TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Magnes nye mr2 prosjekt. 2gr v6 med godkjenning!

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #463448  av magnesmurf

ArildM skrev:Damn, da går det kjapt fremover :mrgreen:
Må du ut med motor flere ganger nå eller har du det meste på plass?
Hvordan er prosessen videre med godkjenning? Bare å ordne seg time for visning og få alt sjekket og godkjent?
Motor skal forhåpentligvis ikke måtte ut noe mer nå.
Må lure på plass ac rør, så mulig ac pumpe må ut, og motor tiltes litt for å komme til. Men skal ikke trenge å ta den ut.
Må ordne eksos osv først, men etter alt er i orden skal det i utgangspunktet bare være å bestille time, ta med en bunke dokumentasjon og få den godkjent.
 #463457  av magnesmurf

Da har jeg fått unnagjort en skikkelig arbeidsøkt idag også.
Bilen er nå flyttbar.
Understell og bremser er på.

Det gjenstår litt opprydding og småplukk i motorrommet.
Venter på tårnstag og innsug som er til hyrdodipping.
Venter også på girolje. Alt er jo stengt her, så fikk ikke tak i olje i butikk. Endte opp med å bestille på nett.
Hvis noen har tips om hvor jeg kan få tak i girolje i butikk, uten å reise hele østlandet rundt, er jeg takknemmelig.
 #463461  av magnesmurf

Fikk unnagjort såpass at bilen nå skal testkjøres.
Må kjøre litt for å se hva som dukker opp av feilkoder. Ligger allerede noen aktive som må fjærnes helt fra ecu så den ikke kan trigge de, da det dreier seg om ting som ikke er mulig å montere i mr2 med swap.
Fikk en vask idag, og håper på en testtur imorgen.
Vedlegg
20210423_115540.jpg
20210423_115540.jpg (334.92 kiB) Vist 157 ganger
 #463465  av magnesmurf

Første testtur unnagjort.
Endte med massiv kjølevæske lekkasje :roll:
Fikk karret bilen hjem, og pelt av deksler.
Litt vanskelig å se hvor det lekker siden alle plastplatene var fulle av kjølevæske.
Men ser selvfølgelig ut som om det lekker fra det området hvor det er aller trangest på hele motor :roll:
Nøyaktig årsak gjenstår å finne ut av..
 #463467  av ArildM

Huff :roll:
Om det er noen trøst var min også seriøst varm etter første kjøretur... Ble en forsiktig hjemtur her også :lol:
Motoren sto å gikk i en god halvtime før jeg konkluderte med at all lufta var ute, var den det? Nop :lol:
På den gode siden tåler vel en god Toyota motor litt juling?
Håper du finner ut av det :D Rart om den lekker når firmaet du har kjøpt oss skulle ha gått gjennom den?
Var det Rat2 du kjøpte motoren av? Så litt på den "crate" motor løsninga de selger. Men Mark(?) på Frankenstein var vel mildt sagt litt lunkne til det firmaet.
Anyways, som sagt, håper du finner ut av det og at alt gikk bra :)
 #463472  av magnesmurf

Gikk over alt av slangeklammer og løsnet, justerte og strammet de skikkelig.
Etterfylte med vann, selv om det egentlig ikke skal gjøres sammen med den dyre kjølevæsken.
Gikk på rundt 4 liter.

Fikk startet uten at det lakk. Fikk opp arbeidstemp og kjørte en kort prøvetur uten lekkasje.

Kommer nok til å kjøpe trykktester og kjøre på skikkelig trykk for å dobbeltsjekke.
Samt tappe ut den dyre blandingen av kjølevæske og vann og erstatte med ny dyr kjølevæske :roll:

Men foreløbig var det hvertfall tett.
 #463474  av ArildM

Regner med du følger bgb sin prosedyre for å få luftet skikkelig?
Håpløst å få luftet skikkelig uten å bruke ventilen på radiatoren foran fant jeg ut :lol:
 #463478  av magnesmurf

ArildM skrev:Regner med du følger bgb sin prosedyre for å få luftet skikkelig?
Håpløst å få luftet skikkelig uten å bruke ventilen på radiatoren foran fant jeg ut :lol:
Ja. Bruker Ventil på radiator og til varmeregister.
 #463480  av magnesmurf

Er over på feilsøking av det elektriske.
FÃ¥r stort sett opp feilkoder som stemmer overens med ting som mangler osv.
Men har en feilkode som dukker opp som jeg ikke blir kvitt. P0345, cam sensor A bank 2.
Greia er at kontakten til den falt av tidligere, og har koblet på ny kontakt. Men blir ikke kvitt feilen.
Prøvd å bytte sensor og prøvd med annen ecu. Samme feil. Så må ha koblet feil (bare tre ledinger til kontakten) Men har fulgt fargekoding og koblet samme farge på ledinger mot hverandre.

Prøver også å finne noen i nærheten som er villig til å utføre eksosjobben.
Men det er ikke bare enkelt å finne folk med skikkelig kompetanse som har tid...
 #463503  av magnesmurf

Etter litt om og men er cam sensor i orden (var feil koblet etter stikker løsnet)
og deler til eksos er bestilt. Prøver å ordne noe selv sammen med en kamerat som kan sveise, før jeg evt setter bort jobben.
 #463505  av Amund

Det er i vert fall verdt å legge litt tid ned i eksosen, så det blir 100%. Måtte ha 3 forsøk på min egen for å få plass til alt på rett sted, men slik er det med hekkmotor.

GÃ¥r du for rustfri eksos?
  • 1
  • 49
  • 50
  • 51
  • 52
  • 53
  • 64