar du en titt på bensin/diesel fra samme år (og eldre) så er det godt utvalg i brukbare biler som holder i flere år fremover.
Og "miljøet" er sånn som hvermannsen er pålagt å bry seg om, men ingen andre. Det er bare enda en måte og opprettholde/øke klasseskille på med å innføre ekstra kostnader og begrensninger alle med litt ekstra midler ikke trenger å forholde seg til.
De samme politikerne som har mast på deg og meg om miljø og brukt det som unnskyldning til hvorfor bomringer må hele tiden bygges og prisene hele tiden må økes, det er de samme politikerne som etter pandemien sa til alle bedrifter at det er fritt frem å tvinge alle tilbake til kontoret. Drittsekker sin lyst til å behandle ansatte som slaver er viktigere enn miljøet. Tenk på at vi hadde noe som er bedre enn elbiler og buss: vi hadde løsning med NULL utslipp. Men det ble fjernet for de eneste som hadde noen goder av det var deg og meg. Så nå er vi tilbake til å høre om at vi må kjøre mindre bil og betale mer, av de samme folka som kun er motivert av penger - mens de forteller deg og meg om hvor viktig miljøet er. Det er nesten som om man må være hjernedød hvis man ikke klarer å se skogen for trærne her syns jeg.
Føres det noen som helst politikk for å spre arbeidsplasser rundt i landet, sånn at alle ikke samles tett i storbyer og ellers må pendle lang vei hver dag? Nix. Absolutt null forsøk på det. Kan jo ikke gå glipp av alle de søte bompengene..
Miljøet ellers ødelegges mest av industri og forbruk, noe som det kunne vært gjort noe med for lengst. Innføre tvunget garantier på ting som gjør at det lønner seg ikke å produsere drit som er ment å bare vare en kort stund f.eks. Du kutter ned på forbruket av jorda sine ressurser, du kutter ned på transport av direkte søppel som kjøres ut til butikker konstant.
"Men da legges jo arbeidplasser ned". Ja, men er ikke miljøet viktig da? Når arbeidsplasser forsvinner på grunn av automatisering og kunstig intelligens så blir det jo presentert som noe positivt. "Folk kan finne mer meningsfylt arbeid" får du høre da.. Eneste forskjellen da er at de på toppen blir enda rikere og DA er det positivt. Hmm..
Det blir ikke tatt tak i helt enkle ting som embalasje engang. Hvor mange tonn med plast og glass blir fraktet hver eneste dag for kosmetikk bransjen for eksempel? Hvor utrolig bortkastet er det at produkter som er over 90% embalasje får lov og omsettes? Se på idiotiske deodoranten du må kjøpe hver uke, fordi beholderen er 90% luft bare for å skape illusjonen av at du ikke overbetaler så inne i h..vete for stort sett bare en plastbeholder med 4 dråper deo i seg.
Det er så mye som kunne blitt tatt tak i, men det er hele tiden bare deg og meg som skal betale mer og røre oss mindre som er "løsningen" på miljø.... Planeten skal reddes med at alt blir så dyrt at kun de rikeste til slutt har råd til helt basis goder som å være noe annet sted enn hjemme eller på jobb. Jeg kjøper det ikke og jeg er lei av å høre om det.
Kanskje jeg skifter mening hvis en eller annen kjendis tar privatflyet sitt og flyr hit for å fortelle meg om hvor viktig miljøet er?