Ikke bare har oljevalg noe å si for motorens varighet, men premium bensin har faktisk tilsetninger som minker motorslitasje! Lærer noe nytt hver dag Og for noen kanskje enda en grunn til å velge noe annet enn billigste 95okt.
- 2002 Toyota Caldina GT-Four N-spec - 2004 Toyota MR2 SMT PGP - 2006 Toyota Rav4
Tenkte at dette skulle bli nok en video der Tesla dominerer og vinner alt. Men den gang ei.
Kudos til de tyske kunstnerne som henger med Tesla og vel så det
- 2002 Toyota Caldina GT-Four N-spec - 2004 Toyota MR2 SMT PGP - 2006 Toyota Rav4
Og jaggu var det vel ikke en 1,8diesel jeg hadde i den mørke perioden jeg hadde en Ford
Og joa, jeg sparte sikkert 1% i drivstoffutgifter, men den forbanna dritbilen var utslitt og ALT var gåent etter 150'000km, og like raskt etter å ha kjørt den ut fra verkstedet så var det noe nytt gikk til F.
Gad jeg er glad for at jeg solgte den, tok opp lån for å kjøpe en Prius, tok opp lån for å bygge meg en garasje, og siden har jeg ikke hatt noe nevneverdig tull med bil.
ALDRI MER noe annet enn Toyota/Lexus/Daihatsu!
Syperdyre oljer med masse zink osv osv er kanskje ikke alltid rett for din motor. Og Biltema/Mekonomen/Toyota oljer er bare baseoljer tilsatt en egen "kakemiks" for å møte de korrekte spesifikasjoner, slik som stort sett alt av oljer er.
Så 10w-60 racingolje på en gammel KE30 er kanskje ikke helt optimalt, men jeg får uansett pes hver gang jeg sier det bare er å fylle på en helsyntetisk 5w-30 olje
Forskjell på en motorsykkelmotor som sviver på 5-15k rpm og en gammal Corolla
Kjørte alltid 5w-30 på mine klassiske toyotaer, aldri noe oljeforbruk. Men opp til hver enkelt.
10w-40 er vel også et greit alternativ Blir bare oppgitt over at enkelte sverger til mineralolje, eller 10w-60 superspesial-olje. På en gammel 4K motor så er det ikke såååå veldig nøye Men gode smøregenskaper under oppstart osv er jo kjekt, så fullsyntetisk alltid imho. Mulig det finnes motorer fra andre produsenter som ikke tåler det?