Side 1 av 2
chip
Legg innLagt inn:30 jul 2005 18:02
av funkyfung
hvor får man tak i chip til mr2 turbo, rimelig??
ser man får chip til 200sx for 1300,-
noen tips??
Legg innLagt inn:30 jul 2005 20:21
av CelicaTurbo
Det er ikke så enkelt å bytte chip på MR2 (eller de fleste andre Toyotaer) pga at minnet som er interessant å bytte ut ved "chipping" ligger på prosessorbrikken og ikke på en egen seperat minnebrikke som enkelt kan byttes/reproduseres. Derfor må det dyrere løsninger til for å justere bensin/tenning på disse bilene, billigste er å gå for en piggyback løsning som Dastek Unichip eller Greddy eManage men vent å betale minst 7-10.000 for jobben ettersom boksen må programmeres med bilen på dynoruller. Fordelen er at du får en bedre løsning enn hva en klassisk "chip" kan gi igomed at en slik pigguback blir tilpasset din bil slik den er nå med tanke på sportseksos osv.
Legg innLagt inn:30 jul 2005 20:31
av ADHD:-)))
Hei eg og har lurt på mulighetene for ciping til min GTI 2gen motor???
Eg ser noen skriver de har .... ting kobla mellonm hjernen og motor eller har eg TOTALT missforstått???
All info tas imot med sor TAKK!!!:-)
Legg innLagt inn:30 jul 2005 21:41
av Raze_r
da sikter du sikkert en sånn "chip" mellom iat og ecu...
det er en boks med motstand inni som kobles ved å kutte de 2 ledningen som går til iat, det den motstanden gjør er å fortelle ecu at den trekker inn så så mye grader og menge luft... eller noe i den duren..
og da pumpes det inn mer bensin og dermed mer effekt...
noe i den duren ihvertfall..
har det på min... og på prøveturen etter jeg hadde montert den syntes jeg at den dro mere ut på girene enn før. men bensinforbruket vil øke

Legg innLagt inn:30 jul 2005 22:00
av ADHD:-)))
Raze_r skrev:da sikter du sikkert en sånn "chip" mellom iat og ecu...
det er en boks med motstand inni som kobles ved å kutte de 2 ledningen som går til iat, det den motstanden gjør er å fortelle ecu at den trekker inn så så mye grader og menge luft... eller noe i den duren..
og da pumpes det inn mer bensin og dermed mer effekt...
noe i den duren ihvertfall..
har det på min... og på prøveturen etter jeg hadde montert den syntes jeg at den dro mere ut på girene enn før. men bensinforbruket vil øke 
Hei KULT !!! men vor for eg taki en slik ting til min bli???
Legg innLagt inn:30 jul 2005 22:36
av CelicaTurbo
et sånt triks vil jeg ikke akkurat kalle "chipping" da, og det er flere måter å lure ECU til å gi mer bensin på GTI men jeg kjenner ikke detaljene og jeg aner ikke om det egentlig er så mye å vinne på det. Vær obs på at dette trikset bare er en ulempe på turbomotoren og vil føre til tapt effekt ettersom denne motoren allerede hindres effektmessig av alt for mye bensin..
Legg innLagt inn:31 jul 2005 12:20
av Raze_r
det er derfor jeg sa "chip" med ""
men en chip i ecu er jo laget av samme type elektronikk det og da...
men den ser mer ut som en IC...
IC og motstand er jo samme elektronikk..
en slik kan du bare lage. ved å avisolere litt på begge ledningene som går tl iat,og sette imellom en motstand på 3.2kohm (mener det er størrelsen på motstanden)...
Legg innLagt inn:31 jul 2005 12:41
av urq26
Monterte Apexi SAFC i helga, det blir noe av det samme. Kan nå justere luftmengde i + - 50 %, det vil med andre ord si at hvis jeg justerer i + så vil bensinmengden reduseres.
Har fått ett mye jevnere drag i bilen, og den går som ei kule. Og det er før jeg har fått bremset og justert inn. Skal bestille time hos Trond Stensbøl nå. Han mente jeg kunne forvente meg ganske mye.
Men Jeg på det varmeste anbefale APEXi SAFC 1 eller 2, ganske enkel og montere!!!
I tillegg virker det endelig som om bilen min bruker litt mindre drivstoff, på pen kjøring. (og mere på hard??? hmmmm!!)
Legg innLagt inn:31 jul 2005 13:12
av CelicaTurbo
bare vær obs på at om du tynner bensinblandingen med en SAFC så blir også tenningspunktet avansert (pga at du lurer ECU til å tro at det er mindre luft i motor enn det egentlig er) og det er ikke helt heldig så vær litt forsiktig med å justere ekstreme verdier.. ellers er det mange som har gode erfaringer med den boksen men som sagt er litt forsiktighet på sin plass

Legg innLagt inn:31 jul 2005 17:31
av urq26
selvsagt, men jeg må si jeg er imponert så langt. Vi snakker tross alt kun om endringer på under 10%, og de endringene som er gjort har kun vært til det bedre. Får blant annet ikke like flammer i bakpotta lenger på oppslepp. Det er jo greit å ha litt lakk igjen bak også. Bilen har i hvertfall blitt mye bedre å kjøre. Og så går den bedre.
Legg innLagt inn:31 jul 2005 20:24
av Raze_r
og hvor får man kjøpt det?
men det er vel ikke så veldig skadelig på motoren hvis man setter justeringen til en som virkelig kan det.. slik du har gjort?
prisen er?
hvis du har kjøpt det på en nettside så er jeg veldig takknemlig for link

Legg innLagt inn:31 jul 2005 21:30
av CelicaTurbo
raze: den boksen er hovedsaklig ment for turbomotoren og jeg tror egentlig ikke at den fungerer så bra på GTi, uten at jeg skal si det så alt for sikkert

Legg innLagt inn:31 jul 2005 21:48
av Master
Ja disse boksene er hovedsaklig ment for turbomotorer da 3s-gte fra 90-92 ikke har noe fuelmap for over 12 psi. ECU dumper originalt mye fuel inn over 12 psi for å forhindre at man kjører for mager blanding og blåser et stempel. En 3s-ge vil jeg ikke tro man skal gi så mye mer bensin uten at man har endra luftmengda som går gjennom motoren (innsug, porting osv osv) 3s-ge kjører veldig aggressivt fuelmap fra fabrikken, og noe feiltuning av dette vil stort sett bare hindre effekt.
Legg innLagt inn:01 aug 2005 15:58
av urq26
Jeg kjøpte den brukt på ebay, fra et firma i Japan. Super fornøyd med service og produkt.
Jeg tror nok ikke den har noe funksjon på bil uten "kønntørke" nei.
Kommer tilbake med bilder og mere info når jeg har justert og bremsa.
Legg innLagt inn:03 aug 2005 21:36
av urq26
legger inn bilder av Apexi Safc