Side 1 av 2

Lyd fra dump

Legg innLagt inn:11 jul 2005 19:46
av larsst185
Merka meg nede på ACR at det var et par biler med en ganske spesiell og rå lyd fra dumpen.Kom liksom i flere pulser (Flutter lignende).
Noen som vet hva dette er.HKS SSQV?Finns det noen sider med oversikt over dump lyder.Føler meg litt fjortis som spør men :lol:

Legg innLagt inn:11 jul 2005 20:42
av Morten
Lyden du beskriver kan også være wastegate lyd fra bil med ekstern wg og litt ladetrykk.

Legg innLagt inn:12 jul 2005 01:37
av jumbo
Høres mye mer ut som wastegate ja

Legg innLagt inn:12 jul 2005 02:24
av Elzin

Legg innLagt inn:12 jul 2005 11:02
av CelicaTurbo
er nok wastegaten du beskriver ja, rå lyd det, særlig den blå Escorten hadde utrolig høy slik lyd :D Få deg en turbo med ekstern wastegate og kjør MYE ladetrykk så kan du også kose deg med slik lyd ;)

edit: jeg tror forresten at alltrac.net har noen lydklipp av forskjellige dumpventiler på en slik oversiktsside av dumpventiler som de har.

Legg innLagt inn:12 jul 2005 14:05
av jumbo
Er jo bare å høre på hvem som helst rallybil ;)

chi-chi-chi-chi-chi inn i hver sving :D

Legg innLagt inn:17 jul 2005 01:06
av 2fastgt4
må ikke ha extern wastegate for å få den flutter lyden.

har turbo XS RFL dump +åpent filter.
når jeg hadde uni chipp med orginalt AFM føler hadde jeg kun lyd i dumpen den sedvanlige REAL FUCKING LOUD psssssshj lyden.

Byttet ut chippen med autronic med MAP (istedenfor AFM)
og vips så hadde bilen wastegate fluttering lyd.
Regner med at wastegaten er det samme på CT 26 OG ST3CT26.

kanskje er dette tilfeldig,jeg har ikke greie på dette.
Men extern wastegate har jeg ikke det vet jeg.

Men at jeg har alle lydene det vet alle som har hørt bilen i action :D

by the way så har jeg den flutter lyden så fort jeg gir på og slepper gassen.Altså selv om ladetrykket er under o,2 bar.

Faen der har jeg vraka 2 påstander :P

forslag:ring feks KRBTRADING.NO og spør om dette.
intresante greier assa. :D

Legg innLagt inn:17 jul 2005 10:00
av Poppe1
Sikker på at det ikke er lyden som kommer når du kjører uten dumpventil da? Blir sånne lyder da og!

Legg innLagt inn:17 jul 2005 13:17
av GT4 CS
Om du kjører uten dumpventil for du klarest frem lyden, men det har mye og si hvordan ws er og om du har spjeld eller ikke i AFM. Jeg får relativt ok frem blafrelyden fra ws nå med afm og K&N filter. Men det er kun når dump ikke åpner. Fikk satt i ny dump igår og en dual stage bc fra turboxs. Den nye dumpen er helt rå, åpner ikke så fort som den gml og er tett og fin da den skal. Om jeg ikke slipper gassen brått så kommer den herlige lyden :)
Men skal du få den helt spessielle rå lyden er nokk veien og gå med ekstern ws, da får man den best frem iallefall, selv om du fint får den med våres også.
Men stemmer som 2fastgt4 sier, det er bra mye blaffrelyd fra hans bil, men ser og at hans ws er vært åpnet en gang, sikkert satt inn noe strammere fjær tenker jeg :wink:

Legg innLagt inn:19 jul 2005 19:52
av 2fastgt4
skrudde på plass varmeskjoldet igjen og vips så ble lyden nesten borte.

(fra wastegaten>>>>>>)

Legg innLagt inn:19 jul 2005 20:48
av larsst185
da er vel kansje et passende spm:hvor får man kjøpt ekstern wastgate og koster det skjorta?

