TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

• Thomas sin MR2 SW20 - BlackBird

• Skryt, prat og kommentarer.
Skryt, prat og kommentarer.
 #452013  av GhostRider88

Så er bilen kommet hjem! Alt ser ut til å være i orden, bortsett fra at venstre baklys (Tail light [1157]) og parklys/markeringslyset (Front side marker [74/194) på samme side ikke fungerer. Bremselyset fungerer. Har byttet markeringslyset for å se om det var gåen pære, men det var det ikke.
Selv tror jeg ikke at det er sikringen (15A Tail) siden frontlys, baklys, blinkere, dash alle går på samme sikring. Mulig det er at det er en gåen pære bak (er jo to glødetråder), samt dårlig kontakt i sidemarkøren (slite litt med dette tidligere).
Skal feilsøke litt i morgen når jeg vasker og tar bilder... Er ustød på dette området, så tips mottas med stor takk. Blir det for innviklet får jeg heller vente til våren (forhåpentligvis med hjelp)
Rart om dette har med motorbyttet å gjøre, da de har arbeidet med ledningsnettet til motor.

Fikk til en (merk) liten kjøretur (varmegrader og bart) og skal si jeg merka forskjell, - drar mye jevnere og merker at det er mer dreiemoment 8)
Sist redigert av GhostRider88 den 08 mai 2019 00:49, redigert 1 gang totalt.
 #452015  av magnesmurf

I og med at de har jobbet på ledningsnettet er det en stor sjanse for at de kan ha skadet ledning til baklyset, da alle ledninger til både motor lys bak går samlet.
Når man feilsøker begynner man med det enkle, så bytt pære og sjekk sikringen først. Hvis ikke det virker måler du om du har spenning der pæra sitter, og om du har spenning ved sikringen. Har du spenning ved sikringen og ikke ved pæra, kan du annta ledningsbrudd.
Hvis front markør har hatt dårlig kontakt tidligere, er det lite trolig at den har noe med saken å gjøre, da ledninger til den ikke beveger seg bakover i bilen.

Det bør være nok for en nybegynner når det gjelder feilsøking :wink: :?:
 #452023  av GhostRider88

magnesmurf skrev:I og med at de har jobbet på ledningsnettet er det en stor sjanse for at de kan ha skadet ledning til baklyset, da alle ledninger til både motor lys bak går samlet.
Når man feilsøker begynner man med det enkle, så bytt pære og sjekk sikringen først. Hvis ikke det virker måler du om du har spenning der pæra sitter, og om du har spenning ved sikringen. Har du spenning ved sikringen og ikke ved pæra, kan du annta ledningsbrudd.
Hvis front markør har hatt dårlig kontakt tidligere, er det lite trolig at den har noe med saken å gjøre, da ledninger til den ikke beveger seg bakover i bilen.

Det bør være nok for en nybegynner når det gjelder feilsøking :wink: :?:
Takk for info! Fant ut av det i dag etter jeg hadde vasket og kost litt med mr2'en ;) Jeg begynte med å skifte kjørelyspære bak, slo på lysene, men ikke noe forskjell. Begynte så å ta av trekket bak i kofferten for å se om det var brudd i ledninger, men ikke noe brudd før den gikk inn til motorrommet. Så, ja, jeg var litt redd for at det ville mer kompleks. Ringte til Erik og han sa at han kunne komme hjem til meg å hjelpe "dette er ikke noe problem, kan ringe neste gang jeg skal over, en gang i januar...". Lykkelig viten om dette, gikk jeg opp igjen til bilen og skulle til å sette den inn.... men så fant jeg ut at jeg ville skjekke sikringsboksen under ved rattet en gang til.. Lyste og så at det var en ledig plass hvor det var kontakter, samt en uten. Tenkte at det ikke kunne skade og satt inn en 10A sikring, vridde på bryteren og det ble lys!.... men bare kjørelyset, ikke parklyset foran. Da gikk jeg tilbake til teorien om dårlig kontakt. Tok ut led-pæren og sprayet litt multispray ned i holderen, satt den i og det ble lys! Så for å oppsummere, alt fungerer, det var en sikring som ikke satt i (synes å huske at jeg ikke hadde mer enn 1 stk ekstra 10A sikring i askebegeret og ikke 2 som det var når jeg fikk tilbake bilen...)

