Side 7 av 12

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:10 mar 2010 23:28
av dca
nå er det vel flere andre merker som har samme gasspedal boksen... men eneste toyota som har fått det i media...

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:11 mar 2010 08:52
av ke25-toyoglide
Det har vert påstått før, men kan det bevises :?:
Og isåfall, hvorfor har ikkje andre det samme problemet :?:
Skulle Toyota smørt inn boksen før montering, at det er det som er problemet :?:
Er det fuktighet i Toyotaene som er problemet :?:

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:11 mar 2010 12:20
av magnesmurf
Sikkert fler som har gasspedalen.
Delene er jo PSA, eller citroên, peugeot og toyota i et felles merke. Den store forskjellen er jo at på franske biler forventer man elektronikkproblem. Det gjør man ikke i en toyota :wink:
Om det er noe toyota har gjort, eller om det er ryktet til toyota som gjør at feilen får såpass oppmerksomhet, kan man bare spekulere i.

Som tidligere bilteknikker kan jeg komme med en enkel logisk forklaring på hele problemet. Men desverre ingen løsning.

Grunnen til at kun toyota opplever dette problemet kan være de andre elektriske komponentene.
Det er nemmelig slik at bilfabrikantene tester alle styreenheter og elektroinkk som settes inn i bilene. Og det er mange datamaskiner som skal inn i en bil. Vil tippe at priusen har hvertfall 150 styreenheter. (vet at gammel MB e-klasse fra ca 2001 hadde over 130 styreeneheter)
Til sammenlikning har en boing 747 (jumbojet) ca 110 datamaskiner.
Den store forskjellen mellom fly og biler, er at flyene testes nøye. Det gjør desverre ikke bilene. For selv om alle styreeneheter i bilene er testet hver for seg, er de ikke testet i like stor grad når de skal fungere sammen.

Dette fører til at det kan finnes to eller flere datamaskiner som ikke fungerer i sammspill, når de utfører en gitt handling samtidlig.

Så hvis man da tenker seg at man får en kombinasjon hvor en styreenhet utfører en gitt komando av kanksje 200 mulige. Samtidlig som en annen styreenhet utfører en annen komando av 50 mulige. OG i tilegg må en tredje styrenhet være påslått. (eksempel, du gir 38% gass, samtidlig som du leter etter FM kanal 96,8 på radioen, samtidlig som du skrur på ac.)
Disse komandoene fører til at datasystemene utfører en handling som skaper en beskjed i samhandlingen mellom datamaksinene som gir en systemfeil. Datamaksinene i bilen vil da ikke forstå beskjeden, og enten utføre en annen handlingen enn det fører har bedt om, eller i værste fall bare klikke helt, gi full gass og ikke lystre videre signaler fra noe elektronikk.....

Selvfølgelig har da ikke toyota klart å finne feilen, da man må ha såpass "flaks" at man gjør en kombinasjon av 3 gitte ting samtidlg. Og dette er kun en mulig kombinasjon av kanskje en milliard kombinasjoner.

Jeg vil tro at problmene med gasspedal skyldes en slik datafeil. Derfor er det ganske uproft av toyota å avvise elektronikk feil. Det toyota burde gjøre nå, er bare å utstyre ALLE biler, med en tilsvarende "blackboks" som man finner i flyindustrien. Den skal registrere alle signaler som datamaskinene i i bilen sender. Og når dette har skjedd noen ganger til, kan man hente ut data fra "black boksene" og sammenlikne. Det er da trolig at man finner hva som utløser feilen, og man finner da en løsning på problmene.

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:12 mar 2010 10:16
av apehest
Du tar nok feil der smurf. Utbedringen av feilen går ut på å øke klaringen mellom to friksjonsplater som i kombinasjon med for liten klaring, slitasje og fuktighet kan låse seg og vips sitter pedalen fysisk fast. Dvs en mekanisk feil.
Jeg tror ikke toyota hadde brukt 12 milliarder kroner på utbedringer hvis det ikke fikser problemet.

