Oppdatering 3/6-14
Siste 2 ukers kvelder har røket med til forberedelse av bil for lakkering, det vil si mye demontering, mye deler, noen ødelagte, noe banning og mye tid!
Jeg har dessverre ikke vært alt for aktiv med kamera i forbindelse med forumposting, men mer rettet mot remontering og deler som må skiftes. Derfor er det ikke mye jeg kan vise frem, men jeg har lagt ved alt som er verdt å dele!

Saltet har gjort sitt siste stikk mot bilen, nå blir det kun sommerbil fremover! Dempertårn allerede begynt å korrodere, til trass for nøye rustbeskytting. Vil nok gå over de igjen, men ikke før til vinteren!

I utgangspunktet skjer det lite i motorrommet, jeg frisker opp litt, rydder, og bytter eksosanlegg. Ellers forblir det meste slik frem til jeg avgjør 3VZ-FE eller ei.

Noe skal jeg imidlertid få gjort... Noe svetter!

Uff.. Fin liten dam nede i den ene tennpluggbrønnen, til tross for rensing nylig.

Før bytte av toppdeksel-pakning og rens

Kan ikke gjøre annet enn å le. Lurer på om noen andre bruker å rengjøre her "jevnlig"?

Sprø gammel pakning fjernet, og mistanken om at pakningen jeg kjøpte ikke inneholder alt bekreftes. Manglet ringen rundt de 2 tenpluggene i midten. Ren og skjær idioti at den IKKE følger med!?

Forholdene til å rense er ikke veldig gode. Vanskelig å rense uten å dra noe drit ned i toppen, men heldigvis ikke umulig. Ble aldri venn med ledningsnettet over motoren. Ivertfall ikke dekselet til ledningsnettet!

Skittent!

Renset og maskert

Lakkert, er ikke kjempefan av motorpynting, men det hjalp virkelig på helhetsinntrykket!

Med ny(E) pakning(ER) lagt på..

Gikk over manifolden også!

SÅ, over på noe annet. Motoriserte speil. Ble tidlig forelsket i tanken på elektrisk innfellbare speil, og kjøpte et par fra Japan jeg har hatt liggende et års tid. Disse må selvfølgelig på før lakk! Ledningsnett, bryterpanel og relé fra bil med nevnte speil. Jeg gav for øvrig blaffen i å bytte ledningsnettet pga dets tilstand. Jeg trakk heller opp de 4 ekstra ledningene ved siden av. Er det noen i Norge som har motoriserte innfellbare speil

Speil og en del annet av bilen.. Ser ikke bra ut, men jeg er på vei!

Nøye kartlegging av ledninger fra speil til relé...

Må nesten bare si det, monteringen av alarmen har vært et eneste makkverk. Hadde tenkt å gå ut med firmanavn nå, men så nettopp at de har gått konkurs. Jeg kommer til å trekke alt av ledninger til alarmen på nytt, og plassere komponentene mye bedre enn gjort av montør. Det har overhodet ikke fungert. På bildet ser man at montøren "glapp" ledningen til sentrallåsen, dreit i det og klemte på en ny. Slikt arbeid fikser jeg ikke!

Oppryddingen ble ikke helt så elegant som ønsket, men langt bedre fuktsikret, og forsterket (gamle ledningen holdt på å ryke 2 steder).

SÅ, undertegnede hadde ikke fått med seg at japsene kjører på feil side av veien. Det medfører jo en del modifiseringer på speilene.. Takk til Lasse for brakett på førerside btw. Nå har jeg 3 reservespeil m/hus slengende. Mye speilglass ivertfall!

Etter mye om og men fikk jeg endelig lakker'n til å ta imot bilen min på søndag! Da ble den nye varehengeren svært verdifull! AKKURAT plass til bilen

. Turen gikk uten problemer til lakkboksen, takk til fatter for det!

Hva hullene bak på bilen har vært til (bak "nameplate") er utenfor min fantasi.. Jeg velger å tro 94+ baklys? Det skal jo uansett på når den er lakkert, da kan jeg sikkert fastslå det!

Lakker'n har allerede vært innom å markert alle bulker med teip.

Et komisk syn! WOW!
Det var i det store og hele det som har skjedd siden sist, som jeg har dokumentert. Legg gjerne igjen en kommentar/tips/ris/ros og hold prosjektforumet litt i live, selv om alle andre sikkert er på veien med skattene sine alt!

Never argue with an idiot. They will only drag you down to their level and beat you with experience.
- 1992 Toyota MR2 GTI (Prosjektbil)
- 1996 Toyota Starlet SLI (Damemagneten)