TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• DEN STORE OFF TOPIC TRÃ…DEN!

• Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser pÃ¥ Finn.no, video fra YouTube osv
Generell diskusjon / "off topic" emner, media, annonser på Finn.no, video fra YouTube osv
 #376110  av ad92

Vi har faktisk hatt dødstraff i Norge en stund, fra 1842 til 1904 ble 40 dømt til døden men va kunn 9 som ble henretta. Og i 1904 ble dødstraff avskaffa pga ny sivillov.

I dag har vi har vi heldigvis restitutivt straffesystem, poenget er å "restaurere" fanger, slik at de kan bidra til samfunnet og ikke begå grove straffbare handlinger på nytt og bli en ny og bedre person.

I USA f.eks har de jo repressivt straffesystem der de har visse handlinger som føre til dødstraff.

Det e jo mange argument for å imot! argument for: eksempel for e at dei verste blir fjernet fra samfunnet, man sette ett eksempel til andre kriminelle (som ikke fungera, se på voldstatistikken i statene) å at de saken gjelder får hevn.

Imot har vi de vanlige at henrettelse er drap å de som dreper fangen ikke er noe bedre selv (hvem skal være bøddel?! dette er en stor påkjenning garrantert! spesielt om det var et justismord, noe som er helt umulig å unngå)

et godt poeng er at en forbryter som begår en straffbar handling som han vet ender i dødstraff vill mest sannsynlig rage helt å drepe enda fler menst han fortsatt kan, og kjangsen for at fangen tilstår eller melder seg inn er ikke til stede. Noe som fører til mye anking i retten og dyre langdrøyde rettssaker.

Det beste argumentet imot er jo at det er en overhengde fare for justismord. Og dette blir ikke tatt lett på, se for deg at broren din blir dømt til døden uskyldig. Det er helt umulig å ha kontroll på hvor mange justismord som blir begått siden fangen sier han er uskylig uansett, og når fangen er død blir saken naturlig nokk lagt til siden. Vi har jo hatt "justismord" i norge i nyere tid der uskyldige har sutte i fengsel i mange år som uskyldig! hva hadde skjedd om vi hadde et repressivt straffesystem?!

Det tar også veldig lang tid fra en fange blir tatt til at fangen blir dømt til døden. Og fengsler med "dødsceller" må være veldig høyt sikkret siden fangene har ingenting å tape, noe som resulterer i mye utgifter. En henrettelse er langt ifra gratis og utgiftene er skyhøye! er ikke så enkelt som "ja du drepte en politimann still deg til veggen!" Ankesaker fører også til stor påkjenning for offrene som må til rettsak igjen og igjen mange år etterpå og aldri får fred!

Alt i alt er jeg imot dødstraff. Når alt kommer til alt er det flere argument imot en for!
At "noen kommer bare til å gjør det samme igjen og igjen og igjen uansett" er ikke et argument spørr du meg. Å sette alle forbrytere under en kam er å være trangsynt. Personer som har begått grove brudd blir oppfulgt av psykologer med lang erfaring som vurderer om fangen er trygg for samfunnet.

Selvfølgelig, noen ødlegger for alle! Men tror alle forstår at noen få ødelegger for mange mange fanger som har valgt å leve et bedre liv etter endt dom! Så å si at "drep hele gjengen så jeg sparer 10 kr på skatten" er rett og slett pølsevev... de tror jeg alle skjønner om de graver godt nokk nedi skolten
Sist redigert av ad92 den 16 des 2010 22:08, redigert 2 ganger totalt.
 #376111  av hmsilset

