Side 54 av 102

Re: Thomas sin Toyota MR2 MKII GTI (MR.2)

Legg innLagt inn:06 okt 2014 12:26
av magnesmurf
Tja.
Med tanke på at gamle imprezaen min med 4wd hadde ca 25% drivverkstap, tror jeg nok en rwd bil med motor bak vil ha 10-15% drivverkstap.
Så hjulhester med en 200hk motor vil nok ligger på rundt 170-180.
Men du vil aldri bli tatt inn på rulla hvis gjør det du kan for å holde motor og bil anonym og den ser orginal ut.
Med andre ord vil nok et blacktop toppdeksel være bedre enn et redtop deksel osv.

Når det gjelder jobben må du jo uansett bytte motor, bytte ut motorstyring og en del av ledingsnett osv osv.
Så jobben blir like stor.

Re: Thomas sin Toyota MR2 MKII GTI (MR.2)

Legg innLagt inn:06 okt 2014 17:38
av GhostRider88
magnesmurf skrev:Tja.
Med tanke på at gamle imprezaen min med 4wd hadde ca 25% drivverkstap, tror jeg nok en rwd bil med motor bak vil ha 10-15% drivverkstap.
Så hjulhester med en 200hk motor vil nok ligger på rundt 170-180.
Men du vil aldri bli tatt inn på rulla hvis gjør det du kan for å holde motor og bil anonym og den ser orginal ut.
Med andre ord vil nok et blacktop toppdeksel være bedre enn et redtop deksel osv.

Når det gjelder jobben må du jo uansett bytte motor, bytte ut motorstyring og en del av ledingsnett osv osv.
Så jobben blir like stor.
Sant det. Jeg ser nå mer enn før at dette med å bytte motor er et stort inngrep og mye penger. Jeg vet ikke om det er vært det, da jeg igrunn er fornøyd med kraften og ytelsen i dag. Jeg vuderer derimot å halveis overhale motoren jeg har, da den nærmer seg 190 000km. Skiftet reg.reim, vanpumpe og det som hører med (og lønner seg å skifte) i fjor sommer, så dette skal ikke skiftes evt. Det jeg lurer på er hva en slik del-overhaling kommer på i forhold til beams alternativet.

Re: Thomas sin Toyota MR2 MKII GTI (MR.2)

Legg innLagt inn:07 okt 2014 13:50
av magnesmurf
Kommer litt ann på.
Hvis motoren skal overhales fullstendig av et verksted må du nok regne med 30-50k
Hvis beams motor har medfølgende ledningsnett og ecu, bør det ikke blir noe vanskeligere eller dyrere, så lenge du beholder orginal girkasse, forutsatt at du får tak i en beams til en ok pris.

Dyrt blir det uansett.
Akkurat når det gjelder motor og overhaling vinner du ikke stort på det, hvis det ikke er noe galt med motoren.
Så lenge tenningsdeler og dyser er bra, får du ikke hentet noe særlig ekstra ved å overhale motoren, annet enn at du da har "ny" motor hvis jobben er gjort skikkelig.
Bytte av dyser og tennningsdeler kan fort beløpe seg på 10k.

Anbefaler deg heller å kjøre en dyserens, bytte pluggkabler og tennplugger i første omgang.
Men hvis ting er i orden vil det ikke være mye å vinne på det.

Re: Thomas sin Toyota MR2 MKII GTI (MR.2)

Legg innLagt inn:07 okt 2014 19:47
av GhostRider88
magnesmurf skrev:Kommer litt ann på.
Hvis motoren skal overhales fullstendig av et verksted må du nok regne med 30-50k
Hvis beams motor har medfølgende ledningsnett og ecu, bør det ikke blir noe vanskeligere eller dyrere, så lenge du beholder orginal girkasse, forutsatt at du får tak i en beams til en ok pris.

Dyrt blir det uansett.
Akkurat når det gjelder motor og overhaling vinner du ikke stort på det, hvis det ikke er noe galt med motoren.
Så lenge tenningsdeler og dyser er bra, får du ikke hentet noe særlig ekstra ved å overhale motoren, annet enn at du da har "ny" motor hvis jobben er gjort skikkelig.
Bytte av dyser og tennningsdeler kan fort beløpe seg på 10k.

Anbefaler deg heller å kjøre en dyserens, bytte pluggkabler og tennplugger i første omgang.
Men hvis ting er i orden vil det ikke være mye å vinne på det.
Veldig fornuftig og oppklarende, takk! Det er som sagt ikke noe galt med motoren min. Den går fint på tomgang og drar jevnt gjennom hele registert, ikke en ulyd. Det ble byttet nye pakninger, simringer + diverse jeg ikke husker i farta, da jeg skiftet reg.reim i fjor. Så motoren vil jeg beskrive som godt vedlikeholdt. Har også fylt på slik en "Fuel Injector Cleaner" (etter råd fra toyota for å fp ned CO).

Har du noen anbefalinger når det kommer til å bytte pluggkabler og tennplugger? dvs. hva som passer, merke og hvor det kan lønne seg å bestille? Dette går jeg ut fra at jeg kan gjøre selv.

Har sette litt på disse pluggkablene:

STI: http://twosrus.com/catalog/product_info ... cts_id=353
TRD: http://www.mr2-ben.co.uk/products/view/ ... 989-121991

Av plugger heller jeg mot NGK: http://twosrus.com/catalog/product_info ... cts_id=776

Noe formeninger om dette?

Re: Thomas sin Toyota MR2 MKII GTI (MR.2)

Legg innLagt inn:08 okt 2014 06:06
av magnesmurf
NGK sine platina og iridium plugger er noe av det beste som finnes av plugger. Platinumpluggene heter ngk BKR6EP-8
Litt dyre, men de holder lenge. Feks her: http://www.ebay.com/itm/SPARK-PLUGS-NGK ... 53de00713c
Hold deg unna champion plugger, da de har et dårlig gjengparti som gjerne ruster en del.

Av pluggkabler ville jeg satset på orginale. Da får du riktig motstand i kabel, riktige innfestinger osv.
Hvis toyota ikke kan skaffe, er vel TRD de som er garantert riktig passform og lengde.
Bortsett fra dette er fersk olje det beste du kan gjøre for motoren. Selv bytter jeg en gang i året, men bruker bare bilen omtrent 6000km per år.
Riktig viskositet gir motoren optimale forhold. Servicehefte oppgir 0w-30 og 5w-30 olje. Men det har skjedd litt med olje siden 1990, så den har ikke vondt av 5w-40. Siden du aldri banekjører trenger du ikke noe tykkere olje enn det.

Nå er jo heldigvis 3sge motoren så og si evigvarende med litt service.
Det som lager mest krøll på mr2 er bremsene. Caliperene har en tendens til å sette seg. Spesielt når bilen står lagret om vinteren uten å brukes.
Anbefaler derfor å bytte bremsevæske for bilen skal vinterlagres.

Re: Thomas sin Toyota MR2 MKII GTI (MR.2)

Legg innLagt inn:08 okt 2014 17:46
av GhostRider88
magnesmurf skrev:NGK sine platina og iridium plugger er noe av det beste som finnes av plugger. Platinumpluggene heter ngk BKR6EP-8
Litt dyre, men de holder lenge. Feks her: http://www.ebay.com/itm/SPARK-PLUGS-NGK ... 53de00713c
Hold deg unna champion plugger, da de har et dårlig gjengparti som gjerne ruster en del.

Av pluggkabler ville jeg satset på orginale. Da får du riktig motstand i kabel, riktige innfestinger osv.
Hvis toyota ikke kan skaffe, er vel TRD de som er garantert riktig passform og lengde.
Bortsett fra dette er fersk olje det beste du kan gjøre for motoren. Selv bytter jeg en gang i året, men bruker bare bilen omtrent 6000km per år.
Riktig viskositet gir motoren optimale forhold. Servicehefte oppgir 0w-30 og 5w-30 olje. Men det har skjedd litt med olje siden 1990, så den har ikke vondt av 5w-40. Siden du aldri banekjører trenger du ikke noe tykkere olje enn det.

Nå er jo heldigvis 3sge motoren så og si evigvarende med litt service.
Det som lager mest krøll på mr2 er bremsene. Caliperene har en tendens til å sette seg. Spesielt når bilen står lagret om vinteren uten å brukes.
Anbefaler derfor å bytte bremsevæske for bilen skal vinterlagres.
Takk for svar!
Da er det nok bare pluggene jeg i prinsippet trenger å bytte, da de originale kablene er like fine (regner med at de ikke trenger byttes når jeg ikke har merket noe tenningsrelaterte problemer)
Har nettopp byttet olje og filter og gjør dette hvert år (olje hver høst og filter annenhver høst). Har også byttet bremseveske :)

Godt du gav meg link til ett sett på 4 til under 400,-. Ser på mekonomen at 1 stk BKR6EP-8 koster 483,-

Re: Thomas sin Toyota MR2 MKII GTI (MR.2)

Legg innLagt inn:08 okt 2014 21:57
av GhostRider88
Da har jeg nettopp kjøpt SPARK PLUGS NGK (X4) TOYOTA CELICA (2.0 3S-GE) BKR6EP-8 :)
Håper å få skiftet og prøve ut bilen med de nye pluggene før den skal settes inn for vinteren.

Ser ut som gode plugger, med følgende fordeler:
NEW NGK PLATINUM SPARK PLUGS DELIVER :
Perfect Ignition
Better cold weather starting
Better engine performance
More complete combustion
Better emissions and cleaner exhaust
Faster starting and smoother running
Platinum plugs use precious metal to ensure longer life and a precision spark

Re: Thomas sin Toyota MR2 MKII GTI (MR.2)

Legg innLagt inn:09 okt 2014 10:40
av magnesmurf
Ville tatt det som står med en klype salt.
Det er gode plugger, som er holdbare og ikke ruster fast.
Bortsett fra det gjør de nok samme jobben som en hvilken som helst annen normal tennplugg som fungerer slik den skal. :wink:

For å sjekke tenpluggkablene bøyer du de litt. Hvis gummien er myk og fin er det bare å beholde.
Hvis gummien er sprø og full av sprekker er det på tide å bytte.