Toyota har sagt at det ikke er noe feil med det elektriske, men det faktum at toyota har hyret to uavhengige firmaer til å forske på det i tillegg til sine egne folk sier oss at toyota ikke kategorisk avviser muligheten og at de ønsker å finne eventuelle svakheter.
Det var en forresten en professor i usa som var på NBC nyhetene som demonstrerte en svakhet i elektronikken på toyotaer som kunne forårsake full gass uten at pedalen ble rørt, men dette gikk ut på å modifisere ledningsnettet og lodde på motstander her og der og det skjer selvfølgelig ikke i virkeligheten. Toyota har demonstrert at dette fungerer på biler fra andre merker og det har vist seg at professoren mottar penger fra et advokatfirma som driver søksmål mot toyota.
Så ennå er det ingen i eller utenfor toyota som har klart å påvise svakheter i det elektriske.

Det hadde egentlig vært fint om noen fant noe feil med elektronikken så folk kunne fått endelig klarhet om det finnes en svakhet, for det er vanskelig å forklare de to priusene de siste dagene, for de har ikke denne pedalen.. Ikke er de sterke nok til at bremsen ikke skal klare å stoppe bilen ved fullt gasspådrag heller.

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:12 mar 2010 10:42
av ke25-toyoglide
magnesmurf :Kan godt være det er noe sånn. .
Nå har det vert en ulykke i Norge og, farten var låst på 176 :!:
Stoppet bilen ved hjelp av autovernet.
Føreren slapp unna med mindre skader.
apehest : ja det er det som er problemet med disse ulykkene.
Nesten uansett så skal bremsene klare å stoppe en bil med fullt gasspådrag, jo raskere bil, jo sterkere bremser.
i de siste ulykkene så er det nok ikkje pedalen som er problemet.
De har både problemer med gass og brems.
Då er du tilbake til at det er et matteproblem, eller elektronikk.
Personlig tror eg ikkje det er et matteproblem, siden det skjer med både gass og brems hver gang.
Då er en tilbake til elektronikken som gir full gass og nekter å adlyde brems pga. den gir full gass.
Å etterskape dette i et laboratorium, når det har skjedd 5-50 ganger i virkeligheten av biler som blir kjørt millioner av mil hver dag, det er ikkje lett.
Det kan vere 10 forskjellige kriterier som må oppfylles samtidig for at det skal skje.
sett på cruisecontroll samtidig som du gir gass, samtidig som det er 3¤ ute, samtidig som du holder 89km/t samtidig som det er litt irr på en kontakt.++++.
Eneste mulighet er nok å undersøke de bilene det har skjedd på.
Eg har dyp respekt for det arbeidet Toyota gjør nå, (som de må gjøre), de har ikkje en lett jobb fremfor seg.
Det eg ikkje liker, er at de har brukt så lang tid i fornektelse, og at de fremdeles sier at bilene er trygge å kjøre.
Si det til de som opplever denne skrekkoplevelsen.
Og til de som opplever det. Brenn i H...... viss det er oppspinn.
Alle er ikkje det, men er redd for at noen prøver å få sine 5 minutter berømmelse utav det.

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:12 mar 2010 10:54
av celicat23
ke25-toyoglide skrev:magnesmurf :Kan godt være det er noe sånn. .
Nå har det vert en ulykke i Norge og, farten var låst på 176 :!:
Stoppet bilen ved hjelp av autovernet.
Føreren slapp unna med mindre skader.
http://www.vg.no/bil-og-motor/artikkel.php?artid=591653

...og forsatt skylder toyota på mattene. Er nesten så jeg må oppsøke en forhandler og se på disse mattene, for aldri har vel noen gulvmatter klart å lage så mye problemer. Må være noen fantastiske matter.

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:12 mar 2010 11:15
av magnesmurf
Jeg holder fortsatt en finger på elektronikkproblem, siden bilen faktisk ikke lar seg bremse.