ArildM skrev:Å brukte økt fengselsstraff for bruk av narkotika går bare en vei, se bare på USA som kaster bort milliarder i året på bekjempning av narkotika på den måten...
Å dekriminalisere narkotika fører til mindre bruk og mindre ressurser kastet bort på fengselsvakter, politi og rettssystem. Større ressurser kan brukes på forebyggende tiltak og faktisk hjelp til folk (refererer til faktiske tall i Portugal). Er det så vanskelig å forstå?
Jeg snakker straffearbeid.Har ett fengsel bare noen mil herfra, er de jobbr ute hele tiden.Får se om de blir noe greiere når de slipper ut :) Portugal har vel ikke andre valg siden de er nesten konkurs? Mener du at narkotika burde legaliseres? Blir ikke det som å gi etter og fore unger med lørdagsgodt hver dag?
 #376116  av ina

I morra er det fredag, og hurra for det!!
Gleder meg som en unge, for jeg skal på Valentourettes konsert :D
 #376117  av ArildM

I dag har vi har vi heldigvis restitutivt straffesystem, poenget er å "restaurere" fanger, slik at de kan bidra til samfunnet og ikke begå grove straffbare handlinger på nytt og bli en ny og bedre person.

I USA f.eks har de jo repressivt straffesystem der de har visse handlinger som føre til dødstraff.
Helt enig, akkurat det jeg også mener :)

hmsilset: Jeg er vel ikke for legalisering av alle narkotiske stoffer, men tror ikke legalisering av hasj hadde vært skadende for samfunnet. Poenget var også at hardere straff for de som driver med slikt, ikke fungerer, og at det må jobbes opp mot forebygging og opplysning av folk, i stedet for å fylle opp fenglser på fengsler.
Så ikke at du hadde skrevet om jobbing under soning, den biten var jo faktisk med i Michael Moores dokumentar en gang, men ble desverre kuttet bort siden folk i USA neppe hadde kommet til å tro det var sant. Et av de virkelig gode tiltakene i mine øyne. Alt i alt synes jeg rettssystemet i Norge i dag er relativt velfungerende, uten at jeg har noe stor kunnskap om å uttale meg om akkurat det :) Sier bare at hardere straff ikke alltid er veien å gå :wink:

Nå begynner jeg derimot å bli lei av dette emnet :lol:
 #376125  av ArildM

Flere enn meg her som spiller på iRacing.com?
De har kjøreskole med instruktører som holder leksjoner om hvordan å kjøre på bane, masse videoer.
Ratt er påkrevd, og simulatoren er veldig virkelighetsnær :) Er på Rookie nivå selv, dritskøy :D Anbefales 8)
 #376126  av ArildM

PS: http://www.iracing.com
Brukte den pakken der man får 3mnd til 12usd.
Betaling er forresten påkrevd for å slippe unna noobs og hackere som bare vil tulle. Seriøst miljø når en kjører løp :)
 #376132  av ArildM

Lang vei fra FPS til Racing sim, men men.
Siste FPS jeg spilte var Battlefield Heroes online, før det CS1.6 så er ikke så alt for ivrig på FPS lengre, men både dette og Duke Nukem Forever kan jo ha litt tæl og sjarm over seg :mrgreen:
 #376140  av Drafter

ad92 skrev:Vi har faktisk hatt dødstraff i Norge en stund, fra 1842 til 1904 ble 40 dømt til døden men va kunn 9 som ble henretta. Og i 1904 ble dødstraff avskaffa pga ny sivillov.

Det e jo mange argument for å imot! argument for: eksempel for e at dei verste blir fjernet fra samfunnet, man sette ett eksempel til andre kriminelle (som ikke fungera, se på voldstatistikken i statene) å at de saken gjelder får hevn.

Imot har vi de vanlige at henrettelse er drap å de som dreper fangen ikke er noe bedre selv (hvem skal være bøddel?! dette er en stor påkjenning garrantert! spesielt om det var et justismord, noe som er helt umulig å unngå)

et godt poeng er at en forbryter som begår en straffbar handling som han vet ender i dødstraff vill mest sannsynlig rage helt å drepe enda fler menst han fortsatt kan, og kjangsen for at fangen tilstår eller melder seg inn er ikke til stede. Noe som fører til mye anking i retten og dyre langdrøyde rettssaker.

