Side 1 av 1
verksted igjen..f*en
Legg innLagt inn:25 jun 2003 12:45
av memo
håper virkelig ikke jeg har vært uheldig med denne bilen og..
case:
noen ganger (i perioder) "knitrer" det på et spesielt område når jeg trykker inn gasspedalen...virker ikke som om dette er turtall avhengig..
hvis dere forestiller dere gasspedalen "tegnet" under, så er null gass til venstre:
null|----------------|max
knitringen foregår her ca.:
null|--|||-----------|max
i tillegg bruker den for mye olje...dvs ca en liter på ei uke med litt mer enn vanlig kjøring...mulig dette bare er oljefilteret?
syns bare det begynner å bli litt mye nå...hadde det ikke vært for fattern, ville jeg ikke kunne fikse noe som helst egentlig...og det er litt kjipt..
noen som har noen innspill?
-memo
Legg innLagt inn:25 jun 2003 14:24
av CelicaGT
Knittringa kan vere tenningsbak, som kjem av for tidlig tenning eller for lavt oktantall på bensinen. Visst den bruker mykje olje kan det vere det at det er sot som ligg i forbrenningsrommet og anntenner besinen for tidlig slik at du får den knitringa du snakker om.
Grunnen til at den bruker olje kan vere det at ventiltettninger eller stempelringer er slitte...
Lykke til, håper det ikkje er alvorlig

Legg innLagt inn:25 jun 2003 14:36
av memo
jeg tror jeg elsker deg
som kjem av for tidlig tenning eller for lavt oktantall på bensinen
en mekaniker sa at jeg skulle kjøre blyfri 95 på bilen..og når jeg tenker meg om, har denne lyden kommet etter jeg begynte med det...
jeg får prøve å fylle 98 på den etter denne tanken...se om ting blir bedre..
skal likevel få skifta olje og oljefilter på tirsdag i neste uke...
tusen takk for svar
-memo
Legg innLagt inn:25 jun 2003 15:27
av CelicaTurbo
prøv 98-oktan ja, selv om bilen egentlig ikke har behov for det er det jo mulig at karbon-oppbygning fører til at behov er der nå som CelicaGT sa..
og sjekk hva tenningen din står på med en slik tenningslampe, faderen din vet sikkert hva det er, tenningen skal være 10 grader BTDC og du må koble en liten kabelstump mellom E1 og TE1 i diagnosekontakten først, og sjekk at "check engine"-lyset blinker fort og kontinuerlig før du lyser ned med tenningslampa (ref:
artikkel ).
...kanskje et tett bensinfilter slik at det blir mager blanding også? Men isåfall skulle problemet kanskje vært mer fremtredende på høyere turtall..
Legg innLagt inn:25 jun 2003 21:09
av henningl
sjekk tenningen ja.. men hva med å prøve denne v-power-bensinen? den skal jo liksom fjerne slike sot-oppbygginger..

Legg innLagt inn:26 jun 2003 12:05
av CelicaTurbo
jeg kjører på tank med V-Power nå for å gjøre opp mitt eget inntrykk av den diskusjonen som har vært rundt bensinen, og jeg merket en tydelig forbedring i generell respons på lavt turtall- lite gasspådrag, og synes egentlig at motoren bare føles bedre, hadde jeg egentlig aldri trodd

Men, gjenstår å se om den kan gjøre noe med siste rest av nølingen som kommer jevnlig, men tviler egentlig på det..
resatte forøvrig ECU og skal kun kjøre 0.5 bar trykk så lenge jeg kjøre på denne bensinen siden den bare er 95-oktan, men har ikke merket noe til at ECU har registrert tenningsbank overhodet..
Legg innLagt inn:26 jun 2003 20:39
av Erlend
Er det ikke bare energiinnholdet i V-power'n som er økt? Eller har de tilsatt noen andre spennende miksturer der også...?
Legg innLagt inn:27 jun 2003 22:48
av CelicaTurbo
diverse rensende midler også som skal rense ventilseter og dyser og diverse, er nok ikke noe annerledes enn de tilsetningene som man kan kjøpe på bilrekvisita og bensinstasjoner da, men det er godt mulig at de har økt energiinnholdet i bensinen, isåfall er det jo trolig det jeg har merket mest til.
..men bytter til 98-oktan etter å ha kjørt en to-tre tanker.. er greit å prøve det for eksperimentets skyld, men vil gjerne ha sikkerheten til høyere oktan så klart

Legg innLagt inn:27 jun 2003 23:28
av tahustvedt
Energiinholdet? Det er ikke Red Bull vi snakker om nå altså...
Jeg har fylt en tank med V-power. Det eneste jeg merket var at bilen var rar å starte når den var kald, men det kan ha vært tilfeldig. Av og til synes jeg bilen gikk litt dårligere enn med 98 Oktan, men det var nok bare inbildning det også.
Legg innLagt inn:28 jun 2003 23:24
av CelicaTurbo
vel, mange forskjellige erfaringer for hver enkelt

Men jeg merket er ganske betraktelig endring i motorkarakteristika ihvertfall, jevnere gange og jevnere "tak" på cruiseturtall, men jeg har ingen formening i om effekten i seg selv er forbedret..
bytter uansett tilbake til 98-oktan når jeg antar motoren har fått nok rensevann

Legg innLagt inn:07 aug 2003 18:43
av MR2turbo
CelicaTurbo skrev:resatte forøvrig ECU og skal kun kjøre 0.5 bar trykk så lenge jeg kjøre på denne bensinen siden den bare er 95-oktan, men har ikke merket noe til at ECU har registrert tenningsbank overhodet..
Jeg måtte fylle 95 oktan på vei fra Danmark, og da justerte jeg ned trykket til ca. 0,9bar og hadde ingen problemer med detonasjoner..
Jeg får først problemer med det over 1bar... så du kan sikkert skru opp litt Kristian

Legg innLagt inn:07 aug 2003 19:24
av CelicaTurbo
har gått tilbake til 98-oktan for en god stund siden jeg

Legg innLagt inn:07 aug 2003 20:13
av MR2turbo
oops.. ja nå så jeg datoen, ja..

har ikke fulgt så godt med i sommer...