Side 7 av 13
Legg innLagt inn:12 des 2006 14:14
av Dr.Ling
Nå har jeg snakket med Tollvesenet og de er ganske sikre på at de kan beregne nye (2007) avgifter om bilen registreres ombygget først etter nyttår. Jeg har sendt brev.
Imidlertid ser det ut til at alle biler registrert første gang i Norge før 2001 faller utenfor den nye avgiftsordningen. De nye avgiftene gjelder jo nye personbiler som kan dokumentere CO2 på, og Biltilsynet har CO2-verdier for biler fra 2001 og opp. For de som skal bruktimportere etter 1/1-07 skal det visst forhåndsgodkjennes nå, og avgift beregnes etter at godkjenning er ok fra Biltilsynet. Er vel derfor de som importerer japse-biler stresser endel. For dem vil jo de nye avgiftene gjelde. Jeg har ikke sjekket ut alt dette så nøye, så noen forbehold må tas.
Min bil var første gangs registrert her til lands 23.11.2000, så de hos Tollvesenet mener jeg derfor skal beregnes etter de "gode" gamle avgiftene

Vi får se.
Legg innLagt inn:12 des 2006 14:45
av Larsen
Greit for deg. Kjedelig for meg som har bil importert i 2001...
Men kommer nok til å stå på mitt for det jeg.
Legg innLagt inn:12 des 2006 14:50
av Dr.Ling
Andre skrev:Har ennå ikke fått tak i noe "rett" dokumentasjon, men har fått et prisanslag fra ssperformance for en eventuell TUV godkjenning. Dessverre så ble dette ganske dyrt
så nå holder jeg på å sende prisforespørsler direkte til TUV. Tror jeg etter hvert nå har klart å finne den rette kontakten for dokumentasjon av modifiserte kjøretøy og avventer svar
.
Spennende å høre resultatet av det der. Får du TUV-godkjent din bil spesifikt er det vel en lett sak å vise bilen til de "sakkyndige" på Trafikkstasjonen. Må du til Tyskland da? Og hvor mye tar SSPerformance (norsk?) for en slik jobb?
Legg innLagt inn:12 des 2006 15:08
av Larsen
Står dette på lovdata under Avgiftspliktig statusendring
§ 2. Til grunn for vurderingen av om det foreligger statusendring legges reglene som gjelder på kontrolltidspunktet eller det tidspunkt offentlig myndighet får kjennskap til endringen.
Legg innLagt inn:12 des 2006 15:30
av Dr.Ling
Ja, det finnes absolutt grunnlag for krangel med Tollvesenet her. De tolker det en vei og vi en annen, og mtp at de nye avgiftene er ment å gjelde for nye biler, OG at dette ble vedtatt så sent som i november, synes det helt logisk at vi som holder på med ombygging ikke skal gå med i sluket. Vi har jo ikke sjans å få alt gjort mellom slutten av november og jul!
Og det var dette jeg skrev i brevet til Tollvesenet; at det nesten er opp til hver enkelt saksbehandler hvor mye hestkuk han vil være (ok, skrev ikke akkurat det), og det kommer jo frem i lovteksten at det er rom for tolkning. Hvorfor skulle vi i det hele tatt betale noe inn nå, om alt skulle regnes på nytt over nyttår? Jeg bad dem ta stilling til hvilken utregning som blir riktig:
1. Den som tar hensyn til antall kW som er forhåndsbetalt for (må betale 2007-avgift kun for de kW man ikke tidligere har betalt for), eller
2. Den som tar hensyn til hvor mange kroner som er forhåndsbetalt (de regner ut hele effektavgiften etter 2007-takster og trekker fra forhåndsbetalt beløp)
Den første er vel den vi håper på, da saksbehandler vil tenke "ok, men han har jo betalt for denne effektøkningen i desember!"
Legg innLagt inn:12 des 2006 23:03
av jumbo
Jeg kommer til å helt enkelt operere med en så lav profil som mulig herfra og ikke spørre meg ihjel når det gjelder dette... jeg har kvittering for betalt avgift som kommer til å 100% matche verdiene for beregning ved registrering, så forhåpentligvis blir det ikke et tema i det hele tatt... i verste fall blir det en liten baksmell - fint lite å gjøre med det
Legg innLagt inn:12 des 2006 23:18
av Andre
Dr.Ling skrev:Spennende å høre resultatet av det der. Får du TUV-godkjent din bil spesifikt er det vel en lett sak å vise bilen til de "sakkyndige" på Trafikkstasjonen.
Enig

