Side 1 av 1

Lade med lavt trykk på en mk6, tanker & spørsmål rundt d

Legg innLagt inn:14 jul 2005 21:32
av teknikeren
Hei.

Satt å så på dette med å montere en turbo på min bil, det er en mk6 1,8 :oops:
Så jeg tenkt at stakkaren trenger litt ekstra.
Så at toyparts solgte noen ct26 turboer så da begynte jeg å få noen fikse ideer om å montere turbo, tenkte å lade beskjedent da jeg ikke kan se å ha råd til full motoroverhaling så vi snakker 0,3 - 0,5 bar. Men så har det seg slik at jeg ikke er så rå en mekaniker og har derfor noen kjappe spørsmål om dette.

Går det? å lade så lite mener jeg og helst uten å bytte dyser og stempler med mere.

Må sikkert ha ny toppakning?

Så vidt jeg har forstått så må man ordne med olje til turboen og dette gjøres ved å sette på et T stykke der man har olje trekk sensoren og fører en slange fra T-stykket til turbo og deretter til en olje kjøler og så til bunn panna, så langt så greit.

Men så kommer det som er vanskelig, man må vel sikkert lure motoren på en måte ved å flytte oksygen sensoren til luft inntaket før turboen?
Hva anet må man tenke på?

None gode råf? Eller er jeg helt på bærtur her?

Legg innLagt inn:15 jul 2005 09:43
av CelicaTurbo
jeg kan ikke hjelpe deg med det mekaniske, jeg vet ikke hvordan slikt blir ordnet. Du skal være litt forsiktig med hvor du henter oljetrykk ihvertfall for du kan risikere at om det blir for mye oljeflyt gjennom kretsen som går til turboen så blir det for lavt trykk i toppen. Men, noen ting ihvertfall: hva er egentlig hensikten med å flytte oksygen-sensoren? Jeg tviler på at det hjelper deg på noe som helst måte, du vil bare få en feillkode og motoren vil sikkert kjøre på generellt rikere blanding men du har jo ingen kontroll over om dette er tilstrekkelig for trykket.. du må finne en smartere måte å tilsette bensin ved økt turbotrykk enn som så. Om du har luftmengdemåler på din bil så er det jo mulig at du slipper å gjøre så alt for mye men det kan ikke jeg si for sikkert akkurat.

Legg innLagt inn:15 jul 2005 12:43
av teknikeren
CelicaTurbo skrev:jeg kan ikke hjelpe deg med det mekaniske, jeg vet ikke hvordan slikt blir ordnet. Du skal være litt forsiktig med hvor du henter oljetrykk ihvertfall for du kan risikere at om det blir for mye oljeflyt gjennom kretsen som går til turboen så blir det for lavt trykk i toppen. Men, noen ting ihvertfall: hva er egentlig hensikten med å flytte oksygen-sensoren? Jeg tviler på at det hjelper deg på noe som helst måte, du vil bare få en feillkode og motoren vil sikkert kjøre på generellt rikere blanding men du har jo ingen kontroll over om dette er tilstrekkelig for trykket.. du må finne en smartere måte å tilsette bensin ved økt turbotrykk enn som så. Om du har luftmengdemåler på din bil så er det jo mulig at du slipper å gjøre så alt for mye men det kan ikke jeg si for sikkert akkurat.
Jeg tenkte bare på hvilken side av turboen en slik sensor skal sitte, på trykk eller normal siden.
For lite trykk på toppen = lite / for dårlig smøring?

Legg innLagt inn:15 jul 2005 13:41
av Morten
O2 sensoren skal sitte etter turbo. En ting å huske på med de turboene du snakker om er at de er fra Supra, noe som vil si at turbinsiden er tilpasset en 3liter. Har mine tvil om det vil fungere spesielt godt på en 1,8liter. (hjelper jo ikke så mye å sette turbo på hvis ikke trykket kommer før ved f.eks. 6k..) :wink:

Legg innLagt inn:15 jul 2005 15:08
av Turbotrille
Original MKIII Supra som disse turboene kommer fra lader jo 0.35 originalt, men kan fort se for meg at den lille motoren din ikke vil gi noe særlig eksostrykk til å få hjelp så tidlig.
Ser for meg at det kanskje er slik det vil bli, men det kan vel gjerne noen av dem som kan litt mer om dette enn meg svare på.

Legg innLagt inn:15 jul 2005 15:30
av teknikeren
Morten skrev:O2 sensoren skal sitte etter turbo. En ting å huske på med de turboene du snakker om er at de er fra Supra, noe som vil si at turbinsiden er tilpasset en 3liter. Har mine tvil om det vil fungere spesielt godt på en 1,8liter. (hjelper jo ikke så mye å sette turbo på hvis ikke trykket kommer før ved f.eks. 6k..) :wink:
Der er du inne på noe jeg har overset helt :)
Har nada peiling på slikt jeg, derfor spørsmålene. :D

Legg innLagt inn:17 jul 2005 11:39
av 94CelicaGT
er en som triller rundt her i en MK6 med ettermontert turbo/intercooler..mener at det ikke er gjort Alt for mye med den men det funker Meget bra etter som jeg har sett :) Kan prøve og luske ut noe info om hva som er gjort av ham