Det beste argumentet imot er jo at det er en overhengde fare for justismord. Og dette blir ikke tatt lett på, se for deg at broren din blir dømt til døden uskyldig. Det er helt umulig å ha kontroll på hvor mange justismord som blir begått siden fangen sier han er uskylig uansett, og når fangen er død blir saken naturlig nokk lagt til siden. Vi har jo hatt "justismord" i norge i nyere tid der uskyldige har sutte i fengsel i mange år som uskyldig! hva hadde skjedd om vi hadde et repressivt straffesystem?!

Det tar også veldig lang tid fra en fange blir tatt til at fangen blir dømt til døden. Og fengsler med "dødsceller" må være veldig høyt sikkret siden fangene har ingenting å tape, noe som resulterer i mye utgifter. En henrettelse er langt ifra gratis og utgiftene er skyhøye! er ikke så enkelt som "ja du drepte en politimann still deg til veggen!" Ankesaker fører også til stor påkjenning for offrene som må til rettsak igjen og igjen mange år etterpå og aldri får fred!

Alt i alt er jeg imot dødstraff. Når alt kommer til alt er det flere argument imot en for!
At "noen kommer bare til å gjør det samme igjen og igjen og igjen uansett" er ikke et argument spørr du meg. Å sette alle forbrytere under en kam er å være trangsynt. Personer som har begått grove brudd blir oppfulgt av psykologer med lang erfaring som vurderer om fangen er trygg for samfunnet.

Selvfølgelig, noen ødlegger for alle! Men tror alle forstår at noen få ødelegger for mange mange fanger som har valgt å leve et bedre liv etter endt dom! Så å si at "drep hele gjengen så jeg sparer 10 kr på skatten" er rett og slett pølsevev... de tror jeg alle skjønner om de graver godt nokk nedi skolten
Leste de 3 første linjene dine bieber..
Jævla nerd :D :mrgreen:
 #376171  av ad92

inzane2012 skrev:vi har vel teknisk sett dødsstraff enda og, som landsforæderi i krigstilstand... var jo en del folk som blei henretta her i norge etter andre verdens krig f.eks...
det stemmer :D
Leste de 3 første linjene dine bieber..
Jævla nerd :D :mrgreen:
bieber?! :lol: synst dødstraff er et veldig interesant tema så ble en wall of text denne gangen :lol:
 #376178  av ArildM

Synes det var interessant lesning ang dødsstraff jeg :D
Julebord / Småfylla i Trondheim i kveld. Alle 3 ansatte skal på fest hehe :)
 #376180  av celicat23

ArildM skrev:Julebord / Småfylla i Trondheim i kveld. Alle 3 ansatte skal på fest hehe :)
Hele 3 stk? Blir ekstra kleint på jobb etterpå hvis det blir noe puling da. Spesielt hvis dere bare er menn :lol:
 #376181  av mailman1

celicat23 skrev: Har en følelse av at jeg kommer til å pawn3 n00bs i call of duty fram til bulletstorm kommer ut...

http://www.gametrailers.com/video/exclu ... 8?type=flv
Bulletstorm . det spillet så faktisk helt avskyelig kjedelig ut. lag på lag med scripta action. snork,. Likte parten hvor en sparker inn døra og gib'er et par badguys. (not) så får en.. plusspoeng.. SERIØST LAMT: spesielt når det er scripta. Scripta ekstrapoeng blir litt som å få trygdepenger for å vare ubrukelig. Spiller i seg selv ser ud som en gigantisk suppe der alt skal være så tøft. Som å ta alle volds spill, og legge til 200X bad language. 200x action. (action desverre ender opp scripta fordi EA er inni i en "Scriptet action phase" . det vil gå over. Dette blir vel en gigantisk hit blant fjortisser som kan lære seg nye banneord og en lysende grunn til at sosialistene våre vil debattere for å sensurere spillbransjen.

Ja jeg spiller Iracing :O)
  • 1
  • 644
  • 645
  • 646
  • 647
  • 648
  • 1174