Side 1 av 2

er japse oktanen 108?

Legg innLagt inn:27 jul 2005 22:43
av pkgrette
hei noen jeg fikk tips om .. er har japan bare 108 oktan.. hjelp får ikke jeg veldig tenningsbank vis jeg moterer den motoren jeg fikk derifra og over i mr2 min siden vi ikke har mere enn 98 på bensinstasjoner her tillands?

Legg innLagt inn:27 jul 2005 23:36
av sindrejl
japsenes høyeste oktan er nok 108, men motorene er laget for 98 bensin :)

Legg innLagt inn:28 jul 2005 09:54
av lasse
En kompis av meg som skulle regge en japan-importert skyline i sverige sleit med avgassene, da fikk han et tips om å bruke oktan-booster...
Etter det jeg har fått med meg, har de 120 oktan der nede også...

Legg innLagt inn:28 jul 2005 11:01
av CelicaTurbo
120? Det er jo høyere enn vanlig racing fuel (116).. Og, jeg trodde vanlig oktantall i Japan var 100 jeg da :) Men, er du redd for tenningsbank så juster grunntenningen en grad eller flere tilbake da. Jeg aner ikke hvor mye som er nødvendig, men du taper effekt på å justere det tilbake så ikke juster mer enn hva som er nødvendig ;)

Legg innLagt inn:28 jul 2005 12:06
av lasse
Godt mulig jeg tar feil, husker ikke helt hvor jeg har fått det fra...

Legg innLagt inn:28 jul 2005 13:01
av pkgrette
men jeg bruker jo den samme ecuen da blir det noe fforsjell da? i så fall kan jeg jo bare kjøre på 98 vis jeg har forstått riktig...?
er helt grøn på detta takk for svar

Legg innLagt inn:28 jul 2005 13:13
av lasse
Blir vel akkurat det samme hvis du justerer tenninga, minus litt effekt da...

Legg innLagt inn:28 jul 2005 13:20
av CelicaTurbo
bruker du samme ECU som din tidligere motor har du nok ingenting å bekymre deg over, og selv om du hadde brukt japse-ECU'en er det ikke sikkert at du hadde opplevd noe særlige problemer om du kjørte med 98-oktan ;)

Legg innLagt inn:28 jul 2005 13:36
av pkgrette
supert takk for svar.... lærer mye her:D

Legg innLagt inn:28 jul 2005 15:12
av Master
Dessuten bruker motoren (hvertfall 3s-gte) bankesensoren for hele tiden å kjøre optimal tenning på grensa til tenningsbank. Den kjører avansert tenning til det er antydning til tenningsbank (ikke hørbart), redarderer tenninga til tenningsbanken stopper, avanserer til den kommer igjen osv osv. Kjør rett grunntenning uansett, så vet motoren hva den skal forholde seg til. Tviler på det blir noe problem å kjøre 98 oktan på japse ecu, da disse uansett må ta hensyn til bensin av dårlig kvalitet.

Legg innLagt inn:28 jul 2005 18:02
av Morten
Master skrev:Dessuten bruker motoren (hvertfall 3s-gte) bankesensoren for hele tiden å kjøre optimal tenning på grensa til tenningsbank. Den kjører avansert tenning til det er antydning til tenningsbank (ikke hørbart), redarderer tenninga til tenningsbanken stopper, avanserer til den kommer igjen osv osv. Kjør rett grunntenning uansett, så vet motoren hva den skal forholde seg til. Tviler på det blir noe problem å kjøre 98 oktan på japse ecu, da disse uansett må ta hensyn til bensin av dårlig kvalitet.
Det der tror jeg er en av de største mytene som finnes om moderne motorer. Motoren kjører tennings tider utifra tennings map'et, ikke utifra bankesensoren. Ja det stemmer at dersom det blir detektert banking trekker ecu tilbake tenning littegrann for å beskytte motoren, men å si at den aktivt bruker det til å finne beste tenning er ikke sant. :wink:

Legg innLagt inn:28 jul 2005 21:27
av gfc
En kompis av meg fikk erfare at å fylle 95 på en japansk motor får konsekvenser.. 2 stempler gikk til *******.
Han har allerede lagt i over 50.000 i motor byttet å mer ser det ut til å bli..

Legg innLagt inn:28 jul 2005 22:23
av Master
Morten skrev:
Master skrev:Dessuten bruker motoren (hvertfall 3s-gte) bankesensoren for hele tiden å kjøre optimal tenning på grensa til tenningsbank. Den kjører avansert tenning til det er antydning til tenningsbank (ikke hørbart), redarderer tenninga til tenningsbanken stopper, avanserer til den kommer igjen osv osv. Kjør rett grunntenning uansett, så vet motoren hva den skal forholde seg til. Tviler på det blir noe problem å kjøre 98 oktan på japse ecu, da disse uansett må ta hensyn til bensin av dårlig kvalitet.
Det der tror jeg er en av de største mytene som finnes om moderne motorer. Motoren kjører tennings tider utifra tennings map'et, ikke utifra bankesensoren. Ja det stemmer at dersom det blir detektert banking trekker ecu tilbake tenning littegrann for å beskytte motoren, men å si at den aktivt bruker det til å finne beste tenning er ikke sant. :wink:
Dette er vel kanskje et mer utbredt tema i USA siden de har så lavt oktantall der, og er mer utsatt for tenningsbankproblemer.