Så nå gleder jeg meg STORT til våren kommer, så jeg får fikset litt steinsprut (fant to små hakk i døren og 1 liten intre kant/bretten i bakre hjulbue (ja, jeg er perfeksjonist). Dette fikses raskt med lakkpenn :). Gjør dette i litt god tid før full shinings (vil også bruke auto-sol på varmedekselet i motorrommet så det blir blankere og står i stil til det nylakkerte, da er det komplett) :)

Bilder:
Vedlegg
Beams i MR.2.jpg
Beams i MR.2.jpg (501.83 kiB) Vist 2932 ganger
Beams i MR.202.jpg
Beams i MR.202.jpg (488.76 kiB) Vist 2932 ganger
Beams i MR.203.jpg
Beams i MR.203.jpg (602.85 kiB) Vist 2932 ganger
Beams i MR.204.jpg
Beams i MR.204.jpg (431.13 kiB) Vist 2932 ganger
Beams i MR.205.jpg
Beams i MR.205.jpg (450.79 kiB) Vist 2932 ganger
 #452024  av GhostRider88

..... 8)
Vedlegg
Beams i MR.206.jpg
Beams i MR.206.jpg (602.86 kiB) Vist 2932 ganger
Beams i MR.207.jpg
Beams i MR.207.jpg (509.06 kiB) Vist 2932 ganger
Beams i MR.208.jpg
Beams i MR.208.jpg (549.46 kiB) Vist 2932 ganger
 #452028  av magnesmurf

GhostRider88 skrev:

Så nå gleder jeg meg STORT til våren kommer, så jeg får fikset litt steinsprut (fant to små hakk i døren og 1 liten intre kant/bretten i bakre hjulbue (ja, jeg er perfeksjonist). Dette fikses raskt med lakkpenn :). Gjør dette i litt god tid før full shinings (vil også bruke auto-sol på varmedekselet i motorrommet så det blir blankere og står i stil til det nylakkerte, da er det komplett) :)

Bilder:
Lakkpenn? Håper du i så fall tenker på lakkstift? Men hvorfor ikke heller la meg lære deg å fylle i steinsprut på en skikkelig måte, så de ikke synes etterpå :?: Vi gjør det som en del av full detailing. Er en kunst å fylle i steinsprut :wink:
Bare få tak i lakkstift fra toyota så den matcher fargen nøyaktig. Evt kan du fylle i steinsprutene på forhånd med lakkstiften, kan sende deg en PM med hvordan du gjøre det, evt link til full guide på detailersclub, men jeg kan våtslipe og polere opp områdene som er fylt igjen når vi detailer resten av bilen :wink:
Skal også få polert opp eksos\varmedeksel hvis det lar seg gjøre. Skjer ofte at dritten er brent fast så godt at man må på slipemaskin. Men når jeg klarte å få eksosen min fin og blank igjen, skal det nok gå med dekselet ditt også.

Ser meget bra ut på bildene 8) Eneste jeg kan utsette noe på er klistremerket på reg.reim deksel. Det ser litt ut som "dekal trim"
 #452031  av Philip

ser veldig bra ut:-) :D
 #452033  av GhostRider88

lasse skrev:Ser veldig bra ut!!! :D
Takk, veldig fornøyd selv :)
Lakkpenn? Håper du i så fall tenker på lakkstift? Men hvorfor ikke heller la meg lære deg å fylle i steinsprut på en skikkelig måte, så de ikke synes etterpå :?: Vi gjør det som en del av full detailing. Er en kunst å fylle i steinsprut :wink:
Bare få tak i lakkstift fra toyota så den matcher fargen nøyaktig. Evt kan du fylle i steinsprutene på forhånd med lakkstiften, kan sende deg en PM med hvordan du gjøre det, evt link til full guide på detailersclub, men jeg kan våtslipe og polere opp områdene som er fylt igjen når vi detailer resten av bilen :wink:
Skal også få polert opp eksos\varmedeksel hvis det lar seg gjøre. Skjer ofte at dritten er brent fast så godt at man må på slipemaskin. Men når jeg klarte å få eksosen min fin og blank igjen, skal det nok gå med dekselet ditt også.

