TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Magnes gule mr2 prosjekt. 2gr v6 med godkjenning!

• Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #468034  av magnesmurf

Etter et hyggelig mr2 treff, og mye teknisk skravling, gikk det opp et lite lys her :D
Jeg har hele tiden klaget på at den gule ikke føles like tight og stabil ut i styringen som den blå.
Fikk snakket litt med noen som ikke har servo på sw20.
Og erindret at nav/spindel på biler med og uten servo er litt forskjellige.

Etter å ha grublet og tenkt litt, gikk jeg inn i tråden her og leste fra begynnelsen.
Fant ut at jeg byttet spindel foran rett etter jeg fikk bilen, for å forenkle jobben med større bremser, bremseskjold og nye hjullager.
Det ble aldri sjekket om jeg fikk sindel fra en bil med eller uten servo.
Så heldigvis har jeg de gamle spindlene liggende. Og får ta jobben med å bytte lager og få av gammelt bremseskjold fra de etterhvert. Bytte til de orginale spindlene. Og ny hjulstillingskontroll.

Så kanskje de gule blir like tight i styringen som den blå. Uten å måtte bytte/overhale tannstang.
 #468406  av magnesmurf

Alltid morro med litt publisitet. Fra refuel bladet til Amcar.
P_20251002_212401.jpg
P_20251002_212401.jpg (705.08 kiB) Vist 471 ganger
 #468407  av ArildM

Sånn typisk påstand å si, men du må jo etterhvert ha to av Norges mest strøkne SW20er 8) Særlig etter at jeg solgte min :lol: Makk er vel oppe der å fighter litt også, samt et par andre på MR2 gruppen på FB. Og et par andre jeg såvidt vet om (feks Mralp sin).

Velfortjent omtale for en unik og rå bil :wink:
 #468408  av Myklebust

Fett! Er det bladet i salg eller er det sånn medlemavis?
 #468421  av GhostRider88

ArildM skrev: ↑03 okt 2025 06:29 Sånn typisk påstand å si, men du må jo etterhvert ha to av Norges mest strøkne SW20er 8) Særlig etter at jeg solgte min :lol: Makk er vel oppe der å fighter litt også, samt et par andre på MR2 gruppen på FB. Og et par andre jeg såvidt vet om (feks Mralp sin).

Velfortjent omtale for en unik og rå bil :wink:
Føler meg utelatt :wink:
 #468425  av ArildM

GhostRider88 : Du er så lite aktiv her inne at den fortjente du :lol: :wink:
PS: Vi har savnet deg :mrgreen:
 #468648  av magnesmurf

Trengte nye muttere til innsiden av nav foran, i forbindelse med å bytte spindler tilbake til de orginale.
Blir aldri overrasket over påslaget hos toyota. Men det begynner å blir drøyt når en mutter som koster 4$ fra amayama koster 315kr hos toyota norge :roll:
Fant for øvrig ut at det finnes 6 forskjellige spindler til mr2 foran :!:
Avhengig av både årsmodell, om bilen har servostyring og om bilen har Abs.
Ser litt forskjeli på spindel som satt ser og min spindel. Om det har å gjøe med årsmodell eller både årsmodell og servo er jeg ikke sikker å på, men håper at den blir tightere i styringen med de gamle spindlene.
 #468649  av ArildM

Helt vanvittig for noen påslag de har, attpåtil i en tid der Yen er billig som bare det, så det er helt klart at noen skor seg veldig godt her. Strengt tatt på et marked som kanskje ikke er så veldig enormt lengre, det er jo tross alt bare entusiaster og folk med dårlig råa som skrur selv, og begge de to er kanskje litt trist å sko seg på. Ser motor.no kjører mye artikler på forskjell på delepriser og verkstedpriser, så bra det kommer opp i lyset. Jeg fikk nesten sjokk når jeg sjekka pris på frontrute til Caldinaen, 8-9k, spesialbestilt fra Japan. Da snakker vi vel spesialtransport av frontrute type verden rundt, men neida, da var de billige :lol: Uansett har jeg kasko, men var greit å sjekke siden den jeg har er ganske slitt.

Hvorfor ble det byttet spindler? Og hvorfor bytte tilbake?

Forresten, er du/Makk/Ghostrider/SW20 eiere kjent med at dere kan bruke ZZW30 deler for å skarpe opp styringa kraftig? Husker ikke om det var hele styresnekka, eller bare innmaten, men skal vistnok gi en veldig forbedret styrefølelse. SW20 er ganske død rundt senter som så veeldig mange andre 90talls biler, mens W30 er imponerende tight hele veien. W30 har også annen kortere utveksling, så det er vesentlig færre rundter fra lås til lås, tror den har en av styresnekkene med lavest utveksling av noen Toyota. Uansett verdt å sjekke opp ettersom du bygger noen heftige SW20er etterhvert, og styringa er en STOR del av gleden med å kjøre disse :wink:

Hvis innmaten kan hentes fra UK biler, så er det potensielt veldig billige deler å hente fra type J-spec :)
 #468650  av magnesmurf

Det ble byttet spindler fordi jeg var lat når jeg byttet til større bremser. I fobindelse med ombyggingen måtte jeg ha større bremser og fikk tak i komplett turbounderstell fra 96 mod jdm turbo.
Visste ikke at det var forskjell på spindlene mellom årsmodeller, så jeg satte bare over spindler fra jdm bilen. I og med at jeg hele tiden har følt at den gule er mindre presis i styring var tanken nå å bytte tilbake til de orginale spindlene. Så kanskje den får litt bedre styrefølelse. Trodde jo først at jdm spindlene kom fra en bil uten servo.
Uansett testes dette, da det kanskje hjelper på litt ullen styring.

Husker det med innmat fra mk3 i mk2. Er innmaten man bytter i de med servo. Men det krever komplett ombygging av tannstang og servo hvis jeg husker riktig.
Hvis ikke styringen blir bedre, var tanken et slikt prosjekt på sikt. Hvis jeg orker :lol:
  • 1
  • 60
  • 61
  • 62
  • 63
  • 64