Side 63 av 103

Re: Magnes Blå 95 Mr2.

Legg innLagt inn:08 mai 2012 06:38
av magnesmurf
Bilder, som lovet.
Bilen er brukt noen mil etter polering, så den er litt støvete, men glinser fortsatt fint :D










Re: Magnes Blå 95 Mr2.

Legg innLagt inn:09 mai 2012 11:21
av magnesmurf
Skulle bytte calipere på mr2en idag.

Viste seg at jeg hadde fått feil calipere, og at de nye ikke passet. (mulig de er til US 1995 mr2?)

Skulle sjekke hvilken hjulbolt som var gåen, men nå var alle fine og i orden.

Skulle også måle utladingen på bilen, siden jeg har trøbbel med at den går strømtom.
Men multimeteret ville selvfølgelig ikke måle ampere lenger.
Så idag har ALT gått i dass, og jeg er dritlei av å holde på med bil. :evil:

Re: Magnes Blå 95 Mr2.

Legg innLagt inn:09 mai 2012 11:37
av 3rlend
magnesmurf skrev:Skulle bytte calipere på mr2en idag.

Viste seg at jeg hadde fått feil calipere, og at de nye ikke passet. (mulig de er til US 1995 mr2?)

Skulle sjekke hvilken hjulbolt som var gåen, men nå var alle fine og i orden.

Skulle også måle utladingen på bilen, siden jeg har trøbbel med at den går strømtom.
Men multimeteret ville selvfølgelig ikke måle ampere lenger.
Så idag har ALT gått i dass, og jeg er dritlei av å holde på med bil. :evil:
hahahaha :D
grønn onsdag

Re: Magnes Blå 95 Mr2.

Legg innLagt inn:09 mai 2012 15:36
av Haugrud
du kan jo bruke prøvalampe når du skal finne hvor den stjeler strøm..om du har det tilgjengelig..

Re: Magnes Blå 95 Mr2.

Legg innLagt inn:09 mai 2012 16:25
av magnesmurf
En prøvelampe kan jeg lage meg. Men dette må du forklare bedre for meg.
For jeg er utdannet innen både bil mekanikk og bilelektronikk, har aldri hørt om å bruke prøvelampe til det formålet, og aldri heller hørt om at det lar seg gjøre å bruke prøve prøvelampe til å måle krypstrøm.

Forklar meg gjerne hvordan jeg skal koble den så jeg får utslag på krypstrøm.
Spenning skal du jo uansett være der man måler... Og det fungerer fint å måle spenning med prøvelampe. Men strøm?

Re: Magnes Blå 95 Mr2.

Legg innLagt inn:11 mai 2012 14:15
av magnesmurf
3rlend skrev:
magnesmurf skrev:Skulle bytte calipere på mr2en idag.

Viste seg at jeg hadde fått feil calipere, og at de nye ikke passet. (mulig de er til US 1995 mr2?)

Skulle sjekke hvilken hjulbolt som var gåen, men nå var alle fine og i orden.

Skulle også måle utladingen på bilen, siden jeg har trøbbel med at den går strømtom.
Men multimeteret ville selvfølgelig ikke måle ampere lenger.
Så idag har ALT gått i dass, og jeg er dritlei av å holde på med bil. :evil:
hahahaha :D
grønn onsdag
Den grønne onsdagen fortsatte med at jeg skulle hente ned noen småting fra hemsen i garasjen. Den er full av deler, mest esker og interiørdeler i plast.
Mens jeg flyttet interiørdeler ned fra hemsen har den eneste delen som er av metall, et håndbrekk, kilt seg fast under en midtkonsoll. Så når jeg løfter ned midtkonsollen følger håndbrekket med og detter ned fra hemsen. Da selvfølgelig i en fysisk umulig vinkel innover i garasjen, slik at det lander på bakskjermen til mr2en, med metalldelen mot bakskjermen. Det ble selvfølgelig en stor feit ripe langs bakskjermen :evil:
Prøvd å polere den vekk, men den er for stor og dyp, så det går ikke. :cry:

Eneste lyspunktet i all bilelendigheten er at jeg kun trenger høyre caliper, da venstre caliper lot seg rikke på, så jeg fikk byttet klosser på den siden.

Re: Magnes Blå 95 Mr2.

Legg innLagt inn:11 mai 2012 18:50
av ArildM
Jeg kan jo kjøpe av deg SW20en din så slipper du å plages mer :lol: :oops:

Re: Magnes Blå 95 Mr2.

Legg innLagt inn:11 mai 2012 19:19
av magnesmurf
Er snart fristet til å selge hele faenskapen :x For etter å ha fått byttet bremseklosser og presset tilbake stempelet i caliperen sitter hjulet på den siden nå dønn fast.
Får bare rikket det ved kjøring, og prøvde 500meter for å se om det løsnet. Da begynte røyken å velte ut av hjulet...

Skulle egentlig stille ut bilen på NSK vårmønstringen på søndag.
Det blir tydeligvis ikke noe av.

Edit:
Tok løs alt sammen igjen, etter at både jeg og bremsene hadde kjølt oss ned en god del :roll:
Viste seg at sporene som er i bremsestemplet må line opp eksakt med spor i bremseklossen, og siden stemplet var rotert når det ble presset på plass sto det ikke nøyaktig slik det skulle. Hvis sporene ikke matcher blir det problem med klaring mellom stempel og kloss, så klossen presses mot skiva uansett.
Fikk ordnet opp i dette, og fikk på plass alt sammen igjen, og luftet bremsene.
Nå er bremsene løse når de skal og biter når de skal.