Sjekket også om saksbehandler hos Statens Vegvesenets hadde noen "liste" over aktuelle uavhengige laboratorium som er godkjent til å gi en uttalelse om denne bilen kan ha den økte effekten, og han responderte med en henvisning til f.eks TUV.
Dr.Ling skrev:Må du til Tyskland da? Og hvor mye tar SSPerformance (norsk?) for en slik jobb?
Hvis jeg setter denne jobben ut til SSPerformance så måtte de ha bilen med til Tyskland. Prisen ville ligge på et sted mellom 25000 - 35000 kr. SSperformance er et Nork firma ja (se:
http://www.ssperformance.no/omoss.htm)
Antar at bilen uansett må vises ved f.eks en av avdelingene til TUV SUD (
http://www.tuev-sued.de/vehicle_tuev ) hvis de skal utstede en fullstendig godkjennelse/sertifikat og da med de nødvendige tester og målinger som må utføres, men førsøker nå først å se om de kan produsere et generelt notat vedrørende en ombyggningen fra 3S-GE til 3S-GTE

Legg innLagt inn:13 des 2006 00:29
av Dr.Ling
Jeg har nok tatt feil da jeg håpet på at jeg slapp noe avgiftssmell - dette med registrering før eller etter 1/1-01 gjaldt jo kun dette med CO2, og alle MR2 mkII faller jo utenfor den ordningen da det forhåpentligvis ikke finnes CO2-tall for fabrikknye mkII'er.
Er det noen sjans for at de nye effektavgiftene kun gjelder for biler som beregnes etter den nye modellen (hvor slagvolum erstattes av CO2)?
Legg innLagt inn:13 des 2006 00:51
av Larsen
Dr.Ling skrev:Jeg har nok tatt feil da jeg håpet på at jeg slapp noe avgiftssmell - dette med registrering før eller etter 1/1-01 gjaldt jo kun dette med CO2, og alle MR2 mkII faller jo utenfor den ordningen da det forhåpentligvis ikke finnes CO2-tall for fabrikknye mkII'er.
Er det noen sjans for at de nye effektavgiftene kun gjelder for biler som beregnes etter den nye modellen (hvor slagvolum erstattes av CO2)?
Tviler på det. Er jo en grunn til at flere her har betalt avgiften før jul.
Legg innLagt inn:13 des 2006 07:20
av jumbo
Dr.Ling skrev:Er det noen sjans for at de nye effektavgiftene kun gjelder for biler som beregnes etter den nye modellen (hvor slagvolum erstattes av CO2)?
Høyere sats for motoreffekt-leddet gjelder ALLE biler fra 2007, men det gjenstår fremdeles å se hvem av oss som har fått rett informasjon... etter det jeg har fått skal man ikke få noen baksmell om avgiften er innbetalt før nyttår, uansett om registrering foregår etter nyttår.
Jeg håper og tror at vi blander kortene litt her: Det som er poenget er at endelig avgift fastsettes ved registrering. Dette er ikke noe nytt. Dette er imidlertid IKKE pga at det er nye satser fra nyttår, men fordi tollvesenet endelig forholder seg til tallene du får i vognkortet. At eventuelle differanser mellom disse tallene kontra tallene man tidligere har innbetalt i forhold til beregnes etter dagens satser er det vel null tvil om, men at de plutselig skal kreve differansen mellom gammel og ny sats for den delen man allerede HAR innbetalt tviler jeg faktisk sterkt på - det er hvertfall stikk i strid med den rimelig klare informasjonen jeg har fått.
Legg innLagt inn:13 des 2006 11:54
av Larsen
jumbo skrev:Dr.Ling skrev:Er det noen sjans for at de nye effektavgiftene kun gjelder for biler som beregnes etter den nye modellen (hvor slagvolum erstattes av CO2)?
Høyere sats for motoreffekt-leddet gjelder ALLE biler fra 2007, men det gjenstår fremdeles å se hvem av oss som har fått rett informasjon... etter det jeg har fått skal man ikke få noen baksmell om avgiften er innbetalt før nyttår, uansett om registrering foregår etter nyttår.
Jeg håper og tror at vi blander kortene litt her: Det som er poenget er at endelig avgift fastsettes ved registrering. Dette er ikke noe nytt. Dette er imidlertid IKKE pga at det er nye satser fra nyttår, men fordi tollvesenet endelig forholder seg til tallene du får i vognkortet. At eventuelle differanser mellom disse tallene kontra tallene man tidligere har innbetalt i forhold til beregnes etter dagens satser er det vel null tvil om, men at de plutselig skal kreve differansen mellom gammel og ny sats for den delen man allerede HAR innbetalt tviler jeg faktisk sterkt på - det er hvertfall stikk i strid med den rimelig klare informasjonen jeg har fått.
Jeg kommer ihvertall til å skrive søknaden til biltilsynet før årskifte.
Ut ifra det jeg kan tyde så kan de ikke legge til differansen hvis de kjenner til at bilen skal ombygges før årsskifte (og da avgiften er betalt?)
§ 2. Til grunn for vurderingen av om det foreligger statusendring legges reglene som gjelder på kontrolltidspunktet eller det tidspunkt offentlig myndighet får kjennskap til endringen.
Legg innLagt inn:13 des 2006 11:58
av Larsen
Andre skrev:Dr.Ling skrev:Spennende å høre resultatet av det der. Får du TUV-godkjent din bil spesifikt er det vel en lett sak å vise bilen til de "sakkyndige" på Trafikkstasjonen.
Enig
Sjekket også om saksbehandler hos Statens Vegvesenets hadde noen "liste" over aktuelle uavhengige laboratorium som er godkjent til å gi en uttalelse om denne bilen kan ha den økte effekten, og han responderte med en henvisning til f.eks TUV.
Dr.Ling skrev:Må du til Tyskland da? Og hvor mye tar SSPerformance (norsk?) for en slik jobb?
Hvis jeg setter denne jobben ut til SSPerformance så måtte de ha bilen med til Tyskland. Prisen ville ligge på et sted mellom 25000 - 35000 kr. SSperformance er et Nork firma ja (se: http://www.ssperformance.no/omoss.htm)
Antar at bilen uansett må vises ved f.eks en av avdelingene til TUV SUD ( http://www.tuev-sued.de/vehicle_tuev ) hvis de skal utstede en fullstendig godkjennelse/sertifikat og da med de nødvendige tester og målinger som må utføres, men førsøker nå først å se om de kan produsere et generelt notat vedrørende en ombyggningen fra 3S-GE til 3S-GTE 
Hvis vi finner noen som gjør det rimelig så kan jo sikkert flere her gå sammen om godkjenningspapirer da? Er jo sikkert 5 stykker her som er inntersert.
Legg innLagt inn:13 des 2006 16:42
av Andre
Larsen skrev:Hvis vi finner noen som gjør det rimelig så kan jo sikkert flere her gå sammen om godkjenningspapirer da? Er jo sikkert 5 stykker her som er inntersert.
Enig

