TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Kjøreegenskaper pÃ¥ Supra

• Teknisk diskusjon / spørsmÃ¥l rundt Supra
Teknisk diskusjon / spørsmål rundt Supra

#83125  av chris

spkstrp skrev:Er det noen som har noen tester hvor det står svart på hvitt at mr2 er så jævlig bra? - gode kjøreegenskaper, og morro, greit nok, men kan den hevde seg ?
et minus med mr2'en er jo at den er levert med små felger og søppeldekk originalt da, så hvis man tester biler opp mot hverandre med originaldekk er det ikke sikkert den kommer så godt ut. for øvrig har alle tester jeg har sett i blader etc vært av 90 og 91 modeller, ikke 92 og nyere. men mr2 får alltid veldig mye skryt :)

#83135  av SupraAspirant

Bare synd de har så lav effekt, bortsett fra Turbon. Mange fordeler med NA.

#83190  av cameleon

Siden det nå omhandles flere og flere biler i denne tråden, så vil jeg tilføye at McLaren F1 grisebanker alle sammen :P

#83211  av Kebab gud

cameleon skrev:Siden det nå omhandles flere og flere biler i denne tråden, så vil jeg tilføye at McLaren F1 grisebanker alle sammen :P
må vel da legge til at en Ferrari enzo grise banker den ..
i alt utenom toppfart altså

#83213  av Andreazz

Kebab gud skrev:
cameleon skrev:Siden det nå omhandles flere og flere biler i denne tråden, så vil jeg tilføye at McLaren F1 grisebanker alle sammen :P
En svensk baron lager en bil(?) som er raskere... hehe..

#83218  av Andreazz

mr.ourom skrev:.Det var en test i bilsport for ikke så langt tilbake hvor de kjørte superstage med en supra med orginalt understell og dekkoppsett.Denne bilen er faktisk raskere en de første orginale m3 csl som prøvde seg i superstage.
denne "Tunertesten" kan leses i Bilsport nr14/15 2003. Der tester de bland annet en supra mkIV +mange andre svensk-tunede biler.
Denne supraen er trimmet av Svensk Turboservice og bortsett i fra et egetutviklet twinturbo kitt (ca.650hk/1000nm) er bilen HELT orginal. Beste tid i superstage på den ble 1.27,97..
Til de som ikke kjenner till denne testen, så setter den bilen på en stor prøve når det gjelder bremser og svingegenskaper..

#83260  av Mr2Nyter'n;p

Men uansett... Jeg har aldri opplevd at noen har klart henge på mr2'en i svingene... Minuset er våt asfalt... Da slipper den jo først fremme... Min ihverfall.. Sikkert litt pga dekk osv... I den prisklassen mr2 mk1 opererer i er det ingen bil som kan stille med matchende kjøre-egenskaper... Ikke som jeg har opplevd.. :)

#83267  av sindrejl

Mr2Nyter'n;p skrev:Men uansett... Jeg har aldri opplevd at noen har klart henge på mr2'en i svingene... Minuset er våt asfalt... Da slipper den jo først fremme... Min ihverfall.. Sikkert litt pga dekk osv... I den prisklassen mr2 mk1 opererer i er det ingen bil som kan stille med matchende kjøre-egenskaper... Ikke som jeg har opplevd.. :)
Det er nok et stort minus med mk1 det der.. dem er ganske understyrte til det motsatte kommer som en slegge ;) Regner faktisk med at sandsekk eller en enorm sub i fronten ville funket ;)

#83275  av Mr2Nyter'n;p

Hehe... Har sandsekk om vinteren, men prøøvd å lesse ut alt av kg i sommersesongen... Prøve beholde sandsekken til våren jeg.. :D Hva med feitere dekk foran enn bak? Spesi men :P

#83294  av SupraAspirant

Husk at bredere dekk ikke alltid betyr bedre veigrep. Det er MYE å hente i rett dekkdimmensjon. Optimalt på f.eks Civic er 195-50/15" i f.eks Pirelli P-Zero. Tyngre bil, bredere dekk. Dette har med trykk pr flateenhet å gjøre.

