Side 1 av 2

muligens motorprosjekt til vintern!

Legg innLagt inn:01 aug 2005 19:43
av Raze_r
hei.
begynner å si at,ja jeg kunne brukt søkeforum men syntes det er greit å få all den hjelpen jeg spør etter o.l.... syntes også det er litt hyggelig å skrive litt her inne :lol:

ok. som vist på min prosjektside skal jeg gjøre litt med utseende på mr2èn min i vinter.

men hvis pengene strekker til vil jeg kanskje ha litt mere effekt ut av motoren også, isteden for å kjøpe turbomotor og alt det strevet der.
så er det noen enkle ting jeg kan gjøre med motoren for å få litt mer effekt?

og har ikke peil,så hvis noen forklarer porting,pusse topp o.l så hadde det vært kjempefint :wink:

takk for all hjelp.

Legg innLagt inn:01 aug 2005 21:34
av BrennaRacing
Har ikke no særlig peiling selv...Men har jo lest en del poster på forumet her, å i de fleste postene kommer vel folk frem til at det er for dyrt å trimme N/A motorer i forhold til hvor mye effekt du får ut av det. Så det "billigste" er vel å få tak i et backclip fra Mr2 Turbo, og flytte over motoren.

Legg innLagt inn:01 aug 2005 21:58
av aneriks
er det noen her som har trimmet noe serlig på en n/a motor i det hele tatt??

Legg innLagt inn:01 aug 2005 22:47
av Tums
hehe, det kommer - meg...! Sakte men sikkert. Driver fortsatt og leter litt rundt og ingenting er bestemt. Men jeg ønsker ikke å bytte til turbo motor som så mange andre, nettopp fordi så mange andre har gjordt det. Og at det er byrt i forhold, ja det er det. Men så er jeg heller ikke interessert i en hal haug med turbo hester jeg ikke har brukt for allikevell... :roll:

Tar et sikte på rundt 200 n/a hester, holder lenge, helt til jeg vil ha mer vel og merke... :twisted:

Legg innLagt inn:01 aug 2005 23:51
av cameleon
Er nok desverre ikke store greiene å hente ut fra en NA. Hadde jo en her på forumet som kjørte en gul NA mk2 for en tid tilbake. Den hadde visstnok rundt 200hk. Bilen er her.

http://www.ts-ogn.no/modules.php?op=mod ... =0&thold=0

Ellers så er det jo å kjøpe luftfilter, ny eksos, fjerne katta. får ikke stort utav det da, men litt gromere lyd får du da :wink:

Legg innLagt inn:01 aug 2005 23:54
av Dalan
Luftfilter, eksos, grenrør, kammer og chip er vel det som er mest hensiktsmessig å gjøre, gjøres dette ordentlig er det vel kanskje å tro at man har rundt 190-200 hk?
Utover dette begynner det å bli veeldig dyrt vil jeg tro..

Legg innLagt inn:02 aug 2005 01:14
av Magne
jeg er hvertfall veeeeeeeeeldig sugen på Beams motoren.... men da blir det jo også veeeeeeeeeeldig dyrt... :(
Har sett masse feite deler til beams motorene på japanske og "over there" sider. Lekre cromma grenrør og masse annet snaxs.. ;)

Jeg merker på banen at jeg mangler det lille ekstra... og 50 N/A hester ekstra hadde absolutt gjort tingen.. :D

Legg innLagt inn:02 aug 2005 15:29
av Raze_r
når du sier grenrør, så er jeg egentlig ikke så sikker på hva det er (flaut :oops: )
grenrør og eksos trodde jeg at var det samme...

ellers har jeg jo effektanlegg,luftfilter,fjernet katalysatoren...
men det effektanlegget jeg har,så er det et som er ombygget fra en v6...
så lurter på om jeg får mere effekt om jeg kjøper et som er spesialbygd til mr2??

takker for alle svar

Legg innLagt inn:02 aug 2005 15:44
av BrennaRacing
Grenrør er vel de rørene som går ut fra motorblokka tror jeg,...???? Litt vanskelig å forklare....

Kan kanskje hende du oppnår litt med å bytte til Mr2 anlegg...