Men sitat fra en av de størte guruene på mr2oc:
billwot skrev: "When the ECU judges that detonation is taking place, it retards ignition timing until the knocking stops. Timing is then advanced back to calculated value or, ir detonation begijns, retarded again until detonation is stopped. In this manner. the ignition system can be operated at maximum efficency, on the borderline of detonation, while avoiding the audible "ping. "
les mer her: http://www.mr2oc.com/showthread.php?s=&threadid=53

For meg så hersker det ingen tvil om at bankesensorsystemet Toyota designet for 3s-gte motoren og de senere 3s-ge motorene hjelper motoren kjøre optimal tenning siden det tenningsmapet i ecu'en ikke er tilstrekkelig under alle temperaturforhold/belastningsforhold osv. Som beskrevet i tråden over så arbeider bankesensorsystemet svært ofte, uten at du merker det engang.. så det er nok en grunn til at det er der :)

Legg innLagt inn:28 jul 2005 23:49
av Morten
Master skrev:Dette er vel kanskje et mer utbredt tema i USA siden de har så lavt oktantall der, og er mer utsatt for tenningsbankproblemer.

Men sitat fra en av de størte guruene på mr2oc:
billwot skrev: "When the ECU judges that detonation is taking place, it retards ignition timing until the knocking stops. Timing is then advanced back to calculated value or, ir detonation begijns, retarded again until detonation is stopped. In this manner. the ignition system can be operated at maximum efficency, on the borderline of detonation, while avoiding the audible "ping. "
les mer her: http://www.mr2oc.com/showthread.php?s=&threadid=53

For meg så hersker det ingen tvil om at bankesensorsystemet Toyota designet for 3s-gte motoren og de senere 3s-ge motorene hjelper motoren kjøre optimal tenning siden det tenningsmapet i ecu'en ikke er tilstrekkelig under alle temperaturforhold/belastningsforhold osv. Som beskrevet i tråden over så arbeider bankesensorsystemet svært ofte, uten at du merker det engang.. så det er nok en grunn til at det er der :)
Han sier egentlig det samme som meg, at tenningen blir trukket tilbake for å beskytte motoren dersom banking blir detektert. Men han sier det på en litt annen måte. Og ja, det er ganske aggresive tenningsmap orginalt på disse motorene.

Men se for deg dette: la oss si at bankesensoren ble brukt så aktivt som jeg får inntrykk av at du vil frem til. Tenning blir justert frem til bank blir detektert og så trekt litt tilbake til bankingen er borte (rett meg dersom jeg har misforstått/feiltolket hva du mente). Hva ville da skje dersom bankesensoren av en eller annen grunn ble defekt? ...jo tenningen ville bli avansert til motoren gikk til h*#@ete... Hvor ofte skjer det i virkeligheten?

Tenningstidspunktet blir hentet ut fra en tabell hvor du har trykk/belastning (map-system) eller luftstrøm (luftmengdemåler) i en akse og turtall i den andre aksen. Verdien blir så justert noe frem eller tilbake basert på diverse verdier fra sensorene (luft.temp, vann temp, TPS, trykk, batterispenning). ECU kommer da frem til tenningstidspunktet. Bankesensoren vil kun kunne føre til at tenningen blir trukket tilbake for å beskytte i forhold til map'et, aldri avanseres for å utnytte bedre. Grunnen til at det er farlig å spekulere i dette er at hjernen bare trekker tenning inntil en maks verdi er nådd. Har du fortsatt banking etter at denne verdien er trukket fra vil motoren ganske kjapt bli skadet, avhengig av hvor alvorlig bankingen er.

Er ikke meningen å hakke på deg, er bare sterkt uenig i det som ble skrevet.

Legg innLagt inn:28 jul 2005 23:58
av CelicaTurbo
Slik jeg har studert meg frem til er at bankesensoren i 3S-GTE aktivt styrer tenningspunktet til en viss grad men dette er kun på cruising, ved fullgass vil ECU uansett kjøre fra et fastsatt bensin- og tenningsmap, bl.a. pga at bankesensoren er lite til å stole på ved fullt pådrag til annet enn å fortelle om meget kraftig tenningsbank (hvorpå ECU vil reagere på det, men den vil ikke kontinuerlig justere). Derfor vil også bankesensoren ikke redde deg fra å knuse stempler om du kjører en japsemotor på dårlig oktan ;) Disse kjente mr2-guruene i USA sier mye rart og jeg vil tro at det meste stemmer men man skal nå jammen stille seg kritisk til alt som blir skrevet på amerikanske forum har jeg funnet ut etterhvert, men akkurat at tenningen er justert ut fra bankesensoren står beskrevet i BGB under beskrivelsen av "closed loop/open-loop" (husker aldri hva som er hva av de to ;) )

ellers, er mye myter på den fronten der så man skal ta det meste med en klype salt gitt, og jeg tror uansett at bankesensoren har en begrenset effekt på tenningspunktet ved normal kjøring..