Ser meget bra ut på bildene 8) Eneste jeg kan utsette noe på er klistremerket på reg.reim deksel. Det ser litt ut som "dekal trim"
Takk Magne, høres ut som en god plan! Jeg har kjøpt en svart lakkstift fra atuocolor, fant fargekoden for min bil så den er riktig :) Har også orginal lakkstift fra toyota (baselakk og klarlakk). Det blir ikke synlig, så gjør dette før jeg kommer til deg (send meg gjerne fremgangsmåten så jeg gjør det riktig ;) ). Takker mer en gjerne ja til at du går over med våtsliping og polering etterpå (har noen tidligere forsøk på panseret som trenger litt pleie).
Dette blir så bra, gleder meg dønn til full shinings! (betaler gjerne ekstra for å observere/være håndtlanger ;) ).
Ser den med merke på reg.reim dekselet, men jeg liker det faktisk litt (Optimized by toyparts). Er uansett ikke noe problem å fjerne ved en senere anledning.
Ellers likte jeg at beams, toyota logoen og vvti merke er vinylmerker (Toypras skal sende meg noen ekstra sett).
Sandesupra skrev:ser veldig bra ut:-) :D
Takker :D
 #452048  av ArildM

Gratulerer med den perfekte julegave, og en drøm i oppfyllelse :)
Jeg vil tro Beams til SW20 blir litt som blacktop til AW11, du merker ikke sååå mye når du går opp.
Men tro meg, går du tilbake til en originalmotor, DA blir det kjedelig!

En av de mest velholdte SW20ene i Norge har blitt enda mer unik :)
 #452053  av magnesmurf

etter å ha sittet på med beams, tror jeg nok du merker vesentlig forskjell mot vanlig 3sge.
Mest fordi alle kreftene slår inn ca 2000rpm tidligere. Stor forskjell på å ha bra drag fra 3000rpm og fra 5000rpm 8)
 #452103  av GhostRider88

Virker som jeg er på mr2-underskudd etter et halvt år uten mr2.... :roll:
Gikk over bilen her om dagen i godt lys og ser at det er enkelte flater som hadde hatt godt av lakkering. Har fra før bestemt meg for å friske opp undersiden av hjulbuene (Lakkering og rust og steinsprutbeskyttelse) bak av et profosjonelt lakkeringsverksted i Notodden.
Når jeg først skal lakkere til våren kan det være aktuelt å ta steinsprut på panser (+ vippelyktcovere) langsgående ripe som går fra høyere forskjerm og høyere dør+div små lakkskader. Mulig det vil lønne seg å lakkere begge baksjermer også i og med at jeg vil utbedre undersiden av hjulbuene.

Skal bli kontaktet av lakkverkstedet rett over nyåret. Da skal de finne en løsning som passer for meg. Håper å få gjort dette så raskt som det lar seg gjøre så lakken får tid til å herde for detaling (hørt minst 14 dager før såpevask og 3 mnd før polering).
 #452104  av magnesmurf

Stemmer bra med 3mnd mellom lakkering og polering. Men det er vel ikke noen vits i å lakkere hele siden grunnet en ripe? Hvertfall ikke hvis ripen lar seg polere vekk :wink:

Samme med steinsprut, i og med at de kan fylles i og poleres opp.

Mtp hvor mye av bilen du kaskje skal lakkere, høres det ut som om du nesten like gjerne kan hel lakkere bilen... Kostnaden blir jo omtrent den samme som når du tar halve bilen.

Har et godt råd til deg: Hele vitsen med detailing er jo å restaurere lakken.
Begynn heller i andre enden: Få polert opp og detailet bilen skikkelig først. Blir du ikke fornøyd med resultatet kan du heller lakkere de delene du ikke er fornøyd med. Trenger uansett ikke å polere en nylakkert flate, med mindre de har gjort elendig jobb under lakkering. Så da er det bare å slenge på litt voks 3 mnd etter lakkering.

Husk at alt som blir lakkert i deler kan ende opp med feil farge nyanse også, litt kjedelig hvis bilen blir seende ut som et fargekart av forskjellige nyanser.

Spar heller pengene og se ann resultatet av detailingen.
Blir du ikke fornøyd finner du akkurat den fargen du vil ha på mr2en og får bilen hel lakkert i drømmefargen :wink:
  • 1
  • 65
  • 66
  • 67
  • 68
  • 69
  • 102