TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Thomas sin MR2 SW20 - BlackBird

• Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #446082  av ArildM

Burde jo ikke være sååå vanskelig å få en Beams motor til å se bra ut neddi der...
Hadde ikke kjøpt et komplett rearcut for min del, men det er jo til syvende og sist opp til deg.
Kjøper du deg en custom harness fra feks Wiregap eller Phoenix Tuning får du et meget bra ledningsnett som er tilpasset motoren akkurat etter dine/byggers ønsker.
Utover dette er vel motoren utseendemessig lik om den kommer fra Celica, MR2 eller en annen bil.
Så lenge innsuget er på rett siden er det vel ikke noe problem?
Spørs om du må tilpasse inntak/uttak av kjøleveske, men det bør heller ikke være et problem som er verdt å betale 15'000 ekstra for. Samme girkasse, svinghjul, oppheng kan du jo bruke, så det blir mye du betaler ekstra for som du strengt tatt ikke trenger å betale ekstra for siden du ikke har bruk for det.

Har 20v i min bil, og det ser kanskje ikke 100% stock ut for vi som er kjennere, men for folk som ikke har den inngående kompetansen som vi har på akkurat disse bilene bør det ikke være noe som helst problem å få dette til å se fabrikkslevert ut uten at man må kjøpe inn et komplett rearcut med dyr frakt, og masse ekstra deler som du ikke trenger.

Men det er bra man har forskjellig syn på ting :)
 #446131  av Nugatti

Tenkte jeg skulle stikke hodet inn og si at så vidt meg bekjent var BEAMS en PR-gimmick Toyota brukte.
Forkortelsen står for "Breakthrough Engine with Advanced Mechanism System" og betyr egentlig ingen verdens ting, men de begynte å kalle motorene sine det rundt slutten av 90-tallet. Alt fra 1G-FE (i Lexusen min), til 2JZ'en og 3S-GE er BEAMS-motorer. Har sett det er mange som snakker om "beams" som om det var et inhouse tuning-selskap for Toyota eller lignende :P Mange bruker også betegnelsen eksklusivt om 3S-motoren, noe jeg antar jeg må slå meg til ro med, selv om det er smått irriterende.
 #446265  av 3rlend

hva er forksjellenepå en BEAMS (hohoh ikke få hjerteinfarkt her oppe nå! :mrgreen: ) fra celica kontra BEAMS TOYOTA RACING TUNING til mr2? er vel dynamoplassering og hvordan el nettet er lagt opp?
mr220v på mr2oc lager ekstremt bra ledningsnett for 300$ tror jeg det var. eller han spleiser vel nett sammen så de ser orginal ut.

kanskje utløp til kjølevæske?
må si meg enig med arild at det er mye penger for en haug med skrap jern du ikke trenger ekstra :P

edit, men nå lærte jeg noe nytt angående beams navnet da :)
og i mine øyer vil jeg påstå dynamoplasseringen på celica ser noe bedre ut en mr2, litt mer rotete ja, men absolutt mindre utsatt for griserier.
 #446269  av magnesmurf

I tilegg til ledningsnettet er det jo alt foran selve innsuget som er forskjellig, og må lages til for å se orginalt ut.
Med evt kjøp av rearcut får man jo også med girkasse med evt LSD (limited slip diff) osv.

Hvis man har lyst til å være litt mer pirkete enn gjennomsnittet (noe jeg kjenner meg igjen i), er det vel ikke noe feil i det.
Ja det koster en del mer, men det er i mine øyne verdt det.

Blir det samme som at noen bare vasker bilen sin i vaskemaksinen på statoil annenhver måned, mens andre investerer titusen vis av kroner i vaske og poleringsprodukter, og vasker bilen to gang i uka for hånd.
Begge deler gjør jobben, men det ene resultatet ser perfekt ut. Det gjør ikke det andre.
 #446272  av ArildM

Hehe, måtte le litt nå, føler meg litt truffet mtp AW11en nå, men kan forsvare meg med at den aldri ble levert med motoren som står i. Vel talt Magne :wink:
 #446282  av magnesmurf

Så at det fulgte med JDM speedometer med rearcutet.
Det går overens med det nye ledningsnettet som medfølger, samt girkasse, så du får elektrisk speedometer og det mye kulere 98+ speedometeret med røde tall.
(for øvrig måler visst turtelleren i bilene med beams et 5v signal som sendes fra veivsensor, isteden for 12v i de eldre, så da slipper du å tenke på å sette inn elektronikk for at den orginale turtelleren skal virke)
 #446283  av GhostRider88

magnesmurf skrev:Så at det fulgte med JDM speedometer med rearcutet.
Det går overens med det nye ledningsnettet som medfølger, samt girkasse, så du får elektrisk speedometer og det mye kulere 98+ speedometeret med røde tall.
(for øvrig måler visst turtelleren i bilene med beams et 5v signal som sendes fra veivsensor, isteden for 12v i de eldre, så da slipper du å tenke på å sette inn elektronikk for at den orginale turtelleren skal virke)
Tenker å benytte mitt orginale speedometer og bruke en omformer, som jeg tror monteres i bagasjerom sammen med ECU (David kunne ordne dette).
Litt iriterende er at jdm speedometeret stopper på 180 kmt og det faktum at alt er speilvendt :roll:

Nå skal det sies at det ikke er bestemt om jeg kjøper denne rearcuten. David sine kontakter leter nå etter en mr2 beams for meg. Men om de ikke finner en før nytt år, blir det nok å kjøpe denne rearcuten. Får prøve å prute litt på prisen :)
 #446293  av magnesmurf

Det oransje er jo mye tøffere :wink:
Ikke så ofte du kjører over 180 uansett :?:

På den litt mer seriøse siden avhenger jo dette av om du bytter girkasse eller ikke, da dine instrumenter er tilknyttet girkasssen med vaier, mens det på en ny girkasse med LSD vil være elektrisk styrt, og egentlig ikke mulig å benytte dine gamle instrumenter.
Får du med en girkasse med LSD ville jeg benyttet den, da bilen blir mye råere i svinger.
Er den uten LSD er det stort sett samme girkassa som i en hvilken som helst 93+ mr2.
 #446297  av magnesmurf

Du må nok søke på chassi nr i delekatalogen for å finne ut om det er LSD på den.
Girkassene er identiske med og uten, så skal man se det må kassen splittes og innmaten inspiseres.

Hvis den har det får du nok tilbake en pen sum hvis du selger kassen. Er ikke verdt å bruke den som bord da :wink:
  • 1
  • 54
  • 55
  • 56
  • 57
  • 58
  • 102