Side 1 av 1
åpner t-vis for tidlig?
Legg innLagt inn:31 jul 2005 03:37
av alex007
Har dere med 4a-ge prøvt å tyne bilen litt på 3dje giret? merker dere i det t-vis åpner at bilen drar dårliger intill du når 5k rpm da drar det mer og mer.. eller er det bare jeg som synes t-vis åpner litt tidlig
Legg innLagt inn:31 jul 2005 04:36
av Mr2Nyter'n;p
Hmm.. Hatt to 4a-ge'r og begge har hatt et napp ved 4500rpm etterfulgt av mere drag.. Dette har jeg og sett på g-techen min.. Rart det du sier skjer med motoren din.. Sikkert ikke noe alvorlig uansett... Drar vel godt når det først begynner dra?

Legg innLagt inn:31 jul 2005 10:58
av Amund
t-vis skal åpne ved 4350rpm. på effekt kurver jeg har sett, er de en dipp i effekt rundt de turtallet den åpner. Men ikke som du beskriver der. Lenge siden jeg har kjørt 4age nå, men mn gamle motor fungerte fint der. Litt dårligere drag akkurat når t-vis koblet inn, men så var den i gang igjen. (hadde vel i grunn koblet vekk hele dritten hadde eg vert deg...

)
Legg innLagt inn:31 jul 2005 21:10
av alex007
ja er jo bare en liten "dipp" akkuratt i det t-vis åpner seg, men etter det er det fuglekvitter og musikk til sperra.
hvordan vil effektkurva se ut uten t-vis?
Blir det grommere lyd på lave turtall uten t-vis, og hvordan reagerer ecu på at t-vis er vekk
Legg innLagt inn:31 jul 2005 21:26
av Amund
dreiemomentet vil bli lavere på lave turtall. men ellers trur eg ikkje du vil merke noe. ecu vil ikke merke noe, så lenge t-vsv ventilen er koblet til....
Bare å prøve de, sette spjelda helt åpne hele tiden, og se hva som skjer...

Legg innLagt inn:01 aug 2005 18:21
av lasserj
det skjer ikke nå annet enn at det virker som at motoren får for mye luft

Legg innLagt inn:02 aug 2005 23:00
av sindrejl
Amund skrev:t-vis skal åpne ved 4350rpm. på effekt kurver jeg har sett, er de en dipp i effekt rundt de turtallet den åpner. Men ikke som du beskriver der. Lenge siden jeg har kjørt 4age nå, men mn gamle motor fungerte fint der. Litt dårligere drag akkurat når t-vis koblet inn, men så var den i gang igjen. (hadde vel i grunn koblet vekk hele dritten hadde eg vert deg...
)
jeg vil si bilen går best over 5000 så kan nok stemme det du sier der.. noen mulighet til å kople t-vis til konstant å være åpen? går bilen dårligere eller bedre av det? bruker mer bensin?
Legg innLagt inn:02 aug 2005 23:02
av sindrejl
lasserj skrev:det skjer ikke nå annet enn at det virker som at motoren får for mye luft 
like greit å ha t-vis innkoplet da

Dauer sikkert helt siden jeg har åpent luftfilter

Legg innLagt inn:02 aug 2005 23:34
av CelicaTurbo
du vil tape en god porsjon dreiemoment og effekt på lave cruise-turtall på å koble tvis slik at portene er åpen på fulltid.. Om du vil prøve er det nok ikke så alt for vanskelig å fikse til en bryter slik at du kan styre vekslingen selv med en bryter og se hva du finner ut da..
Legg innLagt inn:03 aug 2005 00:35
av lasserj
det er veldig lett og åpne t-vis, bare og dra ut en vakum slange og blinde den!!
Legg innLagt inn:03 aug 2005 18:20
av sindrejl
røske ut en av de som går inn rett over der lufta kommer inn til t-visen?
Legg innLagt inn:04 aug 2005 23:39
av lasserj
dra ut slangen og blind den.
vist du drar ut slangen mens bilen bakker kan du høre at spjellene åpnes

Legg innLagt inn:11 aug 2005 23:01
av alex007
http://www.mr2mk1club.com/ecupart4pics.html VOILA!! les litt nede på siden der
"Note the mini peak at around 4000rpm and the little dip just after this. I have no idea why this is there but I do recall that most torque curves I have seen for the 4AGE engine show a similar response with a dip at around 4500rpm. This must be a characteristic of this engine! "