Side 66 av 103
Re: Magnes Blå 95 Mr2.
Legg innLagt inn:12 jan 2013 19:50
av 3rlend
Re: Magnes Blå 95 Mr2.
Legg innLagt inn:12 jan 2013 21:36
av magnesmurf
Du får lakke bilen din

Re: Magnes Blå 95 Mr2.
Legg innLagt inn:13 jan 2013 04:33
av 3rlend
Det har vært en plan lenge, men det blir aaaaaaalt for mye arbeid :p
Lakker den gul å selger den hvis det kommer en blå til salgs

Re: Magnes Blå 95 Mr2.
Legg innLagt inn:19 feb 2013 13:18
av magnesmurf
Har fått ny caliper bak og nye bremseklosser til bilen.
Den står fortsatt i vinteropplag, men begynner å klø litt etter å få den ut nå som det nærmer seg vår
Håper på å få på senkefjærene og nye dempere i løpet av våren.
Håper også på å få tatt de små skavankene som er på bilen og få lakkert bakskjermer og bakfanger.
Re: Magnes Blå 95 Mr2.
Legg innLagt inn:19 feb 2013 16:49
av ArildM
Kjenner det kribler litt i magen når vårsola begynner å varme nå ja

Re: Magnes Blå 95 Mr2.
Legg innLagt inn:19 apr 2013 11:59
av magnesmurf
Frustrert nå.
Hadde planer om å få ut mr2en i løpet av helga.
Så jeg byttet caliper igår for å få orden på bremsene.
Dette medførte at det ble enda dårligere stelt, isteden for å bli i orden. Den gamle caliperen hadde satt seg, så den lot hver å bremse.
Den nye suger på etter annet hvis inn luft, så pedalen bunner bare sekunder etter bremsesystemet er luftet. Med mindre caliperen i seg selv er deffekt, kan det jo bare være pakningene der skruen fra bemseslangen er festet. For å få bilen på veien i helga tenkte jeg å få prøvd å byttet disse pakningene. Dette er deler som vanligvis har vært lagervare på alle toyotaforhandlere.
Nå finnes de plutselig ikke på lager hos noen forhandler i nærheten. Og da er det bestillingsdel, så jeg må vente til neste uke.
Og får ikke bilen på veien i løpet av helga
Regner i grunn med at løsningen heller ikke er så enkel som disse kobberpakningene, men at hele nye caliperjævlen er deffekt.
Re: Magnes Blå 95 Mr2.
Legg innLagt inn:19 apr 2013 13:47
av Drafter
magnesmurf skrev:Frustrert nå.
Hadde planer om å få ut mr2en i løpet av helga.
Så jeg byttet caliper igår for å få orden på bremsene.
Dette medførte at det ble enda dårligere stelt, isteden for å bli i orden. Den gamle caliperen hadde satt seg, så den lot hver å bremse.
Den nye suger på etter annet hvis inn luft, så pedalen bunner bare sekunder etter bremsesystemet er luftet. Med mindre caliperen i seg selv er deffekt, kan det jo bare være pakningene der skruen fra bemseslangen er festet. For å få bilen på veien i helga tenkte jeg å få prøvd å byttet disse pakningene. Dette er deler som vanligvis har vært lagervare på alle toyotaforhandlere.
Nå finnes de plutselig ikke på lager hos noen forhandler i nærheten. Og da er det bestillingsdel, så jeg må vente til neste uke.
Og får ikke bilen på veien i løpet av helga
Regner i grunn med at løsningen heller ikke er så enkel som disse kobberpakningene, men at hele nye caliperjævlen er deffekt.
Er det original toyota kaliper eller en sånn uoriginal overhalt en?
Ser du noen form for lekkasje da? Uansett alle bilrekvisita kjeder har vel de kobberpakningene du snakker om.
Ikke for å høres dum ut men har du sjekket at stempelet på den nye kaliperen har pumpet seg helt ut i bakkant? så kaliperen sitter tight med klossene? Er ikke alle sånne kalipere med skrudde stempler som du bare kan pumpe ut som man vanligvis gjør. Hender du må skru dem ut og tilpasse det selv..
Re: Magnes Blå 95 Mr2.
Legg innLagt inn:19 apr 2013 21:31
av magnesmurf
Er en orginal toyota caliper som har blitt overhalt av firma i england.
Kjøpte caliper til andre siden fra samme firma i fjor, og den fungerte helt fint.
Har sjekket det meste, og ser at det lekker litt. Det drypper fra under caliperen hvis jeg pumper på bremsepedalen. Men spruten står ikke ut noe sted, så vanseklig å se hva det kan være.
Er enten at det ikke er helt tett rundt kobberpakingene der bremseslangen er festet, eller at det er sprekk i caliperen en plass.
Stempel ligger helt inntil klosser, og klossene er tørre, så det lekker ikke rundt stemplet.
Må jo bare prøve med nye kobberinger først, og funker ikke det må det bli ny caliper. Har heldigvis den gamle trege liggende fortsatt, så kan evt få den overhalt hos kristofferen og bekken.
Når det gjelder pakninger hadde ikke biltema, bilxtra eller thosov slike pakninger. Så da måtte jeg bare bestille på toyota.
Ville ha bilen på veien i helgen, så er mest irritert over at det ikke gikk i orden..
Re: Magnes Blå 95 Mr2.
Legg innLagt inn:20 apr 2013 07:36
av 3rlend
Re: Magnes Blå 95 Mr2.
Legg innLagt inn:20 apr 2013 09:47
av magnesmurf
Hadde det ikke vært for satans vegvesen hadde jeg gjerne slengt på både større bremser og en 3s-gte motor