Kjøp skikkelige dekk, det hjelper nok mye. Men det endrer selvfølgelig ikke bilens naturlige forutsetninger.

#83319  av chris

Andreazz skrev:
Kebab gud skrev:
En svensk baron lager en bil(?) som er raskere... hehe..
Egget er (enda) ikke offisielt raskere enn McLaren F1.. de tallene de opererer med, er produsentens egne tall. McLaren F1 står oppført i Guinness rekordbok som verdens raskeste serieproduserte bil.. enda i hvert fall ;)

#83377  av tacsupra

Andreazz: Når det gjelder tunertesten du refererte til så var jeg tilstede den dagen. Om jeg husker korrekt så skulle alle bilene kjøre 1/4 mil tidene sine først. Eierene kjørte da sin egne biler p.g.a. at de var mest vant til bilene sine. Supra`n var blant de siste som skulle testes, eieren av bilen torde ikke teste bilen selv og ga så nøkkeien til Thomas "Gullabo" Jansson. Han hadde problemer med å få skikkelig feste, jeg husker att Audi RS4 gjengen med Sabb og Volvo gutta sto og lo av bilen da han ikke fikk til en ordentlig start :shock:. Når han til slutt fikk dreisen på bilen var det natta for de andre, (ingen var i nærheten av hverken tiden eller slutthastigheten denne dagen) 12.67 og 195kmt. 195kmt er den nest raskeste slutthastigheten som er kjørt på superstage banen :).Eneste bil som var i nærheten av denne var en bil vi tok med oss fra Norge. En Lotus Omega, han som eide bilen kjørte 12.90 og 190kmt. (denne bilen fikk ikke lov til å være med i testen siden den kom fra Norge!??!) Bare så det er klart så regnte det store deler av formiddagen og det var kaldt som faen. For å sette det litt i perspektiv så har Lotus`n kjørt 11.84 og 198kmt på Gardemoen under kanon forhold...

Når det gjelder superstage delen så skulle Gullabo teste alle bilene 2 ganger hver. Supra`n ble kun kjørt 1 gang da eieren av bilen var redd foe at noe skulle gå i stykker om han tok en tur til. Alle bestetidene ble satt i annet forsøk. Gullabo uttalte etterpå at bilen var litt myk men samtidig utrolig lettkjørt, han trodde samtidige att det var stor potensiale til å sette topp 10 tid ved noen flere forsøk :shock:. Vinner bilen i klassen ble ikke kjørt av Gullabo men av Anders Carlson (ACE Compition). De som kjenner denne mannen forstår nok at han ikke trenger andre til å kjøre bilene for seg. Han her den 6 raskeste tiden i superstage med en Audi Quattro A2-81 som er en rein rally bil.

Totalt sett så var Supra`n Konge denne dagen og Audi RS4, Volvo, Sabb og Porsche gjengen ble stille og ydmyket av en 8 år gammel bil med et orginalt understell og R-dekk... :D

#83453  av @lpher

Takker for den "hands on" info'n, TacSupra :)

@lpher

#83601  av GT4 CS

Mr2Nyter'n;p skrev:Hehe... Har sandsekk om vinteren, men prøøvd å lesse ut alt av kg i sommersesongen... Prøve beholde sandsekken til våren jeg.. :D Hva med feitere dekk foran enn bak? Spesi men :P
Husk at det er en grunn til at mange mr biler har smalere dekk forran en bak, dette har noe med tyngdepunktet og gjøre. Er ikke så mye tyngde forran, så i sving og ved bremsing vildu ikke få det optimale ut av dekkene dine.

#83626  av spkstrp

trodde det var for å forhindre overstyring jeg (fortrinnsvis) :)
  • 1
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8