TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• TUV-papirer (krasjtest papirer for J-spec)

• Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra

#231357  av øf

takk skal du ha.dritt-snakking om j-spec supra og skyline hører ikke hjemme i denne tråden.og all den "viktige" infoèn du evt sitter på,kan du holde for deg selv :wink:
TOYPARTS skrev:Halloen
Har tenkt en del på å lage ett oppsett på hva angår regging av japspec supra, jeg har funnet ut følgende, jeg har aldri solgt en slik bil og har heller ikke prøvd å få de godkjent og ikke minst, det er ikke mitt problem, jeg har i mange år satt spørsmåltegn til disse bilene, jeg velger dermed å trekke meg ut av dkiskusjonene, rett og slett for å la vær å si noe feil og eller å starte en diskusjon med mange folk, om folk mener de har løsningen, så er det fint, men min munn er lukket, ikke bare pga at jeg vil det selv, men delvis pga ting som ble sagt på biltilsynet også.

Beklager dette.
 #231371  av Heimdal

Dui har sagt både A og snart B, så hvorfor trekke deg nå. Er du redd for noen på biltilsynet eller? Jeg har en Jspec med skilter på det er eneste grunnen til at jeg brydde meg om denne diskusjonen. Men at du skal sitte å si at biltilsynet vil skape problemer for folk med skilt og som vil ha skilt for så trekke deg ut av diskusjonen er tåpelig. Heller holdt deg utenfor diskusjonen fra første stund da.

#231380  av Amund

La oss si det sånn, at når saken er ferdig behandlet på biltilsynet kommer alt for en dag.

#231412  av TurboKnut

Høres ikke lovende ut.... :(

#231420  av w00t

kjøpe med venstre ratt å leve lykkelig er fortsatt mulig da?(altså å få skilter på biler fra usa og europa)

#231421  av oleb

Så man kan fremdeles få registrert en US-spec på unntaksregelen?

#231647  av Dr.Ling

Noen som blir med å bygge uavhengig testlaboratorium? Med myndighetenes godkjenning kunne det blitt god butikk.

Håper de som bestemmer etterhvert skjønner at vi ikke kan være avhengig av tyskerne. Eller er det en del av ansettelsesprosessen på trafikkstasjonene; at de helst vil ha folk som snakker flytende tysk, er uvanlig pirkete, og bryr seg mer om at papirarbeidet er i orden enn om at bilen er trafikksikker?

Trodde SFOOR skulle kunne godkjenne litt uvanlige biler. Ble vel lagd for å godkjenne selvbygde motorsykler, og jeg tror ikke en JDM Supra er mindre trafikksikker enn en custom motorsykkel. Men SFOOR opererer vel mer som en Überoberstgeneraldokumentautorisazionsinstanz.

Er så mye som er bakvendt med alt dette at man blir litt kvalm. Kan bare håpe at ingen blir avskiltet.

#233415  av Kilgallon

Noe nytt?

#233430  av milcom

Kilgallon skrev:Noe nytt?
Hørte at need4speed skulle i møte med BT i løpet av uken! så vi får håpe at de kan komme med noe positivt:)

#233573  av Kilgallon

milcom skrev:
Kilgallon skrev:Noe nytt?
Hørte at need4speed skulle i møte med BT i løpet av uken! så vi får håpe at de kan komme med noe positivt:)
Får bare krysse fingrene da :wink:

#233585  av øf

fikk ikke svar fra BT på min skriftlige henvendelse,så nå skriver jeg purring(har gått 1mnd).for å være ærlig har jeg mine tvil,men det er jo fint med et svar da uansett :?

#239408  av Kilgallon

Noe nytt på denne fronten da?

#239598  av Tore

Egentlig er denne saken blitt så latterlig på BT's vegne, at noen burde kontaktet "TV2 hjelper deg" eller noe lignende, for å få laget en reportasje om hvordan en norsk byråkrat kan sitte og diktere (usannsynlige) krav til JDM-supra o.l.

Jeg skjønner at vi må regler her i landet, men denne forskjellsbehandlingen, hvor man med asiatisk rakett blir uglesett, men med en amerikaner med 9 liters motor blir sett på som "bilentusiast", er bare helt latterlig.

Når det gjelder Supra, er forskjellene fra JDM til Euro eller US-spec relativt små, og hovedsaklig grunnet forskjellige kjøremønstre og lokal lovgivning.

Bare slightly OT lager jeg en liste her over hva som er forskjellig (den er lang fra komplett, bidra gjerne!)

*Turboene (Keramisk innmat på JDM vs. stål på eurospec)
*Oljekjølt bakaksel på eurospec (pga "autobahn-kjøring i høy hastighet)
*Kvassere eksoskam på eurospec (grunnet effektbegrensning på JDM?)
*Større dyser på eurospec (som over?)
*EGR-system på Eurospec (Vet ikke hvorfor)
*Økt komfort/luksus i Eurospec (skinn osv.)
*Hastighetssperre på JDM (lokal lovgivning)
*Diverse elektriske forskjeller (aner ikke - kom gjerne med eksempel!)
*Mindre lydisolering i JDM? (Er bare et personlig inntrykk...)
*N/A-bremser på tidlige JDM TT-modeller (tja...?)

Disse forskjellene er i den store sammenhengen relativt små, det skal så vidt jeg kan skjønne ikke ha noe å si for bilens strukturelle oppbygging og krasj-sikkerhet. Det er som om en Avensis 1,6 Sol og en 2,0 Buissness måtte ha blitt betraktet som to forskjellige biler, med to forskjellige godkjenninger, noe jeg mener de ikke trnger...

Alt i alt bunner saken i at byråkrater misbruker sin makt til å hindre det de ikke liker i å havne på norske veier. Hvis noen av dere har kontakter som kan få belyst denne saken på en saklig måte i et større medium i Norge, hadde vi i hvertfall sikret oss en større sjangs for at noen reagerer på behandlingen vi får og det hadde skjedd noe som helst...

Off...det var godt å rase fra seg over tastaturet etter flere måneder med frustrasjon over ingen progresjon :!:

#239618  av Stiansen

Ingen dum idè med TV2 Hjelper deg!

Noen som vil prøve?

#239621  av Tore

Stiansen skrev:Ingen dum idè med TV2 Hjelper deg!

Noen som vil prøve?
Eller er "Forbrukerinspektørene" på Nrk et mere respektabelt program? Vi trenger uansett en person som kjenner noen som kan få dette til...
  • 1
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 16