Har blitt for mye frustrasjon over bilen nå i det siste. Føler at jeg trenger å få orden på den igjen, og få glede av å bruke den.
Akkurat nå kunne jeg jo like gjerne eid noe engelsk eller italiensk med tanke på hvor mye tull det har vært i forhold til hvor lite jeg har kjørt. :?

Re: Magnes Blå 95 Mr2.

Legg innLagt inn:14 mai 2012 02:58
av inzane2012
lite spørsmål til deg magne(og egentlig alle andre litt mer seriøse detailere her): når du vasker mr2'n din, hvordan i alle dager får du det skikkelig reint under listene?? :D
Når jeg hadde min, uansett, samma faen hvor mye jeg stod å spylte bakom lista, så såg det alltid ut som det kom mer dritt rennendes ned under? Og dette gav igjen problemer når jeg skulle tørke kjerra, for det såg jo ut som det konstant rant ut vann fra bakom di listene??

Hvordan klarer du få din til å se så bra ut, uten rennemerker så kort tid etter du har vasket den?? Trykkluft du bruker??

Re: Magnes Blå 95 Mr2.

Legg innLagt inn:14 mai 2012 11:52
av magnesmurf
Reint er jo bare å bruke sterk nok såpe :wink:

Neida. SKal gi en detaljert forklaring på vask slik jeg gjør det.
Men for flere tips er det en veldig god side som heter http://www.detailersclub.no som beskriver både vask og polering grundig.

Jeg pleier å avfette bilen med mild avfetting først, spesielt der det setter seg mye drit, slik som under listene. Deretter spyler jeg bilen skikkelig med høytrykkspyler, og spyler vekk så mye møkk jeg kan under lister osv.
Etter dette har jeg en skumkanon jeg fyller med såpe og skumlegger bilen med. Det såpeskummet trenger inn i alle kriker og kroker for å løse opp møkka.
Spyler så av bilen med høytrykkspyleren på nytt igjen.
Deretter er det berøringsvask. Bruker bøtte med rist eller "gritguard" i bunn, så jeg ikke får med meg møkka som samles i bunn av bøtta. Bruker vaske hanske av ull eller microfiber når jeg vasker, siden de kommer til bedre i alle småsprekker osv.
Til slutt spyler jeg av bilen på nytt og tørker hele bilen med et tørkehåndkle i microfiber som suger til seg det meste av vannet. På den måten unngår jeg skjolder fra tørket vann.

Det tar litt tid, men resultatet er verdt innsatsen :wink:

Re: Magnes Blå 95 Mr2.

Legg innLagt inn:14 mai 2012 16:00
av Haugrud
ta av minuspolen, sett prøvelampe mellom minuskabelen og minus på batteriet...har du en kraftig strømtyv, så vil lampa lyse ganske kraftig...skru av alt som kan dra strøm inne i bilen før du tar av polen...napp så en og en sikring til du ser at prøvelampa lyser mindre..sikring, radio, alarm osv..du skjønner sikkert..når den lyser svakere så har du funnet strømtyven..litt vil den lyse uansett, men du ser ganske stor forskjell på om det er en strømtyv der eller ikke på lyset i prøvelampa...om du skjønner :P

Re: Magnes Blå 95 Mr2.

Legg innLagt inn:14 mai 2012 21:51
av magnesmurf
Skjønner hva du mener. Blir akkurat samme som vanlig amperemåling med amperemeter. Men vil prøvelampa virkelig lyse? Så lenge det ikke er noe som trekker strøm vil det hvertfall ikke lyse noe.

Må jo ha pluss og minus for at lampa skal lyse. Og minus mot minus gir ikke noe lys.. Og både batteri og ledning skal jo i teorien være minus. Derfor jeg ikke helt skjønner målemetoden du foreslår..

Får bare prøve og se om det virker. Du har prøvd dette selv, så du er sikker på at det fungerer?

Re: Magnes Blå 95 Mr2.

Legg innLagt inn:15 mai 2012 14:41
av Haugrud
den lyser ja....gjort det mange ganger selv, så det funker :)

Re: Magnes Blå 95 Mr2.

Legg innLagt inn:15 mai 2012 15:12
av magnesmurf
Kjøpte like godt et skikkelig tang amperemeter. Men har en følelse av det er litt overfølsomt :P Pendler i forbruk bare man rører det.
Uansett var det minimalt med strømforbruk i bilen. Ca 0.1 A.
Kjøpte nytt batteri idag, og er ganske sikker på at det hjelper. Tok ut det gamle og prøvde å lade det med en skikkelig lader. Det gikk fra å være tomt til å bli helt fult på under to min, så det tyder på at batteriet er ødelagt. Det klarer ikke å lagre noen stor mengde strøm, og tappes med en gang.

Håper nytt batteri løser alle strømproblem.

Nå er det kun caliperen som fikses. Må nok ha ny caliper på høyre side.
Så får bare anskaffe det i løpet av sommeren.

Re: Magnes Blå 95 Mr2.

Legg innLagt inn:16 mai 2012 15:10
av inzane2012
har bruker på DCN :) pleier ofte å vere innpå å lese :)

syns bare det var ekstra irriterendes på mr2'n fordi det virka som det aldri slutta å renne vann ut fra bakom dissa listene, var noe dritt når jeg skulle til å legge på voksen og det fortsatt rant vann ned langs dørene og på skjermene...