Legg innLagt inn:24 jul 2005 00:11
av 2fastgt4
hvorfor bruke penger på extern wg når du nødvendigvis ikke trenger det for å få den lyden :?:
er vel først når man har 400 hk at intern wg begynner å få problemer.

som sagt så har både jeg og GT4 CS disse lydene uten å ha kasta bort penger på noe man strengt tatt ikke har behov for :D

lyden oppstår hvis du først gir gass og så slepper opp pedalen litt gradvis,hvis man har dump og slipper pedalen litt fort så går lufta ut av dumpen=mindre wg lyd.

på min fungerer dette ved vanlig kjøring ved korte små pådrag uten at ladetrykket overstiger0,0bar.
høyere ladetrykk =mere wg lyd.

en som kan dette litt bedre kan sikkert forklare hvorfor min og GT4 CS sin har denne lyden og ikke din. :D

Legg innLagt inn:24 jul 2005 00:26
av 2fastgt4
har du åpent luftfilter :?: kanskje det er det du trenger :D


så at GT4CS skreiv at det har noe å si om man har spjeld eller ikke på afm,men han skrev ikke hva som gir lyd.

normalt er det spjeld på disse bilene.
når jeg hadde åpent filter med spjeld og afm og unichipp 1,3+bar så hadde jeg ikke denne flutter lyden.

men tok bort afm med spjeld og satte inn autronic med mapp sensor og da kom lyden.

men av det jeg kunne se på GT4CS sin bil så kjører han med afm med spjeld,så da regner jeg med att du ikke ble noe klokere :twisted:

mitt råd er ring KRBTRADING.NO eller turbosevice eller B4YOU
DISSE GUTTA BØR KUNNE GI DEG ETT KONKRET SVAR. :D

Legg innLagt inn:24 jul 2005 11:02
av CelicaTurbo
Det sies at AFM demper det meste av denne lyden, og med en wastegate justert til høyere grunntrykk vil man også fremheve lyden ytterligere. Jeg har noe slik lyd i min bil med ct20b, åpent filter og AFM men det er mest fremtredende når jeg går rolig av gassen etter forsiktig pådrag.. det er ikke spesiellt høyt akkurat, og hvordan det høres ut utenfor bilen aner jeg ikke men jeg selv hører det bedre når vinduet er nede ihvertfall ;)

Legg innLagt inn:24 jul 2005 12:20
av Andreazz
Denne lyden dere beskriver kommer verken i fra dump-ventilen eller wastegaten.. Det som generer denne lyden er at kompressoren staler ut, eller den får en såkalt Surge. Se for eks på en traktor puller, der kjører de uten dump og WG, altså med fritt ladetrykk. Og der er denne "kakakaka" lyden meget dominerende når de trår av gassen..(jeg vet at diesel motorer ikke har gasspjeld)
Det som gjør at den høres mindre på en bil med LMM med spjeld, i forhold til en med afm eller map sensor er at spjeldet demper mye av denne turbulensen og trykkforandringene inne i trykk rørene.
Kompressor surge kan sammenlignes med å helle vannet igjennom en trakt, heller du for mye vil vannet begynne å heve seg i trakten for å så renne over.. Dette fordi mottrykket blir for stort. Det samme skjer når man lukker gasspjeldet, turboen vil fortsatt spinne å prøver å bygge opp trykk, men motrykket blir ettervert for stort og luften vil da begynne å bremse impelleren å gå den letteste veien, nemelig ut igjennom kompressoren.. Da blir det mye turbulens å forvirede luftstrømmninger som vil ut av kompressoren, og den etterspurte "kakakaka" lyden blir til :D
Så skal man få ordentlig sånn lyd, så må man kjøre med mye trykk, stor turbo uten WG og BOW og helst med MAP-sensor 8) 8)
Skyt meg hvis jeg er helt på jordet, jeg har ikke akkurat doktorgrad på dette feltet, men med litt fysikk lærdom, egen erfaring og litt skummlesing på internet gjør at dette høres litt logisk ut for meg :lol: