TS-ogn

Toyota Sportscar - Owners Group Norway 

  • Montere CS intercooler i vanlig gt4

  • Bil-, motor- og stereoprosjekter.
Bil-, motor- og stereoprosjekter.
 #118843  av larsst185
 
Har som sikkert mange vet en vanlig gt4 med cs panser og det ser nå ut til at jeg blir til å montere cs intercooler i denne.Skal prøve å få lagt ut noen bilder etterhvert.sikkert ikke så nyttig for de fleste,menmen.
Siden jeg ikke blir å montere all elektronikken for å slå av og på ic pumpa,her jeg bestil en sånn:
http://www.srbymichael.com/manufacturer ... fans.shtml
Blir sikker ikke til å funke,men kunne vert veldig greit om man fikk pumpa til å stoppe en og anna gang også uten å må stoppe motoren,evt fysisk slå av en bryter.yes yes,time will show hvordan dette går :)

 #118954  av sleeper
 
hvor mye ga du for ic og pumpe da?

 #119070  av CelicaTurbo
 
Spennende å se hvordan du får til det elektriske da så du får holde oss opplyst :) Jeg har bare koblet pumpen slik at den går konstant, men har tenkt å koble vifte og pumpe-stopp til brytere i kabinen når jeg til slutt for ferdig det nye panelet under stereoen min :roll: ;)

 #119101  av larsst185
 
Merka du stor forskjell i effekt eller?

 #119177  av CelicaTurbo
 
nja, noe.. litt usikkert men merket mest at bilen er mye kvikkere etter at jeg kommer ut av køkjøring f.eks (tror ikke du har mye problem med slikt der du kommer fra), og ellers at bilen virket kvikkere når jeg kjørte på gocartbanen på Eikås, dvs etter at bilen har stått parkert en stund med varm motor. Jeg vil anta at du også vil merke stor forskjell etter en lengre stunds grisekjøring men jeg kjører så godt som aldri mer enn korte sprinter (hvor orginalkjøleren uansett var dugendes) så jeg kan egentlig ikke si noe sikkert om det. Kenneth sin erfaring med varm motor og lengre fullgass-kjøring på ACR med blåst bankesensor som resultat kan tyde på at du kan vurdere et ekstra vannresservoar om du kjører mye gris på høyt trykk og over lengre tid.. Det er ikke så mange liter i det systemet der og bare det å øke vannmengden med 2-3 liter vil bedre den saken ganske mye.. (tror ikke det er mer enn 3-4 liter totalt i hele systemet).

 #119277  av kennethx
 
CelicaTurbo skrev:nja, noe.. litt usikkert men merket mest at bilen er mye kvikkere etter at jeg kommer ut av køkjøring f.eks (tror ikke du har mye problem med slikt der du kommer fra), og ellers at bilen virket kvikkere når jeg kjørte på gocartbanen på Eikås, dvs etter at bilen har stått parkert en stund med varm motor. Jeg vil anta at du også vil merke stor forskjell etter en lengre stunds grisekjøring men jeg kjører så godt som aldri mer enn korte sprinter (hvor orginalkjøleren uansett var dugendes) så jeg kan egentlig ikke si noe sikkert om det. Kenneth sin erfaring med varm motor og lengre fullgass-kjøring på ACR med blåst bankesensor som resultat kan tyde på at du kan vurdere et ekstra vannresservoar om du kjører mye gris på høyt trykk og over lengre tid.. Det er ikke så mange liter i det systemet der og bare det å øke vannmengden med 2-3 liter vil bedre den saken ganske mye.. (tror ikke det er mer enn 3-4 liter totalt i hele systemet).
Hadde jeg gått tilbake til originalt luft filter hadde det ikke skjedd. Hjelper jo ikke akkurat på at viftene på radiatorene blåser varm radiator luft RETT på luftfilteret. For det er nemmelig der luften går. Så her må det ombygging til....

 #119335  av CelicaTurbo
 
hm, jeg skulle likt å sett noe logging av temperatur rundt det filteret ved slik kjøring, for med tanke på hvor mye luft som går gjennom det motorrommet, både pga bilens høye fart på banen og pga motorens store luftforbruk (nok til å forbruke all luften i motorrommet på to sekunder ved 7000 o/min om man ikke tar hensyn til at turboen dobler luftmengden) så spørs det om temperaturen i motorrommet egentlig er noe spesiellt høy så lenge bilen er i fart..

 #119337  av Elzin
 
har du ett bilde av din luftfilter løsning?

 #119381  av CelicaTurbo
 
Både mitt og Kenneths luftfilter står åpent og uskjermet ved siden av støtdempertårnet. Det hadde gjerne vært en fordel å skjerme filteret mot strålingsvarme fra motoren, men å jeg er usikker på om det virkelig har så mye for seg å gjøre noe med friskluft-tilførselen..

 #121824  av TheStig
 
vil det ikke ha ganske mye for seg? .. hmm, i og med at du sier at den forbruker all luften i motorrommet på noen sekunder så vil den jo supe i seg enormt varm luft siden turbo, motor osv varmer opp luften i motorrommet sinnsykt fort...
Når jeg drar på med turbonisssan min tar det 2 sekunder så velter det varmluft inn i kupeen....! Helt enorm varmeutvikkling. En annen kompis med turboprimera smeltet masse komponenter i motorrommet under banekjøring.....!

Men det optimale må vel være å forbedre/ombygge litt den originale frisklufttilførselen til luftfilter boksen. Under fart vil det komme så enorme mengder luft inn der at det skulle være nok til å mate luftfilteret med ønsket mengde. Det kombinert med varmeskjold ville nok gjort susen..

Jeg kan også nevne at på sx forumet har flere merket en stor forskjell i kraft etter at skikkelig skjold er montert...

Interesant tema dette .........

 #121827  av Elzin
 
her er noen fine løsninger en har gjort på bilen sin for å få mere kjøling:

Luft filter boks ---- http://member.newsguy.com/~gtfour/filtrbox.html

vifte på intercooler --- http://member.newsguy.com/~gtfour/ICfan.htm

 #121874  av larsst185
 
I påvente av at ic en skal komme tenkte jeg idag at jeg skulle montere nytt luft filter i bilen,og som det meste som man skal gjøre i motor rommet på en gt4 ble jo dette et lite prosjekt i seg selv.... :lol:
Det blir usansynlig trangt å bare ta bort den originale luftfilter boksen,
så jeg bestemte meg for å flytte batteriet for å få luftfilteret helt fram i motor rommet og får da samtidig helt rett rør inn på turboen.
Vedlegg
gt4 033.jpg
gt4 033.jpg (339.04 kiB) Vist 1554 ganger
Alt sånn løselig montert i bilen for å se at det blir plass
Alt sånn løselig montert i bilen for å se at det blir plass
gt4 031.jpg (314.61 kiB) Vist 1553 ganger
Bomz open air filter (har ikke hørt om merket så håper kvaliteten er bra)
Bomz open air filter (har ikke hørt om merket så håper kvaliteten er bra)
gt4 022.jpg (179.21 kiB) Vist 1545 ganger
Adapter til luftfilter
Adapter til luftfilter
gt4 021.jpg (158.55 kiB) Vist 1559 ganger

 #121878  av larsst185
 
Det jeg skal gjøre i morra er å ordne ei aluminiumsplate som batteriet kan stå på.Skal skru denne fast der nedre del av luftfilter boksen originalt satt fast og med en brakett på opphenget til gearkassen.
Ledninga til afm må jeg også skjøte på ca 20cm.Så er det bare å finne noen som har silikon slange jeg kan bruke mellom turbo og filter.Håper dette finns på lager et eller annet sted...kan nemlig ikke være uten bil så veldig lenge :)

 #121879  av larsst185
 
om noen har innvendinger på saker og ting,noe jeg kunne gjordt annerledes så er jeg åpen for det :D

 #121884  av Amund
 
åffer ikke bare lage et skjold runt luftfilter slik at de ikke kommer til varm luft fra motorrommet? kennethx hadde den ideen der også, men lagde et skjold til han, de fungerte greit. du må jo ha lykta oppe, og skru den ut for å få mere luft inn uansett? såvidt eg kan se på delebilen er de en rimelig solid vegg der framfor filteret, som igjen er dekket av frontlykta.

eller?

men kan i grunn vere einig med at batteriet står i veien, personlig hadde eg flyttet de bak. da får du jo bedre vektfordeling som en bonus :wink: hehe

-edit- oh, glemte de i farten, skulle ikke du a ic fra cs? husk at røra til vann skal ned der også... de kom i veien på kenneth sin.. :?