Re: Magnes Blå 95 Mr2.
Legg innLagt inn:22 apr 2013 19:50
av magnesmurf
Da har jeg forsøkt å fikse bremsene.
Ble tett med nye pakninger, men virker som det er noe alvorlig feil med caliperen jeg har fått.
Føles ut som om det er masse luft i bremsesystemet. Men har luftet det skikkelig. alikevel har jeg veldig lav pedal, med samme symptomer som før.
Kan pumpe opp trykk og få normalt høy pedal.
Men etter 10-20 sekunder forsvinner den effekten, og man kan nesten bunne pedalen.
Skal prøve å bytte tilbake til den gamle caliperen. Men virker nesten som om hovedsylinder er gåen?
Det lekker forresten ikke bremsevæske fra noe sted og nivået synker ikke i beholder.
Så synes det er merkelig..
Re: Magnes Blå 95 Mr2.
Legg innLagt inn:22 apr 2013 20:21
av Drafter
magnesmurf skrev:Da har jeg forsøkt å fikse bremsene.
Ble tett med nye pakninger, men virker som det er noe alvorlig feil med caliperen jeg har fått.
Føles ut som om det er masse luft i bremsesystemet. Men har luftet det skikkelig. alikevel har jeg veldig lav pedal, med samme symptomer som før.
Kan pumpe opp trykk og få normalt høy pedal.
Men etter 10-20 sekunder forsvinner den effekten, og man kan nesten bunne pedalen.
Skal prøve å bytte tilbake til den gamle caliperen. Men virker nesten som om hovedsylinder er gåen?
Det lekker forresten ikke bremsevæske fra noe sted og nivået synker ikke i beholder.
Så synes det er merkelig..
Har du luftet bremsene fra hovedpumpen også? den som sitter sammen med bremsekraftforsterkeren, hvis det er luftenippel der da?
Har systemet rent helt tomt eller?
Re: Magnes Blå 95 Mr2.
Legg innLagt inn:22 apr 2013 20:48
av magnesmurf
Ikke noen luftenippel på hovedpumpa så vidt jeg kan se.
Systemet har ikke rent helt tomt. Slapp bare ut littegrann når jeg byttet caliperen.
Så derfor skal jeg prøve å bytte tilbake til den gamle caliperen og se om problemet forsvinner.
Hvis ikke får jeg prøve å kjøre på med skikkelig trykkgjennomlufting, isteden for å bare pumpe med pedalen.
Skjønner i grunn ikke helt hvordan et slikt ulogisk problem kan oppstå..

Re: Magnes Blå 95 Mr2.
Legg innLagt inn:23 apr 2013 17:07
av magnesmurf
Snodig...
Da har jeg byttet tilbake til den gamle caliperen.
Og alt fungerer som det skal. Bilen er i orden.
Virker som om stemplet i den nye caliperen liksom fjærer helt tilbake til innerste stilling etter noen sekunder når det ikke bremses. Sånn at man må pumpe stemplet inntil klossen før man får bremseeffekt.. Men samtidlig kjente jeg jo etter at klosser satt teight inntil skiva og at det ikke var noe slakk der, og ikke noe slakk mellom kaliper og klosser.
Aldri vært borti noe liknende i min tid som mekaniker..
Kanksje det er en eller annen justeringsmekanisme inni caliperen som er helt på jordet?
Skal rådføre meg litt med folk jeg kjenner. Men hvis noen er har noen tips er det bare å skrike ut.

Re: Magnes Blå 95 Mr2.
Legg innLagt inn:25 apr 2013 08:35
av mr292
Er det riktig calipper? Altså er luftenippelen oppe. Høres ut som lufteproblem da pedalen er lav.
Er den justert "maks" ut? Sånn at du akkurat får den på.
Mener det kun er den "firkanta" pakningen i calipperns sylinder som drar tilbake stempelet (den kniper seg fast). så stempelet skal ikke kunne dra seg langt tilbake.