TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• SamletrÃ¥d for motorrelaterte smÃ¥klipp fra f.eks YouTube

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #467487  av ArildM

Sett på maken, er det mulig å reparere en elbil :D

Blir vel som gamlekara når det ble innført innsprøytning i stedet for forgassere, og du tilogmed kunne koble en PC på OBD porten for å få feilkoder,
nei detta nymotens greierne er umulig å skru på
. Meen jeg tipper det vil helt fint finnes måter å fikse elbiler på i fremtiden. Uten å nødvendigvis måtte kaste en hel batteripakke for mindre feil. Om noen battericeller er ødelagte er det også modulbasert, så kanskje det holder å bytte en av batterimodulene, og heller ikke der hele batteripakka. Slik som de allerede gjør på hybridbatterier i USA (der varme er noe som kan drepe pakkene i Prius feks). Der får du også kjøpt oppgraderte moduler som har mer moderne batterier osv osv. Neida, jeg tror det er håp for fremtiden :)

Liker :)
 #467490  av Makk

Dette med lithium batterier er mye mer komplisert en man tror.

Vi driver å åpner slike stacker, batteriene vi benytter kommer fra blant annet BYD.

Å gjøre noe som helst med dem er ikke for hvermannsen det kan jeg skrive under på.

Og om du skal endre på slikt som du skriver, må du også endre en del parametre i BMS'er og der er en per stack vanligvis, så en må fjerne hele stacker av vanligvis 8 celler per og så må resten programmeres opp igjen eller nye BMS'er må inn.

Det kommer an på hvor avansert batteriet er ja.
 #467550  av ArildM

https://youtu.be/5LD-PFnKmp8?t=246
La oss kjøre forbi to biler som bytter felt i 270 på 20 sekunder :lol: Dude.
Jeg kan ingenting å å kjøre motorsykkel. Men bare det å passere i mellom to biler som knapt er mellomrom i mellom i 250+++? Og å passere på innsiden av venstre felt med autovern på ene siden og en bil på andre siden? Jeeeeesh :shock:
I den farta suser du vel såpass fort fremover at om det ligger litt grus på veiskuldra så flyr du over uansett?
 #467606  av ArildM

MR2.png
MR2.png (2.47 MiB) Vist 1537 ganger
Snakker om å slå langt over sin vektklasse! :D
Men hvordan MR2 turbo matcher NSX, RX7, GT-R på rundetider, damn det er det lite som nevnes om når man ser på prisen på de andre tre :lol:

Legendarisk hvordan den henger på RUF CTR "Yellowbird", og passerer den i en av svingene.
Men litt urettferdig da den har dobbelt så mye hk.

Dere med V6 SW20 (og forsåvidt uansett hvilken SW20) kan trygt være stolte over å ha en av de best skjulte 90talls legendene som er, som meget greit kan henge på alle de andre heltebilene folk nå betaler 500k-1mill for :wink:
 #467607  av Makk

Hehehe, kule videoer ja!

Men alle de eksotiske bilene der er jo viden kjent for å være noen jævla dritbiler :lol: Så dem vinner nok bare på ren overmakt i motoravdelingen her.

GT-R'en er heftig legendarisk dog, MR2'n slår særdeles høyt for hva det faktisk er, men hadde dem bygd de Ferrariene litt mindre som en jævla båt så hadde dem vært mye bedre.

Overraskende at NSX'en ikke hevdet seg over alle, mulig den er svintung den også kanskje.

Filmen er fra 1992? Ganske store ting på understell skjedde senere på 90 tallet, fokuset flyttet seg bort fra bare en masse power for alvor til bremser, understell og vekt, man ser det ekstremt godt i MC verdenen fra den tiden spesielt på MotoGP og daværende sykler som var gateversjoner, bare på noen få år så er det enorme forbedringer.

Til sammenligning, min gamleste MC i sin klasse har 66 hester, men gigantiske doble 320mm skiver foran, du revner ikke akkurat åpen staken din når du gir gass akkurat med 66 hester, men når skinnet skal fremover igjen ved brems så river du det av kuken :lol:

Selve videoen er jo også det perfekte eksempelet, alle de japanske småbilene dem henger på med sikkert halvparten så mye fres under panseret, vekt, handling og bremser I guess 8)

Faen for noen søte små hjul dem kjører på da, syltetøyglass :lol:
 #467608  av ArildM

Ja, det er litt komisk at en "simpel" MR2 med mcpherson oppheng henger på Ferrari med rørramme og 500hk, og en turboporsche med minst like legendarisk tåke rundt seg. Men så var vel RuF'en kjent som en "widowmaker", og kanskje ikke så rart. 400-500hk på ræva i en bil med 80talls teknologi og null sikkerhetssystemer så var det vel ikke så rart det gikk litt raskt å få overstyring. Jeg synes (partisk nok sikkert) at Japsebilene på videoen så ut som de håndterte bana bedre enn de europeiske konkurrentene.

90-tallet var vel da Japsene virkelig utfordret de etablerte sportsbilene, og videoen over illustrerer det så perfekt som du sier. Hvordan kunne Japsene lage billigere biler som konkurrerte mot Ferrari, Lambo, Porsche og andre veletablerte merker? IDK, uansett så ser du hvordan en bil med halve effekten kan henge på biler som er mye dyrere, bare fordi at ting er gjennomtenkt hele veien. Og kanskje på en annen bane som hadde vært mer optimalisert mot større motoreffekt hadde resultatet vært noe annet, men det er ikke mange eksempler på disse bilene i full sving mot hverandre, så det er uansett morsomt å se.

Som du sier skjedde det vel noe enormt både mtp motor, understell og dekk på 90tallet. Alt på 80tallet hadde jo 15" dekk, selv om du gikk opp mot 305 i dekkbredde var det fortsatt på 15" dekk og megasvære sidevegger :lol:

Og forresten de testene av MR2 turbo vs NSX som jeg har sett, så er MR2 turbo overraskende kapabel. Også mot "Senna" sitt "hjertebarn" NSX. Så jeg tror Toyota sine testsjåfører (Naruse som var med på Mr2 også?) hadde grei peiling på hva de gjorde :D
 #467610  av ArildM

Det er helt korrekt VS både NSX (lite ekstra power å hente ut), F40 og RUF (allerede ganske hardt mata turbomotorer). Rx7n og GT-Rn har vel også mye uopplåst potensiale i, så MR2, Rx7 og GT-R i toppen med litt "boltons" hadde nok ikke vært usannsynlig? :D

Men poenget er vel også at standard MR2 hang godt på med såpass mange heftigere/dyrere standard biler, og det er kult :wink:
  • 1
  • 53
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57