Litt avhengig av hvor mye du kjører bilen ville jeg nok spandert på meg et bytte av oljefilter hvert år.
Og bruk kun orginale filter, da noen andre filter kan være for finmaskede så de tetter, eller ha for lite masker så de ikke renser godt nok.
Et filter koster ca 150kr. Den lille utgifter hvert år er vel det beste du kan gjøre for motor sammen med ny olje :wink:

De fra England blir vel like dyre som de fra mekonomen? Inkludert frakt og moms?

Re: Thomas sin Toyota MR2 MKII GTI (MR.2)

Legg innLagt inn:10 okt 2014 03:02
av GhostRider88
magnesmurf skrev:Ville tatt det som står med en klype salt.
Det er gode plugger, som er holdbare og ikke ruster fast.
Bortsett fra det gjør de nok samme jobben som en hvilken som helst annen normal tennplugg som fungerer slik den skal. :wink:

For å sjekke tenpluggkablene bøyer du de litt. Hvis gummien er myk og fin er det bare å beholde.
Hvis gummien er sprø og full av sprekker er det på tide å bytte.

Litt avhengig av hvor mye du kjører bilen ville jeg nok spandert på meg et bytte av oljefilter hvert år.
Og bruk kun orginale filter, da noen andre filter kan være for finmaskede så de tetter, eller ha for lite masker så de ikke renser godt nok.
Et filter koster ca 150kr. Den lille utgifter hvert år er vel det beste du kan gjøre for motor sammen med ny olje :wink:

De fra England blir vel like dyre som de fra mekonomen? Inkludert frakt og moms?
Tar det med en klype salt ja, for det er som oftest krydret litt ekstra i produktbeskrivelser.

Her er det kun originaldeler som gjelder :) Skal begynne med å skifte filter hvert år jeg også. Bilen fortjener det, selv om jeg kjører (bare) rundt 5000 i året.
Jeg betalte 390,- for ett sett på 4 plugger pluss 41,- i frakt. Kjøpte de som du linket til.
Mekonomen skal ha 483,- per stk. Sansynligvis er dette er for ett sett?
Her er lenken: http://www.mekonomen.no/bil/reservedele ... -BKR6EP8no

Da bestiller jeg ikke kabler i denne omgang, for sist jeg skjekket var gummien myk og fleksibel.
Takk for alle gode tips, suger de til meg :)

Re: Thomas sin Toyota MR2 MKII GTI (MR.2)

Legg innLagt inn:10 okt 2014 10:29
av magnesmurf
Umulig å si om prisen på mekonomen er per plugg.
Sist jeg kjøpte i Norge, for rundt 4-5 år siden, kostet de pluggene 250kr stk. Med tilbud og rabtter fikk jeg 4 for 750kr.
Så det ble uansett billigst å kjøpe på ebay.

Re: Thomas sin Toyota MR2 MKII GTI (MR.2)

Legg innLagt inn:10 okt 2014 16:50
av GhostRider88
magnesmurf skrev:Umulig å si om prisen på mekonomen er per plugg.
Sist jeg kjøpte i Norge, for rundt 4-5 år siden, kostet de pluggene 250kr stk. Med tilbud og rabtter fikk jeg 4 for 750kr.
Så det ble uansett billigst å kjøpe på ebay.
Helt klart :)
Savner informasjon på flere av mekonomens produkter... Burde jo i det minste stå om det er per plugg eller ett sett.

Re: Thomas sin Toyota MR2 MKII GTI (MR.2)

Legg innLagt inn:30 okt 2014 01:33
av GhostRider88
Da har MR.2 gått i dvale for vinteren. Gleder meg til våren ;)
Fikk ikke byttet plugger før jeg satt han inn, men gjør det til vårens polering- og klargjøring :)

Bilde

Re: Thomas sin Toyota MR2 MKII GTI (MR.2)

Legg innLagt inn:30 okt 2014 10:48
av ArildM
Bare å glede seg til våren :D Ser snøen kommer lengre og lengre ned i fjellene hjemme, så vinteren er nok nært forestående :)

Re: Thomas sin Toyota MR2 MKII GTI (MR.2)

Legg innLagt inn:30 okt 2014 16:42
av GhostRider88
ArildM skrev:Bare å glede seg til våren :D Ser snøen kommer lengre og lengre ned i fjellene hjemme, så vinteren er nok nært forestående :)
Sant. Bedre føre var, enn etter snar vet jeg ;)

Re: Thomas sin Toyota MR2 MKII GTI (MR.2)

Legg innLagt inn:17 nov 2014 20:34
av GhostRider88
Ikke så mye som skjer om dagen nå som MR.2 er satt til vinterlagring.