Leser du nøye prøvde jo priuseieren i usa å bremse med både pedal og brekk, samt sette bilen i fri. Og ikke noe av det virket.
Når alt streiker har jeg vanskelig for å tro at det er noe annet enn elektronikkfeil.

Og jeg er temmelig sikker på at å justere de nevnte platene i forbindelse med gasspedal, ikke vil løse det problemet på priusene. Men kanskje det løser problemene på landcruiseren.

Uansett er det nå min mening at hvis toyota innstalerer en slik ferdskriver som likner på flymodellen, vil de mye raskere klare å nøste opp i hva som skjer med elektronikken, og hvorfor det skjer.

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:12 mar 2010 11:22
av apehest
Prius og landcruiser har ikke den sagnomsuste pedalen og de er ikke en del av tilbakekallingen.

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:12 mar 2010 12:28
av ke25-toyoglide
Ikkje ennå, men de har innrømt elektronokkproblem på den nye prius, nå kommer snart den gamle og.

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:12 mar 2010 12:45
av mr2storbrua
Er bremsen på prius elektrisk styrt? Trodde en så vital del var nødt til å være mekanisk...

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:12 mar 2010 12:53
av Mr_Storbrua
Nå har jeg ikke undersøkt noe om dette selv. Men hvertfall håndbrekk var jeg sikker på måtte være 100% mekanisk? Trodde det var derfor man ikke har lov å montere hydraulisk håndbrekk på en gateregistrert bil..

Om jeg har riktig nå så skjønner jeg ikke hvorfor man ikke bare kan bremse med brekket. Selvølgelig ytterst forsiktig, for ikke å stifte hjulene..

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:12 mar 2010 15:56
av Audun F
Mr_Storbrua skrev:Nå har jeg ikke undersøkt noe om dette selv. Men hvertfall håndbrekk var jeg sikker på måtte være 100% mekanisk? Trodde det var derfor man ikke har lov å montere hydraulisk håndbrekk på en gateregistrert bil..

Om jeg har riktig nå så skjønner jeg ikke hvorfor man ikke bare kan bremse med brekket. Selvølgelig ytterst forsiktig, for ikke å stifte hjulene..
Det er mange nyere biler nå som kun har en av og på knapp for håndbrekk - da er det vel elektronisk håndtering?

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:12 mar 2010 15:57
av Bamsemoms
Skal ikke være lett. Sliter med å selge en Auris om dagen selv. Blir ikke noe lettere når det dukker opp at en prius fikk gassheng i Norge.

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:12 mar 2010 16:30
av apehest
magnesmurf skrev: Det toyota burde gjøre nå, er bare å utstyre ALLE biler, med en tilsvarende "blackboks" som man finner i flyindustrien. Den skal registrere alle signaler som datamaskinene i i bilen sender. Og når dette har skjedd noen ganger til, kan man hente ut data fra "black boksene" og sammenlikne. Det er da trolig at man finner hva som utløser feilen, og man finner da en løsning på problmene.
Spørs på lovligheten da man vil kunne bruke den til blant annet å finne ut hvor fort føreren kjørte på et gitt tidspunkt. Noe sier meg at datatilsynet hadde reagert.
Jeg for min del hadde ikke kjøpt en bil med slik funksjon.

Re: Toyotas nylige problemer

Legg innLagt inn:12 mar 2010 16:39
av Mr_Storbrua
Klubbzone skrev:
Mr_Storbrua skrev:Nå har jeg ikke undersøkt noe om dette selv. Men hvertfall håndbrekk var jeg sikker på måtte være 100% mekanisk? Trodde det var derfor man ikke har lov å montere hydraulisk håndbrekk på en gateregistrert bil..

Om jeg har riktig nå så skjønner jeg ikke hvorfor man ikke bare kan bremse med brekket. Selvølgelig ytterst forsiktig, for ikke å stifte hjulene..
Det er mange nyere biler nå som kun har en av og på knapp for håndbrekk - da er det vel elektronisk håndtering?
Veldig godt poeng du har der..