Side 7 av 16
Re: My Mr2 Mk1 supercharger.
Legg innLagt inn:07 jun 2013 16:23
av ArildM
Rart at Dag (MR2i) fikk godkjent bytte til turbo på sin da

Re: My Mr2 Mk1 supercharger.
Legg innLagt inn:07 jun 2013 17:38
av Mr2mr2
En turbo veier litt mindre da... vet ikke jeg

Re: My Mr2 Mk1 supercharger.
Legg innLagt inn:07 jun 2013 23:19
av ArildM
Trolig. Superchargeren hadde jo E51 kasse og den veier en god del mer. Selve motoren i seg selv kan jeg ikke tro veier så veldig mye mer. Men drivverket er mye mer solid.
Re: My Mr2 Mk1 supercharger.
Legg innLagt inn:08 jun 2013 12:33
av Mr2mr2
Vekte på original supercharger
Egenvekt uten fører: 1180 kg
Egenvekt med fører: 1255 kg
Tillatt totalvekt: 1420 kg
Max nyttelast: 165 kg
Min bil originalt:
Egenvekt uten fører: 1030 kg
Egenvekt med fører: 1105 kg
Tillatt totalvekt: 1260 kg
Max nyttelast: 155 kg
Re: My Mr2 Mk1 supercharger.
Legg innLagt inn:08 jun 2013 13:51
av ArildM
Hadde bare Toyota norge kunne dokumentere at delene er like på latespec Mk1 både med og uten charger hadde alt vært så mye enklere...

Re: My Mr2 Mk1 supercharger.
Legg innLagt inn:08 jun 2013 14:37
av Mr2mr2
jepp.....
Re: My Mr2 Mk1 supercharger.
Legg innLagt inn:08 jun 2013 22:36
av Mr2mr2
Det står i søknaden at
"Tillat totalvekt kan ikke oppjusteres etter en slik ombygging med mindre fabrikanten tillater det"
Er det mulig i det hele tatt å få noe papirer på dette ifra Toyota? Selv om man finner noen som jobber på Toyota som har lyst å fikse dette for en ?
Re: My Mr2 Mk1 supercharger.
Legg innLagt inn:09 jun 2013 13:07
av ArildM
Problemet er vel at dette må gå gjennom Toyota norge sentralt og at de er veldig skeptiske på å dele ut noe som helst av slik dokumentasjon...
Største håpet er vel regelverket for amatørbyggede kjøretøy, når enn det trer i kraft?
Et annet spørsmål er jo hvordan du ordlegger deg. Hvis du fremlegger det sånn at du vil foreta en moderat effektøkning ved å ettermontere original supercharger slik at effekten økes fra 125hk til 145hk vil jeg tro at de ser mye annerledes på saken enn om du søker om et komplett motorbytte ved å bytte både drivverk motor elektronikk osv med tilhørende vektendring.
Problemet er jo da om de skal foreta en vektundersøkelse når du skal vise bilen for godkjenning, og det da viser seg at du har lagt til for mye vekt. Det du da evt må gjøre er å montere orinalt drivverk for bilen slik at bilens totalvekt endres marginalt (i likhet med feks Dag sin bil der det kun er vekten av turbosystemet som er lagt til).
Trikset er vel å ordlegge seg korrekt og føye seg for enhver etterspørsel biltilsynet kommer med.
Re: My Mr2 Mk1 supercharger.
Legg innLagt inn:09 jun 2013 13:11
av ArildM
Fordelen da er jo at eventuell inspektør på BT ikke ser at du har byttet motor, kun at du har lagt til original Supercharger, og for alt de vet med samme originale elektronikk, motorblokk, topp. Du kommer da kun inn under regelen om effektøkning på bil, og så lenge du holder deg under 145hk vil det tilsi at du ikke overskrider det som er innenfor regelverket.
Men da må du som sagt være forberedt på å bytte drivverket på bilen, det vil da si både girkasse og stikkakslingene.
Regner med du selv vet om du faktisk har E51 kasse, eller om det kun er motoren som er byttet slik at det står originalt dirvverk på den? Det kan du jo selvfølgelig måle ved å dra innom nærmeste vektstasjon slik at du får sett hva bilen din faktisk veier.
Re: My Mr2 Mk1 supercharger.
Legg innLagt inn:09 jun 2013 13:18
av ArildM
Er ikke din bil en original latespec bil? Altså produsert sent i 1986 eller utover?
I så fall har du rare tall oppgitt i ditt vognkort...
Sjekket mitt vognkort:
Tillatt totalvekt 1330kg
Egenvekt med fører 1160kg
Tillatt nyttelast inkl passasjer 170kg
Ville eventuelt tatt dette opp med BT siden min er importbil godkjent på grunnlag av origianle Papirer sent ut fra Toyota sentralt i norge (med tilhørende spesifikasjoner og typegodkjenninger). Dette siden latespec originalt er tyngre enn tidligspec (som det ser ut som din er godkjent ut i fra, selv om det heller ikke helt stemmer med original salgsbrosjyre for tidlig spec Mk1).
Re: My Mr2 Mk1 supercharger.
Legg innLagt inn:09 jun 2013 13:21
av ArildM
Igjen, mitt heteste tips er å svare på søknaden og høre hvordan de evt stiller seg til å kutte motorbytte, men bare montere original kompressor på bilen for å øke effekten fra 125hk til 145hk.
Re: My Mr2 Mk1 supercharger.
Legg innLagt inn:09 jun 2013 16:59
av Mr2mr2
Min er en 1988 modell ja.
Jeg vet at jeg har girkasse, E51, clutch og stikkakslinger som hører til 4agze.
Bilen min er 100% lik en 1988 modell med 4agze ( i følge han som har bygd bilen, har personlig snakket med han)
Skal på tur i morgen for å veie bilen.
Jeg har og funnet nå litt mer info om en mr2 mk1 1986 mod. reg.nr. SP 92346 som er godkjent ombygd til 4agze. denne bilen har tilnærmet like vekter som bilen min har. lurer på hvordan han har fått til det....
Re: My Mr2 Mk1 supercharger.
Legg innLagt inn:10 jun 2013 19:00
av Mr2mr2
er skikkelig heldig for tiden....
her for 2 uker siden, skulle vi sette utpå båten vår, og da var slip'en stengt for vedlikehold, men vi fikk båten utpå et annet sted selv om det var helt på grensen....
Nå i dag når jeg skulle ut å veie bilen, så var vekten stengt for reparasjon....
jaja..... for vente noen dager da....
Re: My Mr2 Mk1 supercharger.
Legg innLagt inn:17 jun 2013 22:18
av Mr2mr2
Re: My Mr2 Mk1 supercharger.
Legg innLagt inn:18 jun 2013 12:21
av Myklebust
Hehe.. "special limited e edition"