Et "spleiselag" på dette gjør vel dokumentasjonskostnaden litt mer spiselig og skulle de nye rettningslinjene for SV (Statens Vegvesen) få innvirkning ifm en slik ombygging, så kunne kanskje et "generelt" dok. fra TUV danne underlagsdok. som SV/SFOOR kan akseptere og dermed kvalifisere kjøretøyet for en godkjenning.
Spørsmålet da blir vel om SV kan utføre de resterende testene eller om det må fremlegges et kjøretøyspesiffik TUV sertifikat (at testen må gjøres hos TUV).
Uansett, hvis noen finner "rett" dokumentasjon så er i hvert fall jeg villig til å være med å betale en del av den eventuelle kostnad mot at jeg også får tilgang til denne dok.
Legg innLagt inn:13 des 2006 16:47
av aneriks
Larsen skrev:Hvis vi finner noen som gjør det rimelig så kan jo sikkert flere her gå sammen om godkjenningspapirer da? Er jo sikkert 5 stykker her som er inntersert.
jeg og er intressert

Legg innLagt inn:13 des 2006 21:19
av jumbo
Larsen skrev:Jeg kommer ihvertall til å skrive søknaden til biltilsynet før årskifte.
Ut ifra det jeg kan tyde så kan de ikke legge til differansen hvis de kjenner til at bilen skal ombygges før årsskifte (og da avgiften er betalt?)
§ 2. Til grunn for vurderingen av om det foreligger statusendring legges reglene som gjelder på kontrolltidspunktet eller det tidspunkt offentlig myndighet får kjennskap til endringen.
Vrient å tolke slike paragrafer, de sier i praksis at vi kan gjøre A eller B, uten videre spesifisering av hva som gjelder i hvilket tilfelle... I praksis sier dette desverre ingenting.
Ang. spleising for TUV godkjenning er jeg pr dags dato ikke interessert - ikke fordi jeg ikke tror det er en bra vei å gå, men helt enkelt fordi jeg per dags dato har en avtale i januar som jeg forholder meg til i første omgang. Dersom det av en eller annen grunn ikke skulle føre fram (hvilket jeg tror er ytterst lite sannsynlig at blir et problem), er jeg selvsagt interessert, men dette er nok da på et tidspunkt som er for langt fram i tid for dere andre å vente på.