Legg innLagt inn:13 mar 2006 12:57
GT4 CS skrev:Er ikke farten og sladden som teller, men smilet etter kjøringaHjelper godt på med en sladd i...mmm 120? for å trekke fram smilet da ;D
Toyota Sportscar - Owners Group Norway
http://www.ts-ogn.no/phpBB3/
GT4 CS skrev:Er ikke farten og sladden som teller, men smilet etter kjøringaHjelper godt på med en sladd i...mmm 120? for å trekke fram smilet da ;D
Dr.Ling skrev:For de som skal første gang utpå må det vel sies at man neppe kjører av banen som forsiktig nybegynner. Er lettere å få gruskontakt med ny turbo, blyfot og for trege rattbevegelservar min første gang ifjor.. drifta godt med mr2 jeg![]()
Men når det er sagt, jeg hadde min første banetur i fjor, og det er lettere sagt enn gjort å ta det med ro når man har følelsen av at det er flere fergekøer bak som vil forbi. Så som nybegynner konset jeg mer om å slippe folk trygt forbi, enn å ta det rolig og lære banen.
Når det er sagt, så får folk tåle at de bremses litt av ferskinger, og det tror jeg de fleste gjør også, selv om de kommer for å slå pers'en fra i fjor.
Et tips før første banekjøring er å øve på heel-and-toe, altså kunne blippe gassen litt om man skal gire ned under bremsing, slik at rompa ikke kommer slengende når kløtsjen slippes. Er jo forsåvidt en drifte-teknikk da å slippe kløtsjen uten å mellomgasse etter nedgiring ("shift-lock", skal uttales "shiffa-råk" på japengelsk), men egner seg ikke for nybegynnere som meg, ihvertfall ikke med go'bilen med midtmotor på tørt føre. Noe annet med Opel'n på vintern
.
Om man blir vant til å gire ned slik er det en ting mindre å tenke på utpå banen. Bare mitt tips fra i fjor.
Dr.Ling skrev: For de som skal første gang utpå må det vel sies at man neppe kjører av banen som forsiktig nybegynner. Er lettere å få gruskontakt med ny turbo, blyfot og for trege rattbevegelserSo true![]()
Dr.Ling skrev: Men når det er sagt, jeg hadde min første banetur i fjor, og det er lettere sagt enn gjort å ta det med ro når man har følelsen av at det er flere fergekøer bak som vil forbi. Så som nybegynner konset jeg mer om å slippe folk trygt forbi, enn å ta det rolig og lære banen.Kjørte samma løpet selv jeg...hadde min første tur på bane (med egen bil)på Lånke-banen utaffor Trondheim tidligere på sommern...og så rett uttpå ACR
Dr.Ling skrev: Når det er sagt, så får folk tåle at de bremses litt av ferskinger, og det tror jeg de fleste gjør også, selv om de kommer for å slå pers'en fra i fjor.Enig
Dr.Ling skrev: Et tips før første banekjøring er å øve på heel-and-toe, altså kunne blippe gassen litt om man skal gire ned under bremsing, slik at rompa ikke kommer slengende når kløtsjen slippes. Er jo forsåvidt en drifte-teknikk da å slippe kløtsjen uten å mellomgasse etter nedgiring ("shift-lock", skal uttales "shiffa-råk" på japengelskHmmm..gjelder vel bare dere som har PLENTY pedaler å velge mellom å tråkke på det?!), men egner seg ikke for nybegynnere som meg, ihvertfall ikke med go'bilen med midtmotor på tørt føre. Noe annet med Opel'n på vintern
.
Om man blir vant til å gire ned slik er det en ting mindre å tenke på utpå banen. Bare mitt tips fra i fjor.
sindrejl skrev:.. drifta godt med mr2 jegTenkte å kverulere litt angående "drifta godt", men enhver ut-av-svingen-sladd kan vel kalles en drift når man sitter i en MR2bare å smelle den i lavere gir og gi på som f***
Dr.Ling skrev: Tenkte å kverulere litt angående "drifta godt", men enhver ut-av-svingen-sladd kan vel kalles en drift når man sitter i en MR2tja.. bare spør "supratt" her inne det. var ikke bare inn i sving alltid![]()
Markus gjorde jo hederlig innsats i breisladden med samme taktikk; gi jernet ut av svingen!
sindrejl skrev:... fant ut at det var jaggu ikke vanskelig å kontrollere den ræva hellerHmm, kanskje jeg slipper å kjøpe meg driftebil / "FR"-bil da, bare beholder MR2'en, setter i en gen.3 og tar noen timer med deg
VeilSide skrev:Fy så mange som er påmeldt banekjøring da ...Det er bare å holde seg hard...og la vær å "ta helt av" det
Dette blir min aller første gang med banekjøring :/ Har kjørt en gang tidligere på en liten gocartbane med en sliten Omega A. Det var artig det men jeg tror rwd kombinert med turbo og høyreratt kan være litt mere skummelt jah ...
Så til dere som tro dere kommer langt "baki" feltet så joiner jeg lett der. har langtifra noe mål om å komme oppi teten av de som gasser rundt banen. Her gjelder det bare å få testa bilen under kontrollerte former og lære bilen å kjøre generelt sett
VeilSide skrev:Hadde det ikke vært for deletilgangen så hadde jeg ikke vært så alt for mye redd for bilen. Er tross alt tilhenger av dette med at "bilen er lagd for å brukes". Selv tror jeg at jeg helt sikkert kommer til å tøye strikken litt for langt vist det f.eks kommer en Volvo eller noe annet som jeg "vet" jeg greier ta på en rettstrekke. Og seff ... VIST det kommer en Supra på sia så blir det klampen i bunnskal bli morro å se om jeg henger på deg rundt. Nye dekk er også kjøpt inn som vistnok skal være gode til banekjøring og vanlig kjøring. 245/45/17 ettellerannet 02 het dem (prøvde på 265 men da må jeg valse pittelitt først). Vist dekka sitter godt på ACR (som ryktene sier er en "gripbane") så skal du ikke se bortifra at jeg bare må prøve å kjøre litt fort. Men akk ja ... den tid den sorg. Så lenge jeg har det gøy så er jeg fornøyd