Legg innLagt inn:02 aug 2005 19:48
av CelicaTurbo
grenrør er eksosmanifolden som går fra motorblokken og ned under motoren, hvor den boltes til resten av eksosanlegget via en flexidel. De fleste anlegg til GTi er bare fra katalysatoren og bakover, og det ligger enda senere i eksosstrømmen så dvs at man også bør bytte røret som ligger mellom catback og grenrør (tror amerikanerne kaller dette stykket rør for "B-pipe"?)

Legg innLagt inn:02 aug 2005 20:47
av blixern
Grenrør på mr2 kan ikke ha mye å gjøre for effekten mener jeg, da det er rimelig heftig de som er der fra før,,,er jo fire piper som går over til 2 ved koblingen til B-røret...

Toppene er jo VELDIG fint maskinert fra før syns jeg, i forhold til mange andre motorer....men er sikkert noe å hente på å sende den inn til en som kan porting og forbedring av luftstrømmen og forbrenningskammerne.....
Veien å gå må jo være f.eks nytt innsug og en ordentlig sprut,ganke større spjellhus eller 4 spjellhus? :D ....å en totalt overhalt motor...

Ved å plane toppen så øker du komprensjonen, som er ganske høy i fra før på 3SGE... 10:1 ? eller var det 10,5:1 ?
Men du forandrer jo også timingen på registre ved planing, trenger vel ikke å ha mye å si ved minimal planing.

Hint: NOS flaske i bagasjen på MR2 er KULT.

Legg innLagt inn:02 aug 2005 20:58
av BrennaRacing
Mulig jeg er helt ute å sykler siden jeg ikke kan der her men jeg spør forde:
Kan noen forklare meg hva porting å planing av toppen er??? Hva gjør man da?? :D

Legg innLagt inn:02 aug 2005 21:49
av ADHD:-)))
BrennaRacing skrev:Mulig jeg er helt ute å sykler siden jeg ikke kan der her men jeg spør forde:
Kan noen forklare meg hva porting å planing av toppen er??? Hva gjør man da?? :D
Hei!!!
Vel porting er å frese bort alle kvasse kanter der vor innsugs lufta går inn i toppen å for bi ventiler å runde alle kvasse vinkler slik att innsugs lufta har minst mulig flow hindring å turbolenser (glir lettest mulig inn til seelynderen)
samme på eksos siden å hyøyglanspolere eksosporten
Dette er på grunn av etter støping av toppen fra frabrikken så blir de endel grader og slagg ujevnheter som TOYOTA ikke tal alt vekk grunnet serie produksjo!!!
samme er de i tennkamret t toppen (den fordypninga i toppen de vor ventilene er der er de ågså omm å jøre å ha de så høyglanspolert og jevnt so muligt for OPTIMAL efekt!!!

Håper du/dere forstår de eg prøvde og forklare!!!
Håper dette hjelper deg/dere litt nermere en forståelse???
Er de noe eg har glømt så rett meg!!!

Legg innLagt inn:03 aug 2005 11:17
av BrennaRacing
Aha....Takk for en fin forklaring :D

Skjønte det faktisk også :lol:

Legg innLagt inn:03 aug 2005 12:38
av CelicaTurbo
til opplysning er toppen på 3S-motorene ganske gode, mens innsuget kanskje trenger litt mer jobb. Det er altså begrenset hva man vinner men alle monner drar om man er ute etter mer effekt på sugemotorer.. I første omgang hadde jeg heller brukt pengene på noen kamaksler som flyttet dreiemomentet høyere opp i turtallet før jeg gjorde så mye med porting osv i toppen. Det er også viktig å sende toppen til noen som vet hva de driver med og har god (og testet) erfaring med 3S-GE toppen, for det er fort gjort å gjøre mer skade enn godt. Som et eksempel, svenske Bilsport sendte sin S14 topp til porting og polering og fikk tilbake en topp som fløt vesentlig dårligere enn orginalt enda det var et annerkjent selskap som hadde gjort jobben. Det orginale grenrøret er også ganske ok men det er litt trangt så derfor kan det lønne seg å bytte det med noe som passer bedre overrens med resten av eksossystemet (når man bytter det). I tillegg er det jo en ganske solid vektbesparelse på å bytte det orginale grenrøret med noe lettere da ;)